آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

روسیه برگزاری نشست آستانه در تهران را با اعلام جزئیاتی درباره دستور کار آن تایید کرد



رئیس جمهور روسیه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری روسی با ارائه برخی جزئیات درباره دستور کار نشست بعدی آستانه، میزبانی ایران برای نشست سران کشورهای ضامن صلح سوریه را تایید کرد. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر لاورِنتیف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه در گفت‌وگویی با این خبرگزاری درباره دستور کار بعدی نشست آستانه(روسیه،ایران، ترکیه) گفت که این نشست هدف دست‌یابی به پیش‌رفتی ملموس‌تر در زمینه حل‌وفصل بحران سوریه را دنبال خواهد کرد.

 

لاورنتیف در ادامه گفت: دستورکار بدین شرح است اگر نشستی برگزار شود، طرفین وضعیت اقدامات در راستای حل‌وفصل مسئله سوریه و تعامل سه کشور ضامن[صلح سوریه] در این جهت را بررسی خواهند کرد. این دستورکار اصلی خواهد بود. روسای جمهور ما درباره کارهایی که برای اطمینان یافتن از حصول پیش‌رفت‌های ملموس‌تر در زمینه حل‌وفصل بحران سوریه لازم است، صحبت خواهند کرد. بر این اساس، بعدا به سفرایشان دستورات لازم جهت ادامه فعالیت‌ها در این زمینه را خواهند داد.

 

این دیپلمات روسی درباره زمان ومکان برگزاری نشست بعدی آستانه گفت: این نشست اوایل سال آینده[۲۰۲۲] برگزار خواهد شد، این قطعی است، اگرچه روند برگزاری به خاطر محدودیت‌های موجود در زمینه ویروس کرونا کندتر شده است. تصمیم برگزاری این نشست در تهران، یک سال‌ونیم پیش تایید شد. اگرچه، هنوز نمی‌توانیم ماه و روز مشخصی را برای آن اعلام کنیم.

 

او افزود: در ژوئیه سال گذشته یک نشست مجازی برگزار شد. یک سال و نیم از آن موقع گذشته است و بنابراین ما بر این عقیده‌ایم که ضروری است نشستی حضوری برگزار شود. [ولادیمیر پوتین] رئیس جمهورمان در این باره با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه صحبت کرده است.

 

طبق گفته او، پیش از این نشست، ابتدا دیدار حضوری وزرای امور خارجه کشورهای ضامن آستانه برگزار خواهد شد.

 

لاورنتیف در این باره افزود: چنین نشست‌هایی باید حضوری برگزار شوند. به این دلیل که، موضوعات در دستور کار بسیار حساس هستند و صحبت کردن درباره آن‌ها از طریق کنفرانس ویدیویی معقول نیست. این نشست[وزرای امور خارجه] احتمالا یا در تهران یا در ترکیه برگزار خواهد شد. اگرچه خود نشست در تهران برگزار خواهد شد، چون نوبت ایران است که میزبان آن شود.

 

نماینده ویژه روسیه در سوریه در پاسخ به این سوال که نشست بین‌المللی بعدی آستانه درباره سوریه، چه وقت برگزار خواهد شد، گفت که بستگی دارد نشست روسیه-ایران-ترکیه چه زمانی برگزار شود.

 

او در این باره بیان کرد: مثلا، اگر بتوانیم در بهار پیش رو برگزارش کنیم، نشست آستانه بلافاصله پس از آن برگزار خواهد شد. روسای جمهور باید دیدار کنند، مذاکره کنند و مسیرهای همکاری در آینده را ترسیم کنند و به نهادهای مرتبط دستور بدهند برای مواجهه با این موضوع، از طریق روند آستانه اقدام کنند. ما بعدا گرد هم خواهیم آمد تا درباره سازوکارهای به خصوصی برای اجرایی کردن دستوراتی که از روسای جمهورمان دریافت خواهیم کرد، صحبت کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------