آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ظریف: بعید می‌دانم ما بتوانیم اختلاف‌های خود را با آمریکا حل کنیم



ظریف،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
ظریف، وزیر سابق امور خارجه گفت: امروز اگر قرار به مذاکره با آمریکا باشد حتما شرایط سخت تر شده و بی اعتمادی افزایش یافته و موضوعات هم ممکن است گسترده تر باشند.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق ایران در گفتگویی بیان کرده است: به نظر من ما قبلا درباره افغانستان و عراق با آمریکا مذاکره کردیم، الان باید درباره غزه در جایگاه حمایت از مردم غزه مستقیما در مذاکرات حضور داشته باشیم.

 

من معتقدم وزارت خارجه باید بخشی از نظام تصمیم گیر باشد و نظر مقام معظم رهبری را که گفتند وزارت خارجه مجری است، قبول دارم. اما حداقل مجری باشد و نه اینکه در سیاست خارجی هیچ کاره باشد.

 

نگرشی در کشور بود و حتی زمانی که من تحریم شدم در برخی اعلامیه ها هم این نگرش متبلور شد که وزیر خارجه سخنگوی سیاست خارجی است و نه مجری سیاست خارجی و این به نظر من نگرش بسیار بسیار خطرناکی است و همان نگرشی است که گروهی از مخالفان ایران به دنبال جا انداختن آن هستند.

 

در سفر بشار اسد بهترین فرصت برای من بود که بگویم من در این پرونده ها دخالتی ندارم اما این موضع نشان می داد که کشور دو سیاست خارجی دارد و من نمی خواستم چنین تصویری از ایران ایجاد شود. لازم بود که نشان بدهم اشتباهی صورت گرفته است. شهید سلیمانی ابتدا به من زنگ زدند و من گفتم که اگر نظر شما این است من دلخوری شخصی ندارم که پشت تلفن رفع دلخوری کنیم، این نظر شخصی خود را اعلام کنید. ایشان هم مصاحبه کرده و فوری گفتند که وزیر خارجه مسئول سیاست خارجی است.

 

باید محیط همسایگی و روابط خارجی را فرصت بدانیم و نه تهدید. اگر به صورت فرصت نگاه کنیم، پرونده باید در وزارتخارجه باشد و اگر به صورت تهدید نگاه کنیم پرونده از وزارت خارجه خارج می شود.

 

بنیامین نتانیاهو در کتابی که منتشر کرده می گوید که برجام دست ایران را باز می کند و حتی امکان تولید سلاح را هم به ایران می دهد که البته درباره این بخش آخر دروغ می گوید. او در حال تهدید سازی از ایران است اما ما احساس می کنیم که او در حال اعتراف به قدرت ایران است. من نمی گویم که ایران قدرتمند نیست اما هدف نتانیاهو از این کار این است که دنیا را از ما بترساند و بتواند مثلا طرح صلح ابراهیم را پیش ببرد.

 

الان آمریکا به دنبال این است که جنگ در غزه تمام شود و در مرحله بعد کشورهای عربی حول محور اسرائیل در برابر تهدیدهای موجود بایستند. ما به این بازی های امنیتی سازی و اینکه باید فرش را از زیر پای اسرائیل بکشیم هیچ توجهی نداریم.

 

امروز اگر قرار به مذاکره با آمریکا باشد حتما شرایط سخت تر شده و بی اعتمادی افزایش یافته و موضوعات هم ممکن است گسترده تر باشند.

 

بعید می دانم ما بتوانیم اختلاف های خود را با آمریکا حل کنیم. ما باید مدیریت اختلافات داشته باشیم.

 

برخی کشورها هستند که نمی خواهند آمریکا از منطقه برود. من دو دلیل برای مخالفت اسرائیل و عربستان با برجام می بینم. پایان امنیتی سازی ایران و کاهش حضور آمریکا. من با کاهش حضور آمریکا در منطقه مشکلی ندارم اما راه را این نمی دانم و فکر می کنم راهی که برخی از ما دنبال می کنیم به افزایش حضور آمریکا در منطقه منتهی می شود یا جایگزینی حضور آمریکا با اسرائیل.

 

الان مهم ترین کاری که کشور باید انجام دهد این است که پیشنهاد عدم تجاوز به همه کشورهای منطقه بدهد البته به غیر از اسرائیل.

 

یکی از منافع روسیه این است که رابطه ایران با غرب عادی نشود. این منطقی هم هست، شما که نباید از روسیه توقع داشته باشید که به عنوان کارگزار ایران عمل کند.

 

بسیاری در وزارت خارجه تصور می کردند که من بلد نیستم نماز بخوانم چون از آمریکا آمده ام. تصور اولیه هم هیچ گاه درست نمی شود.

 

منشی هایی که برای دفتر من انتخاب کرده بودند همه از حراست و گزینش بودند تا بیشتر مراقب من باشند.

 

داخل خود وزارتخارجه هم، همه من و امثال من را رفتنی می دانند و برای همین هیچکس حاضر نیست در داخل این وزارتخانه سرمایه گذاری بر روی حمایت از من بکند. به طور مثال همه یا تقریبا بخش زیادی از کارمندان وزارت خارجه توییتر دارند اگر احساس کنند که یک وزیر ماندنی است وقتی که توئیت می کند حداقل توئیت او را لایک می کنند، در زمان من این کار را انجام نمی دادند یا تعداد بسیار کمی این کار را می کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------