آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایگاه‌های دفاع هوایی سوریه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد. به گزارش ایسنا؛ وزارت دفاع سوریه اعلام…

توافق ترکیه و روسیه بر سر عملیات در شمال سوریه/ اردوغان: نمی‌خواهیم سرزمین دیگران را اشغال کنیم!



اخبار,اخبار بین الملل,پوتین و اردوغان
رهبران روسیه و ترکیه بر سر کنترل مشترک شمال شرقی سوریه با یکدیگر به توافق رسیدند

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، رهبران روسیه و ترکیه بر سر کنترل مشترک شمال شرقی سوریه با یکدیگر به توافق رسیدند. براساس این توافق، شبه‌نظامیان کرد باید از سراسر نوار مرزی ترکیه و سوریه خارج شوند. 

 

این توافق به ترکیه اجازه می‌دهد که کنترل مناطقی را که در پی عملیات موسوم به «چشمه صلح» به دست آورده حفظ کند. 

 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه و «ولادیمیر پوتین»، همتای روس او همچنین توافق کردند که نیروهایشان در مناطق مرزی با سوریه دست به عملیات گشت‌زنی مشترک می‌زنند. 

 

متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه

متن کامل توافق ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه به زبان انگلیسی منتشر شده است. ترجمه این متن در زیر آمده است:

 

۱- دو طرف بر تعهد خود برای حفظ اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی سوریه و محافظت از امنیت ترکیه تأکید کردند. 

 

۲- آنها بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و جلوه‌های آن و جلوگیری از برنامه‌های تجزیه‌طلبانه در شمال سوریه تأکید کردند. 

 

۳- در این راستا، وضعیت فعلی ایجاد شده در منطقه عملیات «چشمه صلح» که تل‌ابیض و رأس العین تا عمق ۳۲ کیلومتری را تحت پوشش قرار می‌دهد، حفظ خواهد شد.

 

۴- هر دو طرف بر اهمیت توافق آدانا تأکید دارند. دولت روسیه، اجرای توافق آدانا را در شرایط فعلی تسهیل خواهد کرد.

 

۵- از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹، پلیس نظامی روسیه و نیروهای حفاظت مرزی سوریه وارد سمت سوری مرز ترکیه -سوریه، در خارج از منطقه عملیات چشمه صلح خواهند شد تا خروج عناصر YPG و سلاح‌های آنها تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه-سوریه را تسهیل کنند که این مسئله باید در ۱۵۰ ساعت آینده نهایی شود. در آن زمان، گشت مشترک روسیه و ترکیه در غرب و شرق منطقه عملیات چشمه صلح تا عمق ۱۰ کیلومتری، به استثنای شهر قامشلی آغاز خواهد شد.

 

۶- همه عناصر YPG و سلاح‌های آنها از منبج و تل‌رفعت خارج خواهند شد. 

 

۷- هر دو طرف تدابیر لازم را برای جلوگیری از نفوذ عناصر تروریست به کار خواهند بست.

 

۸- تلاش‌های مشترک برای تسهیل بازگشت پناه‌جویان به شکلی ایمن و داوطلبانه انجام خواهد شد. 

 

۹- یک ساز و کار مشترک نظارتی و راستی‌آزمایی برای نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه و هماهنگی‌ها برای آن تشکیل خواهد شد.

 

۱۰- دو طرف تلاش‌های برای یافتن یک راهکار سیاسی ماندگار برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه در چارچوب روند آستانه را ادامه خواهد داد و از فعالیت کمیته قانون اساسی حمایت خواهند کرد.

 

اردوغان: نمی‌خواهیم سرزمین دیگران را اشغال کنیم!

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که کشورش برای حفظ تمامیت ارضی سوریه تلاش می‌کند و به دنبال اشغال دائمی مناطق شمال شرقی این کشور نیست.

 

رجب طیب اردوغان که پس از پایان نشست طولانی خود با ولادیمیر پوتین در شهر سوچی روسیه با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، ضمن ابراز خرسندی از حضورش در روسیه و مثبت خواندن نتایج دیدارش با پوتین اعلام کرد: «ما امروز صحبت‌های زیادی درباره عملیات چشمه صلح [عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه] داشتیم. من اطلاعات زیادی را درباره این عملیات در اختیار رئیس‌جمهور پوتین قرار دادم. هدف اصلی عملیات این است که از شر گروه‌های ترویستی ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک خلاص شویم و بتوانیم پناهندگان سوری را به خانه‌شان بازگردانیم.»

 

وی خاطرنشان کرد: «حفظ تمامیت ارضی سوریه چیزی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم سرزمین دیگران را اشغال کنیم. ما همه گام‌های خود را با دقت برنامه‌ریزی کرده‌ایم. تاکنون 4000 کیلومتر مربع از خاک سوریه را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده‌ایم.»

 

ولادیمیر پوتین نیز در این نشست خبری مشترک اظهار داشت: «ما حق ترکیه برای تأمین امنیت ملی خود را به رسمیت می‌شناسیم و دغدغه‌های این کشور برای مقابله با تروریسم را درک می‌کنیم. اما در عین حال سوریه نیز باید از حضور نیروهای نظامی خارجی رها شود. حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید به رسمیت شناخته شود و ما در این خصوص گفتگوهای مفصلی با ترکیه داشته‌ایم.»

 

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «ترکیه در این زمینه رویکرد مشترکی با ما دارد. ترکیه و سوریه باید برای استقرار امنیت و ثبات در مرزهای خود با یکدیگر همکاری کنند و به همین دلیل باید به یکدیگر احترام بگذارند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------