آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

واکنش اتحادیه‌اروپا به سقوط هواپیمای اوکراینی/ ترودو: بیانیه ایران درباره هواپیما یک گام مهم بود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,اتحادیه‌اروپا
سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران واکنش نشان داد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک عربی، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران در چهارشنبه گذشته اعلام کرد: اروپا خواستار همکاری کامل ایران و نیز انجام تحقیقاتی جامع و شفاف طبق استانداردهای جهانی در مورد چگونگی وقوع این فاجعه است.

 

وی امروز شنبه در این خصوص گفت: بروکسل بر اتخاذ تدابیر لازم برای عدم رویداد مجدد چنین حادثه ای تأکید دارد.

 

 ترودو: بیانیه ایران درباره هواپیما یک گام مهم بود

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا روز شنبه در یک نشست خبری، به بیانیه ایران در خصوص حادثه پیش‌آمده برای هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، واکنش نشان داد و آن را یک «گام مهم» توصیف کرد.

 

ترودو در این مورد گفت: «ایران پایان وقت شب گذشته مسئولیت خود در ساقط کردن هواپیما را پذیرفت. این یک موضوع بسیار مهم است، اما کانادا و جهان هنوز سؤالات بسیاری دارد.»

 

وی افزود: «پذیرش مسئولیت از سوی ایران گام بسیار مهمی بود، اما گام‌های مهم بسیاری باقی مانده که باید برداشته شود.»

 

نخست‌وزیر کانادا در ادامه به تماس تلفنی‌اش با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران اشاره کرد و با بیان اینکه در این تماس پذیرش مسئولیت از جانب ایران را گامی مهم در پاسخ به خانواده‌های قربانیان توصیف کرد، گفت: «اما گفتم که گام‌های بیشتری باید برداشته شود و تحقیقاتی کامل انجام گیرد.»

 

ترودو لزوم مشارکت کشورش در تحقیقات این حادثه را «مهم» توصیف کرد و گفت انتظار دارد هیأت تحقیق کانادا دسترسی‌های لازم را به جعبه سیاه هواپیما داشته و در شناسایی از طریق «دی‌ان‌ای» هم مشارکت داشته باشد. 

 

نخست‌وزیر کانادا با بیان اینکه خواهان تسهیل ارائه دسترسی‌های کنسولی به خانواده‌های قربانیان است، گفت ایران تاکنون برای سه نفر از اعضای تیم تحقیق کانادا روادید صادر کرده و به زودی اعضای بیشتری هم به این تیم ملحق می‌شوند. 

 

وی همچنین به افزایش احتمال بروز «چنین تراژدی‌هایی در شرایط تشدید تنش» اشاره کرد و گفت رئیس‌جمهور ایران به وی اطمینان داده است که تحقیقاتی کامل در مورد این حادثه انجام گیرد. وی گفت کانادا به تلاش برای کاستن از تنش در منطقه غرب آسیا ادامه خواهد داد. 

 

او در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران با تحقیقات بین‌المللی همکاری می‌کند، گفت: «این واقعیت که ایران مسئولیت ساقط کردن را پذیرفته، به این معنی است که آن‌ها احتمالا کاملا با تحقیقات بین‌المللی همکاری خواهند کرد... این پذیرش، ما را به سمت انجام تحقیقاتی کامل و بی‌طرفانه یک گام به پیش می‌برد.»

 

نخست‌وزیر کانادا درباره احتمال پرداخت غرامت از جانب ایران به خانواده‌های قربانیان این حادثه، گفت این موضوعی است که باید حتما مد نظر قرار گیرد و در روزها و هفته‌های آینده به آن پرداخته خواهد شد. 

 

ترودو همچنین در مورد اینکه آیا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مورد لزوم کاستن از تنش در منطقه صحبت می‌کند، گفت: «من گفت‌وگوهایی با رئیس جمهور ایالات متحده داشته‌ام و به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهم. واقعیت این است که برای مدتی طولانی در آن منطقه تنش وجود داشته است.»

 

نخست‌وزیر کانادا افزود: «ما خواستار پایان این تنش‌ها هستیم تا دیگر شاهد از دست دادن جان کسی نباشیم و در آن منطقه صلح و ثبات برقرار شود. در حال حاضر اولویت ما انجام تحقیقات در این مورد است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------