آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

ریزش ۲۱ هزار واحدی بورس تهران/ تاوان سرمایه‌گذاری در ایران



 بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
امروز تعداد نمادهای مثبت ۶۱ و تعداد نمادهای منفی ۳۱۷ واحد بود، نمادهای بزرگ بازار با وجود گزارشات بسیار خوب در دامنه منفی و برخی در صف فروش معامله می‌شوند، نرخ دلار بازار آزاد به ۲۸ هزار و ۲۸۰ تومان رسیده است اما بازار بورس نه تنها واکنش مثبت نمی‌دهد بلکه شاهد ریزش سنگین است. 

به گزارش ایمنا، ریزش بازار با شکست سطح یک میلیون و سیصد هزار سرعت بیشتری به خود گرفت. خبرهایی مبنی بر اعمال مالیات بر برخی از محصولات صنایع پتروشیمی، قطع گاز صنایع می‌تواند عاملی برای شدت بخشیدن به ریزش باشد. رزش کل معاملات امروز بازار ۱۵۹,۹۷۰ میلیارد تومان بود، از این مبلغ ۲,۴۴۵ میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله بوده است.

 

امروز دو درصد از معاملات مربوط به معاملات خرد بوده است. امروز شاهد خروج مبلغ ۳۹۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

 

 بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

ریزش ۲۱ هزار واحدی بورس تهران/ تاوان سرمایه‌گذاری در ایرانشاخص‌ها

 

 بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری‌ریزش ۲۱ هزار واحدی بورس تهران/ تاوان سرمایه‌گذاری در ایران

 

 بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۲۱ هزار و ۸۲۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۳۴ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش چهار هزار و ۲۷۳ واحدی در سطح ۳۲۳ هزار و ۹۷۳ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۱.۷۴ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۳۰ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

 

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۶۱

 

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۱۷

 

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۱۲ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۲۴۲ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۶۵ درصد کاهش یافت.

 

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۷۰

 

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۲۵

 

ارزش و حجم معاملات

 

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۸ هزار ۶۹۹ و ۱میلیون ۵۶۵ هزار ۵۳۵ میلیارد ریال بود.

 

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۸۸ و ۴ میلیارد ۶۱۲ میلیون برگه سهم بود.

 

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

 بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

اخبار شرکت‌ها

 

افق: افق در پاییز حدود ۱۰۰ تومان سود ساخته است. تابستان ۱۰۹ تومان و در بهار ۶۴ سود داشت. جمعاً نه ماهه به سود ۲۷۳ تومانی رسیده که نسبت به نه ماهه سال قبل ۳۷ درصد افت داشته است. شرکت در نه ماهه درآمد ۱۶،۵۲۲ میلیارد تومانی داشته است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

 

حاشیه سود عملیاتی شرکت در پاییز بهبود خوبی داشته و نسبت به بهار و تابستان که ۳.۸ و ۴.۵ درصد بود به ۷ درصد رسیده است که علت اصلی آن ۳۴۵ میلیارد درآمد تبلیغاتی پاییز می‌باشد که در پاییز و تابستان سر جمع ۳۵۸ میلیارد بود. لازم به ذکر است که شرکت به طور میانگین در سال ۹۹ با حاشیه سود عملیاتی ۶،۴ درصدی کسب کار خود را انجام داده است. و حاشیه سود عملیاتی ۹۸ برابر ۵.۷ درصد و در سال ۹۷ در حدود ۶.۱ درصد بوده است.

 

غگیلا: در سه فصل سال جاری به ترتیب از ابتدا ۱۱، ۱۰ و ۱۹ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی شده است. سود ۹ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است. فروش ۹ ماهه امسال ۳۰۶ میلیارد تومان است که رشد ۶۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.حاشیه سود شرکت در سال ۹۸ و ۹۹ و ۹ ماهه سال جاری در محدوده‌ی ۱۱ درصد بوده است.

 

فسازان: سود این فولاد ساز در سه ماهه ۱۴ تومان بوده و در فصل دوم ۳ تومان و در فصل سوم ۱۴ تومن ساخته تا جمعاً نه ماهه به سود ۳۲ تومانی برسد که نسبت به نه ماهه سال قبل ۲۱ درصد افت داشته است. در کل سال قبل حدود ۵۰ تومان سود داشت.

