آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

بانک های چین خواستار فاصله گرفتن از سوئیفت شدند/ پمپئو: ما «لانه جاسوسی» چین را تعطیل کردیم



اخبار,اخبار بین الملل,بانک های چین
با افزایش تهدیدها و تحریم های آمریکا علیه نهادها، موسسات و مقام های چین و رویارویی فزاینده دو کشور، شماری از بانک های چین خواستار فاصله گرفتن از سامانه مالی سوئیفت تحت تسلط آمریکا هستند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین روز پنجشنبه گزارش کرد: تحریم های آمریکا بویژه درارتباط با تصویب قانون امنیت هنگ کنگ در پارلمان چین، باعث شده است تا بانک های چین اعلام نگرانی کرده و خواستار فاصله گرفتن از کاربرد سامانه های مالی مرتبط با آمریکا شوند.

 

از دیگر نگرانی ها بنا به این گزارش این است که آمریکا در حال بررسی لایحه قانونی است که به این کشور امکان می دهد بانک های چینی را که به مقام های ذی ربط در امور سیاسی هنگ کنگ کمک کرده و در تصویب این قانون و اجرای آن دست داشته اند تحریم کند.

 

چین خود دارای یک سامانه پرداختی بین بانکی مشابه سوئیفت است که «سی. آی. پی. اس» نام دارد و در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شده است تا به واسطه آن به انجام تبادلات و پرداخت های بانکی با یوان (ارز ملی چین) مساعدت شود.

 

واحد سرمایه گذاری بانکی بانک مرکزی چین در بیانیه جدید خود آورده است با نظرداشت تحولاتی که در حال وقوع است بانک های چین باید خود را برای تحریم های احتمالی آمریکا آماده کنند.

 

بخش های سرمایه گذاری و بانک های چین براساس نوشته این روزنامه با نگرانی برنامه آمریکا برای تصویب لایحه قانونی برای هدف قرار دادن بانک هایی که به مجریان قانون امنیتی هنگ کنگ خدمات می دهند دنبال می کنند.

 

سامانه سوئیفت در بلژیک پرداخت های جهانی کشورها از جمله چین را در اختیار آمریکا قرار می دهد و پکن اکنون با توجه به سردی روابط با واشنگتن نگران این موضوع است و می کوشد تا سامانه پرداختی چینی خود با یوان را گسترش دهد.

 

بانک مرکزی چین بشدت بابت وقایعی که در حال شکل گیری است نگران است در یکی از گزارش های هشدار دهنده اش آورده است: «بهترین راه مشت زدن به دشمن این است که خود را از صدها مشت او حفظ کنید».

 

پمپئو: ما «لانه جاسوسی» چین را تعطیل کردیم

در کشمکش دیپلماتیک روزهای اخیر میان واشنگتن- پکن، «مایک پمپئو» روز پنج شنبه در جریان یک نشست مجلس سنای آمریکا موضعی به شدت خصمانه علیه چین اتخاذ کرد.

 

وی در نشست مزبور حزب کمونیست چین را «تهدید اصلی عصر ما» و کنسولگری چین در شهر هیوستن ایالت تگزاس را که به دستور مقامات واشنگتن تعطیل شده، یک «لانه جاسوسی» خواند.

 

مایک پمپئو همچنین موفقیت آمریکا در تشکیل ائتلافی برای مقابله با نفوذ چین در عرصه جهانی را ستود و مدعی شد که «دیپلماسی قدرتمند آمریکا باعث بیداری بین المللی نسبت به تهدید حزب کمونیست چین شده است». وی همچنین با اذعان به اینکه چین از حمایت فراوانی در جامعه بین الملل برخوردار است، نسبت به شمار کشورهایی که از سیاستهای پکن پشتیبانی می کنند، ابزار تعجب و در عین حال نگرانی کرد.

 

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی همچنین کوشید که تعطیلی کنسولگری چین در هیوستن تگزاس را- که اقدامی تنش زا در روابط میان دو کشور و عامل اقدام متقابل پکن بود- با ادعای اینکه این مکان دیپلماتیک یک «لانه جاسوسی» بود، توجیه کند.

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین به صراحت اعلام کرد که واشنگتن از حزب کمونیست چین می خواهد «به همان شیوه ای در عرصه جهانی مشارکت داشته باشد که آمریکا از سایر کشورها می خواهد!» وی در ادامه اظهارات قلدرمآبانه خود به پکن هشدار داد که در صورت عدم پیروی از یک چنین سیاستی، واشنگتن «در اطمینان یافتن از اینکه نه تنها آمریکا بلکه سایر کشورهای جهان به شیوه ای عمل خواهند کرد که همواره حافظ مردم آمریکا باشد، بسیار سرسختانه عمل خواهد کرد».

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------