آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

بورل: به توافق مذاکرات وین در این هفته خیلی امیدوارم | شکست مذاکرات وین بخاطر روسیه؟



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دنبال گفت وگوی امروز جمعه با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که بشدت امیدوار است که در این هفته در وین به توافق دست پیدا کنیم.

به گزارش لاورنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال، بورل امروز اعلام کرد که به شدت امیدوار به دستیابی به یک توافق در این هفته است. اما وی تاکید کرد که این یک پیش بینی نیست بلکه وی امیدوار به چنین اتفاقی است.

 

وی پیشتر در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران ضمن بحث و تبادل نظر در مورد آخرین نتایج مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد : از نظر ما عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیشِ رو مورد توجه قرار گرفته است. ما به‌عنوان هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ مایلیم بگوییم که گفت‌وگوها در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد. 

 

امیر عبداللهیان ضمن تشکر از تلاش‌های هماهنگ‌ کننده عالی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، تاکید کرد: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم.

 

وی در عین حال متذکر شد که «شتاب‌زدگی و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود». 

 

وزیر امور خارجه ایران با استقبال از نهایی کردن هر چه زودتر توافق تصریح کرد: لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی، رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین مؤثر اقتصادی است.

 

یک دیپلمات اروپایی نیز روز جمعه به فاکس نیوز گفت که انتظار می رود یک توافق جدید با ایران در چند روز آینده به دست آید.

 

  یک منبع مطلع: غیر از پادمان ۳ موضوع حل نشده دیگر هم باقیست 

 تسنیم نوشت: یک منبع مطلع تاکید کرد که غیر از موضوع پادمانی، دست‌کم 3 موضوع دیگر نیز هنوز باقیست و گفتگوها درباره آن ادامه خواهد داشت.

 

وی تاکید کرد: موضوع پادمانها از مسایل بسیار مهم است که برخورد منطقی آژانس و رفتار معقول 4+1 میتواند نقش مهمی در نتیجه بخشی مذاکرات ایفا کند. با این حال این همه ماجرا نیست و 3 مساله دیگر نیز باقی است.

 

این منبع مطلع خاطرنشان کرد: ایران حداکثر انعطاف ممکن را در مذاکرات به خرج داده و هم اینک توپ در زمین 4+1 است که با تصمیم منطقی مذاکرات را به نتیجه برسانند.

 مذاکره‌کننده ایران و روسیه در وین دیدار کردند

جلسه هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و روسیه در جریان مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در محل هتل کوربورگ وین برگزار شد.

 

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیش از این نشست نیز دیدارهایی میان علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفتگوها و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی برگزار شده است.

 

 خبرنگار الجزیره: سه کشور اروپایی به ایران گفته اند مذاکرات احیای برجام ممکن است به خاطر روسیه ظرف چند روز آینده شکست بخورد

عبدالقادر فایز، خبرنگار الجزیره از قول یک منبع رسمی در وین نوشت: سه کشور اروپایی به ایران گفته اند مذاکرات احیای برجام ممکن است به خاطر روسیه ظرف چند روز آینده شکست بخورد.

 

در ادامه مطلب خبرنگار الجزیره آمده است: هیئت‌های مذاکره‌کننده بریتانیا، فرانسه و آلمان به هیئت ایرانی گفته‌اند که اطلاعات آنها نشان می‌دهد روسیه ظرف چند روز آینده از سلاح‌های ممنوعه در اوکراین استفاده خواهد کرد، بنابراین ممکن است مذاکرات به هم بخورد و ایران لازم است توافق پیشنهادی را بپذیرد.

 

تهران این درخواست را رد کرده و پاسخ داده که اطلاعات ما این ادعا را تایید نمی‌کند و غرب باید خطوط قرمز ما را بپذیرد.

 

علی هاشم، خبرنگار الجزیره انگلیسی در واکنش به این خبر در توئیتی  نوشت: یک منبع ارشد تروئیکای اروپایی به من گفت آن‌ها در گفتگو با تیم مذاکره‌کننده ایران هیچ موضوعی در رابطه با استفاده روسیه از سلاح‌های ممنوعه در جنگ با اوکراین مطرح نکرده اند و همچنین از چنین ادعایی برای تحت فشار گذاشتن ایرانی‌ها برای پذیرش توافق استفاده نکرده اند.

 

علی هاشم، خبرنگار الجزیره انگلیسی:

یک منبع ارشد تروئیکای اروپایی به من گفت آن‌ها در گفتگو با تیم مذاکره‌کننده ایران هیچ موضوعی در رابطه با استفاده روسیه از سلاح‌های ممنوعه در جنگ با اوکراین مطرح نکرده اند و همچنین از چنین ادعایی برای تحت فشار گذاشتن ایرانی‌ها برای پذیرش توافق استفاده نکرده اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------