 

در فصل اول سال مالی ۱۴۰۰ فروش ۵۹۳ میلیارد تومان، حاشیه سود ۱۲ درصد، سود عملیاتی ۵۱ میلیارد و سود خالص ۴۳ میلیاردی را داشته است.

 

در فصل دوم به دلیلی قطعی برق و کاهش تولید و فروش، رقم فروش ۴۸۰ میلیارد، حاشیه سود شش درصد، سود عملیاتی ۱۴ و سود خالص هفت میلیارد تومان بوده است.

 

فصل سوم سال مالی ۱۴۰۰ را با فروش ۷۱۷ میلیارد تومانی، حاشیه سود ۱۱ درصد، سود عملیاتی ۵۵ میلیارد و سود خالص ۴۳ میلیاردی را به تمام رسانده است.

 

کلر: در فصل سوم سال شرکت سود فوق‌العاده ۱۵۹ تومانی به ازای هر سهم شناسایی شده و سود ۹ ماهه به ۳۲۰ تومان رسیده است. مجموع فروش ۹ ماهه شرکت با فروش ۱۲۸ میلیارد تومانی در فصل اخیر به ۳۱۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

 

حاشیه سود سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۵۱ و ۴۸ درصد بوده و در ۹ ماهه امسال به ۴۶ درصد رسیده است.

 

شاروم: شرکت در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۳۶ و ۵۹ تومان سود به ازای هر سهم گزارش کرده است. سودهای فصلی سال جاری به ترتیب از ابتدا ۲۴، ۳۴ و ۴۵ تومان به ازای هر سهم ثبت شده است.

 

فروش فصل سوم سال ۱۱۲ میلیارد تومان است و مجموع فروش ۹ ماهه ۳۰۴ میلیارد تومان می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۱۲۶ را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است از فصل سوم سال ۹۹ محصول سولفات پتاسیم به سبد محصولات شرکت اضافه گردیده و فروش این محصول در ۹ ماهه ۲۳ میلیارد تومان است.

 

حاشیه سود فصل دوم و سوم سال به ترتیب ۳۴ و ۳۰ درصد گزارش شده، حاشیه سود فصل اول ۱۸ درصد و حاشیه سود سال ۹۹، ۲۲ درصد بوده است. افزایش نرخ محصول کریستال ملامین و اسیدسولفوریک در افزایش حاشیه سود فصل اخیر تأثیرگذار بوده است.

 

خلنت: شرکت در سال گذشته ۱۱۱ میلیارد تومان فروش داشت است. در فصل بهار و تابستان فروش ۲۲ و ۴۴ میلیارد تومانی را گزارش کرده بود و در پاییز با فروش ۵۵ میلیارد تومانی فروش ۹ ماهه خود را به ۱۲۱ میلیارد تومان رسانده است. فروش شرکت نسبت به دوره مشابه رشد ۶۷ درصدی داشته است.

 

حاشیه سود ناخالص شرکت نیز در پاییز ۳۲ درصد بوده در حالی که در شش ماه اول ۳۷ درصد و سال ۹۹ هم ۳۳ درصد بوده است.

 

این تولیدکننده در شش ماهه ۱،۲۲۹ ریال سود به ازای هر سهم ساخته بود و با سود ۹۴۰ ریالی در این فصل سود ۹ ماهه خود را به ۲,۱۶۹ ریال به ازای هر سهم رسانده است. سود نه ماهه سال قبل ۱،۵۷۳ ریال بود.

 

فروی: شرکت در فصل تابستان به ازای هر سهم ۳۵ تومان سود شناسایی کرده که این عدد در فصل قبل ۱۶ تومان بوده است. با ۲ تومان سود پاییز مجموعاً سود نه ماهه شرکت به ۵۳ تومان رسیده است. سود سال ۹۹ به ازای هر سهم ۴۶۳ تومان بود که البته ۱۶۹ تومان آن غیرعملیاتی بوده است.

 

فروی در فصل تابستان ۱۱۳ میلیارد تومان فروش داشته و فروش ۹ ماهه به ۴۱۳ میلیارد تومان رسیده است. فروش نه ماهه در سال مالی قبل ۳۲۹ میلیارد تومان بوده است.

