آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

انتقاد رئیس‌جمهوری آذربایجان از مانور نظامی و ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ



الهام علی‌اف،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در گفت‌‎وگویی ادعاهایی را درباره ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ مطرح کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، "الهام علی‌اف" رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در بخشی از یک گفت‌وگوی اختصاصی با این خبرگزاری با اتهام زنی علیه ایران، مطرح کرد، کامیون‌های ایرانی به طور غیرقانونی و منظم، پیش از آزادسازی مطقه قره باغ از اشغال ارمنستان در سال گذشته، به این منطقه وارد می‌شده‌اند.

 

علی‌اف در این باره گفت: این اولین باری نیست که کامیون‌های ایرانی به طور غیرقانونی به منطقه قره باغ وارد شده‌اند. این اتفاق مرتبا در دوران اشغال تکرار می‌شد.

 

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: ما از آن اطلاع داشتیم. اما طبعا اطلاعات واضحی در این باره وجود نداشت. با این وجود، ما نارضایتی‌مان را درباره ورودهای غیرقانونی از طرق کانال‌های مختلفی ابراز کردیم اما این روند ادامه پیدا کرد.

 

او مدعی شد، پس از آن که آذربایجان از ایران خواست به این رویه پایان ببخشد، حدود ۶۰ کامیون ایرانی در بازه ۱۱ آگوست تا ۱۱ سپتامبر، بدون مجوز به منطقه قره باغ وارد شده بودند.

 

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت: ما سپس بنا کردیم به کنترل جاده‌هایی که از خاک آذربایجان می‌گذشت و کامیون‌هایی که توسط ایران فرستاده می‌شدند، تمام شدند.

 

به گفته علی‌اف، اگر آن‌ها می‌خواهند از خاک آذربایجان استفاده کنند، باید مالیات بدهند.

 

او همچنین درباره اخبار مربوط به برگزاری یک رزمایش توسط ایران در نزدیکی مرز آذربایجان گفت: این رخ‌دادی بسیار تعجب‌برانگیز است. هر کشوری می‌تواند در خاک خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آن‌هاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟

 

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ادامه داد: چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در منطقه‌های جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟

 

بر اساس این گزارش، ادعاهای علی‌اف علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که سید عباس موسوی سفیر کشورمان در باکو در جمع خبرنگاران گفت که به شرکت های ایرانی حمل و نقل سوخت که کامیون هایشان به صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ آذربایجان رفته اند، هشدار داده شده است.

 

موسوی در این باره گفت: پس از دریافت اطلاعاتی از جمهوری آذربایجان، اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

 

او افزود: به شرکت های ایرانی تذکر داده شده است که باید به تمامیت ارضی آذربایجان  و یک‌پارچگی آن احترام گذاشته شود.

 

موسوی همچنین درباره موضع ایران درباره حفظ  تمامیت ارضی آذربایجان و روابط دو کشور گفت: سیاست های کلان ایران از سوی آیت الله سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری تعیین می شوند. ایشان هم فرمانده عالی مرتبه و هم رهبر سیاسی ایران هستند. مقام معظم رهبری ایران، آشکارا گفته اند که باید از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حفاظت کرد و به آن احترام گذاشت و تمامی مناطق اشغال شده توسط ارمنستان باید به آذربایجان بازگردانده شوند. ایران بر این باور است که تمام خاک جمهوری آذربایجان باید به آن بازگردانده شود. البته بهتر است این کار به روشی صلح آمیز انجام شود. 

 

به گفته او، روابط میان ایران و آذربایجان آن قدر قوی است که هیچ تلاشی برای آسیب زدن به آن به ثمر نمی رسد

 

سفیر کشورمان در باکو بیان کرد: مقامات ایرانی و آذربایجانی می دانند که این روابط دشمنانی دارد. اخیرا دو دیدار با حکمت حاجی اف دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، رئیس بخش سیاست خارجی دولت ریاست جمهوری انجام شد که در آن روابط متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بحث قرار گرفت.

 

موسوی تاکید کرد: ایران اولین کشوری است که از طرح شش جانبه بستر همکاری منطقه ای الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان(روسیه، ایران، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) استقبال کرده است و آن را به نفع کل کشورهای منطقه می داند 

 

او افزود: اولویت دولت جدید ایران گسترش بیشتر روابط با کشورهای همسایه است. مطمئنم روابط ایران با جمهوری آذربایجان توسعه پیدا کرده و رشد خواهد کرد.

 

بر اساس گزارش بی بی سی، موسوی همچنین طی سخنانی که در یک وب سایت محلی به نام «حقین» منتشر شده بود، گفت رزمایشی که اخیرا در نزدیکی مرزهای دو کشور برپا شد، تهدیدی برای جمهوری آذربایجان نیست.

 

به گفته او، این یک رزمایش از پیش برنامه‌ریزی شده بوده و قدرت نظامی ایران، تهدیدی برای همسایگانش نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------