آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

رایزنی آمریکا و کره جنوبی برای آزادسازی پول‌ های بلوکه‌شده ایران | پشت پرده سفر عمار حکیم و هیثم بن طارق به ایران



  رایزنی آمریکا و کره جنوبی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند. 

 به گزارش روزنامه کره اکونومیک دیلی، منابع آگاه دیپلماتیک و دولتی در سئول مدعی شدند که مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در چارچوب یک کارگروه‌ برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده ایران در بانک‌های کره هستند.

 

افرادی که در جریان این رایزنی‌ها بوده‌اند، گفتند که آزادسازی این پول‌ها ذیل شرایطی سخت‌گیرانه و تنها به منظور استفاده ایران از این مبالغ برای اموری مانند هزینه‌های عضویت سازمان ملل و خریداری واکسن کرونا انجام خواهد شد.

 

یک مقام دولتی سئول گفت که «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار داریم که روابط خدشه‌دار شده‌مان با ایران به طور چشم‌گیری بهبود پیدا کند.»

 

به گفته منابع مطلع، اگر رایزنی‌ها برای آزادسازی این پول‌ها موفقیت‌آمیز باشد، انتقال این مبالغ به شعب بانک‌های ایران در کشورهای خاورمیانه و نه مستقیما به ایران، امکان‌پذیر خواهد بود تا بر گردش و نحوه استفاده از آن نظارت شود.

 

عمان دیلی: یکی از موفقیت‌های سفر سلطان هیثم به تهران مربوط به موضوع هسته‌ای است

 

ایسنا: یک رسانه عمانی در گزارشی به موفقیت های سفر دو روزه سلطان این کشور به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی پرداخت.

 

  رایزنی آمریکا و کره جنوبی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

روزنامه عمان دیلی در گزارشی درخصوص سفر هیثم بن طارق، پادشاه این کشور به تهران نوشت: سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران روز گذشته به پایان رسید و همانطور که انتظار می رفت این سفر تاریخی موفقیت های گسترده ای در زمینه های مختلف به ویژه زمینه سیاسی به همراه داشت.

 

از جمله مسائل موفقیت آمیز در این سفر که به طور مستقیم اعلام شد مساله بازگشت روابط ایران و مصر است که ایران از آن استقبال کرد، این خبر برای منطقه بسیار مهم است زیرا مصر جایگاه ویژه ای در جهان عرب دارد.

 

موفقیت دیگر در این سفر که در مرحله آتی اعلام خواهد شد متعلق به موضوع هسته ای ایران است که علیرغم اینکه شرایط جهانی نیازمند به نتیجه رسیدن در این زمینه در سریع ترین وقت ممکن است اما مذاکرات هسته ای با مشکلات زیادی مواجه شده بود. مرحله آتی نیازمند انعطاف بیشتری از سوی ایران و جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا است.

 

در این گزارش آمده است: این‌ها همان مسیرهایی هستند که دنیا از دیپلماسی عمان انتظار دارد و سلطان عمان آن را ترسیم و در پیش گرفته و همواره موفقیت های زیادی به ارمغان آورده است.

 

در ادامه این گزارش آمده است که در سطح روابط دوجانبه نیز این سفر بر تقویت همه مسیرهای سیاسی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری تأکید داشت و دو طرف دو یادداشت تفاهم و دو توافقنامه جهت همکاری برای تقویت توسعه و سرمایه‌گذاری امضا کردند. همچنین برای تبادل اطلاعات نفتی و مطالعه مشترک پروژه میدان نفتی هنگام-بخا توافق حاصل شد.

 

مهم ترین نکته در این سفر رویکرد سران دو کشور برای کار جهت رسیدن به تدوین یک سند همکاری راهبردی بین دو کشور دوست و امضای آن است؛ مساله ای که همکاری مشترک و تبادل منافع را تقویت خواهد کرد.

 

در بخشی از این گزارش آمده است که در مرحله آتی تغییرات زیادی رخ خواهد داد به ویژه اینکه امضای توافق هسته ای جدید می تواند نقش تمدنی ایران در تعامل با کشورهای دنیا را احیا کند.

 

ادعای رسانه روسی: عمار حکیم حامل پیام‌های ایران به مصر بوده است

شبکه راشای تودی روسیه به نقل از منابع عراقی مدعی شد که رهبر جریان حکمت ملی عراق در سفری که به مصر داشته، در دیدار با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور، پیام‌های ایران در خصوص احیای روابط با این کشور آفریقایی را ابلاغ کرده است. 

 

  رایزنی آمریکا و کره جنوبی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

شبکه راشای تودی روسیه به نقل از منابع دیپلماتیک عراقی مدعی شد که عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در سفری که به مصر داشته حامل پیام‌هایی از سوی ایران به قاهره بوده است.

 

سید عمار الحکیم دیروز وارد قاهره شده و با مقامات و شخصیت‌های دینی و سیاسی مهم مصر دیدار کرد؛ حکیم با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور، سامح شکری، وزیر خارجه، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، احمد الطیب، مفتی و شیخ الأزهر و رهبر مسیحیان مصر و شماری دیگری از شخصیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی دیدار کرد.

 

بر اساس این ادعا، مقامات عراقی گفته‌اند که حکیم در دیدار با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور، پیام‌های ایران در خصوص احیای روابط با این کشور آفریقایی را که بعد از چند دور دیدار بین مقامات امنیتی دو کشور برگزار شد، ابلاغ کرده است.

 

راشا تودی گزارش داد: «پیام‌هایی که حکیم ابلاغ کرده "مثبت" بوده و پاسخ‌هایی که از السیسی در رابطه با روابط بین تهران و قاهره دریافت کرده، نیز "مثبت" بوده است.»

 

عمار حکیم دیروز در مرکز اندیشه و مطالعات راهبردی مصر به نقش مهم عراق در اجرای پروژه‌های ثبات‌آفرین در منطقه از جمله مذاکرات ایران و عربستان و برخی دیگر مذاکرات اشاره و بر اهمیت برطرف کردن بحران‌ها و کمک به حل اختلافات در کشور‌ها تأکید کرد.

 

او گفت که جهان عرب می‌تواند نقش هم‌افزایی و همکاری میان چهار ملت عربی و ترکی و ایرانی و کردی را بر عهده بگیرد.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------