 

حاشیه سود ناخالص در سال ۹۸ حدود ۳۸ درصد و سال ۹۹ حدود ۵۲ درصد و در بهار ۳۱ درصد، تابستان ۱۷ درصد و در پاییز ۱۰ درصد شده است.

 

بازارهای جهانی

تحلیل وضعیت روی در بازارهای جهانی

در هفته‌ی اخیر قیمت روی بورس فلزات لندن رشد ۸۳ دلاری داشته و به ۳,۶۶۹ دلار رسیده است.موجودی انبار این محصول در لندن و چین همچنان کاهش داشته و بر افزایش قیمت معاملات آن تأثیرگذار بوده است.

 

افزایش قیمت برق در اروپا باعث شده تا واحدهای تولیدی روی در این منطقه به حالت نیمه تعطیل در آیند و در نتیجه بازار این منطقه شاهد کسری این محصول باشد. آمار نشان می‌دهد که ۶۶۰ هزار تن ظرفیت روی تولیدی سالانه اروپا از مدار خارج شده و بازار در ۳ ماه ابتدای ۲۰۲۲ کسری ۱۰۰ هزار تنی دارد که با تداوم کاهش تولید روی اروپا، این رقم طی سال ۲۰۲۲ تصاعدی بوده و در نیمه اول ۲۰۲۲ به ۲۶۰ هزار تن خواهد رسید.

 

کاهش نرخ بهره وام در چین نیز در هفته اخیر سبب رشد قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها از جمله روی در این منطقه شده است.

 

شرکت‌های تأثیر پذیر: فرآور فروی فاسمین کبافق کاما فسرب فزرین فتوسا فگستر

اختصاصی تحلیل وضعیت میلگرد در بازارهای جهانی

 

قیمت میلگرد CIS در این هفته یک دلار کاهش داشته و ۷۱۲ دلار گزارش شده است. فعالان بازار میلگرد چین نسبت به خبر کاهش نرخ پایه وام پنج ساله از ۴.۶۵ به ۴.۶ درصد و وام یک ساله از ۳.۸ به ۳.۷ خوش‌بین بودند. اما بازار میلگرد چندان واکنش مثبتی به این خبر نشان نداد. همچنین در بازار آتی نیز جو مثبتی دیده نشد. این کاهش نرخ سود وام پنج ساله بیشتر به وام مسکن مربوط می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود که این کاهش باعث رونق بازار مسکن و مواد اولیه مصرفی در ساخت و ساز نظیر میلگرد شود. اما کاهش نرخ بهره از نظر عمده فعالین بازار به اندازه کافی نمی‌تواند تمایل خرید مسکن را در مردم ایجاد کند.

 

به گفته یک ارائه دهنده اطلاعات صنعت محلی، تولید میلگرد در کارخانه‌های بزرگ فولاد در چین در هفته منتهی به پنجشنبه به ۲.۶۴ میلیون تن رسید که ۲۰۸ هزار تن کمتر از هفته قبل است.

 

شرکت‌های تأثیر پذیر: ذوب کویر فخاس فولاژ

قیمت ورق گرم CIS این هفته ۷۶۰ دلار گزارش شده و نسبت به هفته قبل پنج دلار کاهش داشته است

 

پنجشنبه، بانک خلق چین PBOC نرخ اولیه وام پنج ساله را ۵ واحد پایه کاهش داد و از ۴.۶۵ درصد به ۴.۶ درصد رساند که اولین کاهش از آوریل ۲۰۲۰ است. همچنین نرخ اولیه وام یک ساله نیز با ۱۰ واحد کاهش از ۳.۸ درصد به ۳.۷ درصد رسید. با این وجود در بازار این هفته ورق گرم قیمت‌ها بدون تغییر بوده و در بازار آتی هم قیمت‌ها ثابت بوده‌اند.در اتحادیه اروپا، بهبود تقاضای صنایع پایین دستی خصوصاً افزایش تقاضای صنعت خودرو در ماه اخیر نسبت به سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ و همچنین افزایش هزینه‌های تولید در کارخانه‌ها، جو مثبتی را در بازار ورق گرم ایجاد کرده است. اما از آنجا که این احیای مصرف ظاهری به نظر پایدار نیست، هنوز نمی‌توان گفت که جو بازار بهبود داشته است.

 

شرکت‌های تأثیر پذیر: فولادفسپا فجر فوکا

نقشه بازار بورس

 بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------