آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

پوتین خواستار تشکیل سازمانی برای تأمین امنیت در خلیج فارس شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
رئیس‌جمهور روسیه در نشست والادای خواستار تشکیل سازمانی برای تأمین امنیت در خلیج فارس شد.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در نشست عمومی باشگاه سیاسی والدای در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه گفت: روسیه به حل‌وفصل مسائل مختلف درمنطقه ازجمله مساله هسته‌ای ایران از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک باور دارد.

وی افزود: روسیه خواهان حل و فصل دیپلماتیک اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و مسائلی همچون مناقشه فلسطین و اسراییل است.

 

رئیس جمهوری روسیه در ادامه به طرح کشورش برای افزایش امنیت خلیج فارس اشاره کرد و گفت: طرح پیشنهادی ما همچنان روی میز است، پیشنهاد می‌کنیم در این منطقه سازمان امنیت و همکاری ایجاد شود و کشورهای منطقه همچنین هند و روسیه و برخی کشورهای دیگر در آن مشارکت کنند.

 

اوایل مردادماه امسال، روسیه از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج فارس رونمایی کرد که در آن تاکید شده بود سیستم امنیتی خاورمیانه توسط همسایگان در خلیج فارس تنها زمانی قدرت می‌گیرد که حضور نظامی کشورهای خارجی در منطقه کاهش یابد و طرفین دست به اقدامات اعتماد ساز مشترک با یکدیگر و دیگر کشورها بزنند.

 

طرح روس‌ها شباهت‌های زیادی به طرح دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دارد که در نشست عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست سرگئی لاوروف در نیویورک برگزار شد، با تشریح ابتکار صلح هرمز (امید) بر ضرورت همکاری منطقه‌ای برای صلح و ثبات خلیج فارس تاکید کرد و خواستار پیوستن کشورهای منطقه به طرح شد

 

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت راهگذر بین‌المللی شمال - جنوب و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: این اتحادیه به مجموعه‌ای جهانی و موثر تبدیل شده است.

 

وی افزود: به تازگی سنگاپور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت‌نامه همکاری امضا کرد و پیشتر نیز ویتنام چنین سند همکاری را امضا کرده بود.

 

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که ایران نیز با امضای موافقتنامه‌ای با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال ایجاد محدوده آزاد تجاری است.

 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو فراتر از چهار تریلیون دلار درسال برآورد می‌شود.

 

نظام چند قطبی جهانی با مشارکت کشورهای آسیایی ایجاد شد

پوتین در قسمت دیگری از سخنان خود به اهمیت قاره آسیا اشاره کرد و افزود: حل مسائل جهانی بدون مشارکت کشورهای آسیایی امکانپذیر نیست.

 

وی افزود: آسیا نقش مهمی در دمکراتیزه شدن جهان دارد و با مشارکت کشورهای این قاره، نظام چند قطبی جهان شکل گرفته است.

 

ضربه مرگبار به تروریست‌ها در سوریه وارد شد

پوتین در بخش دیگری گفت در سال 2015 در اجلاس باشگاه والدای بسیاری شک داشتند که عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه موفق باشد.

 

وی افزود: برخی شرکای خارجی با این عملیات روسیه مخالفت کرده و مانع ایجاد می‌کردند اما با این وجود به بدنه تروریست‌ها در سوریه ضربات مرگباری وارد شد.

 

پوتین خاطرنشان کرد: ما مانع ورود تروریست‌ها از کشورهای همسایه به روسیه شدیم، کشورهای عضو روند آستانه شامل ایران و ترکیه و روسیه در حل مسائل سوریه نقش مهم داشتند.

 

وی افزود: روند حل مسائل سوریه می‌تواند الگویی برای حل مسائل منطقه‌ای باشد.

 

در نشست امروز والدای، روسای جمهوری فیلیپین، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و پادشاه اردن نیز شرکت دارند و پوتین دیدارهای جداگانه ای نیز با آنها داشت.

 

باشگاه سیاسی بین‌المللی «والدای» سال ۲۰۰۴ به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند داووس سوییس و در رقابت با این کنفرانس بین‌المللی غربی تاسیس شد.

 

این باشگاه سیاسی با جذب صاحبنظران از ۶۲ کشور جهان نشست‌های خود را سالانه و منظم برگزار می‌کند و به عنوان گردهمایی بین‌المللی ارائه کننده دیدگاه‌های مستقل سیاسی یا همگرا با روسیه است.

 

روسیه می‌تواند شرایط همکاری میان ایران و عربستان را فراهم کند

 

به گزارش وبگاه خبری روسیا الیوم، رئیس جمهور روسیه همچنین ایران و عربستان را پرنفوذترین کشورهای منطقه خواند و گفت امکان همکاری دو کشور به جای تقابل برای دستیابی به اهداف مشترک وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه انگیزه‌های دیگری هم برای تغییر اوضاع موجود در روابط میان عربستان و ایران و انتقال از رویارویی به همکاری وجود دارد، تصریح کرد:  «این دو کشور غالبا با چالش‌های مشترکی نظیر افراط گرایی، جدایی طلبی و تروریسم روبرو هستند و همچنین هر دو اهداف مشترکی درباره توسعه دارند.»

 

پوتین تأکید کرد: «غلبه بر اختلافات فعلی چیزی است که فقط توسط عربستان سعودی و خود ایران می‌تواند به  دست آید. ما فقط می‌توانیم در آن سهیم باشیم و شرایط را مهیا کنیم و گزینه‌های مختلفی را برای حل مشکلات پیشنهاد دهیم، اما تصمیم به خود عربستان و ایران بازمی‌گردد.»

 

رئیس جمهور روسیه افزود: «ما می‌دانیم هم رهبران عربستان که من می خواهم در اسرع وقت با آنها ملاقات کنم و هم رهبران ایران به عنوان شرکای ما که همواره با آنها در ارتباط بوده و اخیرا هم با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ملاقات داشتم خواهان خیر و امنیت برای ملت سوریه هستند.»

 

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کشورش تلاش‌های زیادی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بکار بسته است ، تاکید کرد: «روسیه انتظار دارد این کمیته کار خود را در ژنو تحت نظارت سازمان ملل آغاز کند.»

 

ایرنا،فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------