آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

پاسخ دیپلمات روسیه به آمریکایی‌ها درباره طرح پامپئو



اخبار,اخبار سیاست خارجی,میخائیل اولیانوف
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادعای یک مقام سابق آمریکایی درباره طرح ضد ایرانی دولت آمریکا علیه ایران از طریق برجام را رد کرد.

به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز دوشنبه در توئیتر ادعا‌های یک مقام سابق آمریکایی درباره امکان توسل آمریکا به یکی از بند‌های برجام برای تمدید تسلیحاتی علیه ایران را به چالش کشید.

 

این بحث از آن جهت مطرح شده که روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد دوشنبه گزارش داده «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران، با توسل به یکی از بند‌های موجود در توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

 

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بند‌های این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

 

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.

 

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.

 

روز دوشنبه «ریچاد گلدبرگ»، از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا که از طرفداران سرسخت سیاست فشار حداکثری علیه ایران است روز دوشنبه در توئیتر نوشت: «قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل متحد (قطعنامه ۲۲۳۱) آمریکا را از لحاظ امکان استفاده از "مکانیسم ماشه" جزو "مشارکت‌کنندگان" دائمی برجام به حساب می‌آورد. به من نشان بدهید کجای قطعنامه ۲۲۳۱ آمده که این تعریف، بعد از توقف مشارکت یکی از طرف‌ها در این توافق سیاسی تغییر پیدا می‌کند.»

 

میخائیل اولیانوف در پاسخ به گلدبرگ نوشته است: «قطعنامه ۲۲۳۱ به این موضوع اشاره نکرده، چون این مسئله‌ای است که ناگفته پیدا است. کشوری که رسماً به مشارکتش در توافق هسته‌ای پایان داده نمی‌تواند جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در آن باقی بماند. بند ۱۰ قطعنامه تحت تأثیر تصمیم خود شما برای خروج [از برجام]قرار گرفت.

 

طرح پمپئو برای «بازگشت» به برجام و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

وزیر خارجه آمریکا به دنبال تدوین ادله حقوقی است که بر مبنای آن آمریکا هم‌چنان در توافق هسته‌ای با ایران باقی می‌ماند تا بتواند شورای امنیت را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه این کشور تحت فشار بگذارد.

 

این بخشی از یک استراتژی پیچیده برای فشار بر شورای امنیت سازمان ملل است تا به وسیله آن تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران طولانی‌تر و یا حتی سخت‌گیرانه‌تر شوند. 

 

بنابر این گزارش، مقام‌های دولت آمریکا این استراتژی را در چند روز اخیر توضیح داده‌اند. آن‌ها از قطعنامه‌ جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل سخن گفته‌اند که پس از لغو تحریم تسلیحاتی کنونی در ماه اکتبر، مانع از صادرات تسلیحات به ایران ‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------