آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیام امارات و عربستان به آمریکا در پاسخ به تشکیل ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی…

بلینکن: فرصت برای بازگشت به برجام کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود/ امیرعبداللهیان: ایران اهل مذاکره و مرد مذاکره و مرد عمل واقعی است



آنتونی بلینکن،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ناقض تعهداتش در برجام بوده مدعی شده فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تعهدات این کشور، مغایرت دارد.

به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه بدون اشاره به اینکه کشورش ناقض تعهداتش در برجام بوده بار دیگر مدعی شده فرصت برای بازگشت به برجام کوتاه‌ و کوتاه‌تر می‌شود.

 

بلینکن درباره گفت‌وگوی تلفنی امروزش با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفت: «گفت‌وگویم با وزیر خارجه روسیه بر موضوع برجام متمرکز بود. روسیه و ایالات متحده، در بازگشت دوجانبه (واشنگتن و تهران) به برجام نفع مشترک دارند. روسیه یکی از طرف‌های مهم در تلاش‌ها برای بازگشت دوجانبه به برجام بوده است و ما درباره اینکه وضعیت جاری چیست صحبت کردیم.»

 

او اضافه کرد: «درباره تعهد ایالات متعهده برای بازگشت به پایبندی برجام صحبت کردیم اما ضرورت دارد که ایران هم مایل باشد که همین کار را انجام دهد.برای لاوروف خاطرنشان کردم که فرصت در خصوص این چشم‌انداز [برای بازگشت به برجام] و منفعت مشترکی که داریم کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود.»

 

بلینکن تصریح کرد: «همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ام با توجه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران که با تعهداتش ذیل برجام و محدودیت‌های مشخص‌شده ذیل این توافق مغایرت دارد داریم به نقطه‌ای که برجام حائز همان منافع اولیه نباشد نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم.»

 

***

 

امیرعبداللهیان: ایران اهل مذاکره و مرد مذاکره و مرد عمل واقعی است

وزیر امور خارجه گفت که ایران اهل مذاکره و مرد مذاکره و مرد عمل واقعی است و افزود: امیدواریم در آینده نزدیک در میز مذاکرات، طرفهای مقابل به همه تعهداتشان برگردند.

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر به مسکو و رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود در جمع خبرنگاران در جمع بندی مباحث مورد گفتگو با وزیر خارجه روسیه عنوان کرد: گفتگوهای من با آقای لاوروف چند بعد داشت اولا پرونده های موجود در روابط دو کشور را مرور کردیم و هم نقاط قوت هر موضوع را بررسی و هم ایرادات و اشکالاتی که وجود دارد و باید با کمک هم از آن عبور کنیم، از جمله مسائل بحث توقف ویزای تجار و بازرگانان ایرانی بود که از بدو‌ ورودم آیای جلالی سفیر ایران بر پیگیری آن تاکید کرد.

 

وزیر خارجه ادامه داد: تمرکز بر موضوع بخش خصوصی و تجارت و شتاب بخشیدن به آن در کنار توافق در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری و همه ابعاد متنوع همکاری ها. 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در بخش دوم درباره مسائل منطقه گفتگو کردیم. جمع بندی ما از مناسبات دوجانبه این بود که نتیجه سفر امروز ما و گفتگوهای ما باید برای مردم دو کشور مشاهده جهش در مناسبات و روابط دوجانبه باشد، جهشی که برای مردم ما هم قابل اندازه گیری باشد.  هم آقای رئیسی و هم آقای پوتین هر دو افراد عملگرا و نتیجه گرا هستند و به لاوروف گفتم روسای جمهور خواهان نتیجه ملموس گفتگوها هستند و دو سفارتخانه و سفرای دو‌کشور مسئولیت جدی برای پیگیری و عملیاتی کردن توافقاتی که در گذشته بوده و اکنون باید عملیاتی شود.   

 

امیرعبداللهیان ادامه داد: در بخش دوجانبه تاکید داشتیم بر این که به اندازه کافی روی کاغذ توافق بین دو کشور وجود دارد و آنچه در یک بخش هایی جایش خالی است اجرای توافقات است که بتوانیم در راستای جهش در مناسبات دو کشور عملی کنیم و ترجمان عملی آن را مردم ملاحظه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: از تحولات افغانستان، یمن، سوریه، قفقاز جنوبی، تحولات در فلسطین گفتگو کردیم و نگاه ایران و روسیه در موضوعات منطقه ای منطبق و یا نزدیک به هم است.

 

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دو موضوع اساسی که مورد گفتگو قرار گرفت، یکی تحرکات بیگانگان، صهیونیست ها و حضور تروریست ها که در منطقه قفقاز جنوبی برای همسایگان خوب ما جمهوری آذربایجان و ارمنستان دشواری هایی را ایجاد می کند و ادبیاتی در منطقه توسط برخی مقامات رسمی و یا رسانه های این کشور به کار گرفته می شود که سازنده نیست و فقط کمک کننده به اهداف دشمنان منطقه است.

 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر و رفتار حکیمانه و مبتنی بر نگاه به همسایگان بر این تاکید دارد که همه اهل منطقه باید از مسیر گفتگو‌ و حکیمانه مشکلات و سوءتفاهمات را حل کنند و همه از این منطقه امن و با ثبات سود ببرند.در منطقه قفقاز نباید به ژئوپلیتیک و جغرافیا تحت تاثیر مداخلات خارجی،  خدشه ای وارد شود. 

 

وز گفت: در موضوع افغانستان گفتگوهای سازنده و نگاه کاملا منطبقی دو کشور دارند و امیدواریم شاهد تشکیل دولت فراگیر در افغانستان باشیم.

 

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مسائل بین المللی گفتگوهای مفیدی را داشتیم، دوستان روس سوالاتی را درباره نحوه بازگشت ایران به مذاکرات وین و نحوه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتند که در این رابطه با هم توافق داشتیم و تاکید کردیم ایران اهل مذاکره و مرد مذاکره و مرد عمل واقعی است و امیدواریم در آینده نزدیک در میز مذاکرات، طرفهای مقابل ما به همه تعهداتشان برگردند و تردید نکنند که چنانچه همه طرفها به تعهداتشان پایبند باشند و این پایبندی به تعهدات قابل راستی آزمایی باشد ایران پایبندی خود را همانطور که در گذشته به تعهدات نشان داده در آینده نیز به تعهدات نشان خواهد داد.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------