آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به روسیه: آنها فقط به فکر منافع خودشانند

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سفیر اسرائیل در مسکو که از او پرسید چرا روسیه حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرد گفت: «به یاد نداریم که اسرائیل حملات…

سقوط یک فروند پهپاد جنگ قره باغ در /دیدار وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان با پمپئو



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , جنگ قره باغ
فرماندار خداآفرین از سقوط یک فروند پهپاد طرف‌های درگیر در جنگ قره باغ در اراضی ملی این شهرستان خبر داد. 

علی امیری راد روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این پهپاد صبح امروز در اطراف روستای «قره قوچ» در بخش «منجوان» در اراضی ملی و مرتعی سقوط کرده است.

 

وی با بیان اینکه سقوط پهپاد هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشته است، افزود: کارشناسان نظامی در حال بررسی مالکیت پهپاد و منطقه اعزامی آن هستند.

 

به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی خداآفرین با ۳۵ هزار نفر جمعیت در  فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره باغ بین جمهوری  آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.  

 

از آغاز درگیری های نظامی میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ و هفت منطقه اشغالی دیگر از حدود سه هفته قبل تاکنون بیش از ۶۰ راکت خمپاره طرفین در محدوده شهرستان خداآفرین اصابت کرده است.

 

ششم مهرماه جاری برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانستند.

 

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

 

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

 

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

 

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

 

دیدار وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان با پمپئو

یک نشریه آمریکایی از دیدار وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان با وزیر امور خارجه آمریکا در جمعه آینده در واشنگتن در خصوص درگیری‌های قره‌باغ خبر داد.

 

به گزارش آنا از پولتیکو، درحالی‌که انتقادهای دموکرات‌ها از دولت دونالد ترامپ به دلیل واگذاردن صحنه دیپلماسی برای حل منازعه قره‌باغ کوهستانی به روسیه ادامه دارد، قرار است روز جمعه وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن با همتایان جمهوری آذربایجانی و ارمنستانی دیدار کند.

 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و وزیر خارجه ارمنستان دو کشوری که بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در جنگ به سر می‌برند، قرار است روز جمعه به‌صورت جداگانه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کنند.

 

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مشخص نیست که فرستادگان (وزرای خارجه باکو و ایروان) با یکدیگر دیدار کنند یا اینکه آیا مقام‌های آمریکایی تلاش کنند که مقدمات برگزاری یک نشست سه‌جانبه (بین وزرای خارجه آمریکا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان) را فراهم کنند اما سفر هم‌زمان آن‌ها نشان‌دهنده این است که ایالات‌متحده در حال تقویت تلاش‌هایش به‌منظور کاستن از این منازعه است که طبق گزارش‌ها، از اواخر سپتامبر صدها کشته از نظامیان و غیرنظامیان برجای گذاشته است.

 

سفر وزرای خارجه باکو و ایروان به واشنگتن، تنها چند روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ، فرصتی برای دولت ترامپ به‌منظور نشان دادن تلاش خود جهت ایفای نقش رهبری جهانی است.

 

گفته می‌شود که قرار است صبح جمعه به‌وقت واشنگتن ابتدا جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با پمپئو دیدار دوجانبه داشته باشد و به فاصله کوتاهی بعدازاین دیدار، زهراب مناتسکانیان وزیر خارجه ارمنستان با همتای آمریکایی دیدار کند.

 

الین سلیمانوف سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا روز دوشنبه (دیروز) در یک مصاحبه، احتمال دیدار بایراموف با مناتسکانیان در جریان سفر آن‌ها به واشنگتن را رد نکرد.

 

به گفته او، جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌توانند به‌زودی مذاکرات معنادار به‌منظور حل منازعه را از سر بگیرند.

 

سفیر باکو در واشنگتن افزود: ما خواهان یک گفت‌وگوی واقعی هستیم.

 

واروژان نرسسیان سفیر ارمنستان در آمریکا هم در اظهاراتی از مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره منازعه قره‌باغ کوهستانی و انتقادهایش از مواضع ترکیه تمجید کرد.

 

سفیر ایروان در واشنگتن که کشورش طبق قوانین بین‌المللی اراضی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی را اشغال کرده است، افزود: ما هیچ جایگزینی برای حل مسالمت‌آمیز این منازعه بر اساس سازش و توافقات دوجانبه نمی‌بینیم.

 

میزبانی پمپئو از وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شرایطی انجام می‌گیرد که پیشتر جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از انفعال دولت ترامپ در قبال منازعه قره‌باغ کوهستانی و واگذاشتن صحنه دیپلماسی به مسکو شدیداً انتقاد کرده بود.

 

در صحنه تحولات میدانی، درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد درحالی‌که دو طرف تاکنون دو بار با میانجیگری مسکو بر سر آتش‌بس توافق کرده‌اند.

 

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می‌کنند و این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------