آمریکا: حمله به اربیل بی ‎پاسخ نمی ‎ماند/ اعلام موضع بایدن توسط کاخ سفید



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد کشورش حملات انجام‌شده در منطقه اربیل را در زمان و مکان دلخواه پاسخ خواهد داد.

به گزارش فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت دولت این کشور حملات انجام‌شده در منطقه «اربیل» که در جریان آن ۵ آمریکایی زخمی شدند را پاسخ خواهد داد. 

 

پرایس گفت آمریکا این حملات را «در زمان و مکانی که خودش انتخاب می‌کند» پاسخ خواهد داد. او همچنین خاطرنشان کرد «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق درباره حمله به اربیل گفت‌وگو کرده است.

 

شامگاه دوشنبه منابع خبری گزارش دادند فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفته است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، با بیان اینکه اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت، مسئولیت حمله به اربیل را برعهده گرفت. 

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی گزارش داد، راکت‌ها یک پایگاه را که نیروهای تحت فرمان آمریکا در آن مستقر هستند، هدف قرار داده‌اند.

 

ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش پس از این حمله راکتی اعلام کرد که یک پیمانکار غیر‌آمریکایی در این حادثه کشته شد و  پنج تن از جمله یک سرباز آمریکایی زخمی شدند. اما سپس اعلام شد که علاوه بر کشته شدن یک پیمانکار غیر آمریکایی، ۹ نفر در این حمله زخمی شده‌اند. منابع آمریکایی می‌گویند که ۱۴ فروند راکت به سمت پایگاه آمریکا در اربیل شلیک شده است.

 

ند پرایس در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا آمریکا قصد انجام اقدامات تلافی‌جویانه ندارد گفت: «ما در مراحل اولیه تحقیق هستیم و صحبت کردن درباره اقدام تلافی‌جویانه، زود است.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره انگیزه‌های مربوط به انجام حمله در اربیل هم خودداری کرد و گفت قصد قضاوت زودهنگام درباره عاملان این حمله را ندارد.

 

«ند پرایس» در بخش دیگری از کنفرانس خبری شامگاه سه‌شنبه به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا قصد تجدید نظر درباره خارج کردن انصارالله از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» دارد یا خیر پاسخ منفی داد.

 

***

 

کاخ سفید موضع بایدن درباره حمله اربیل را اعلام کرد

ایسنا نوشت: جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری در واکنش به حملات روز گذشته در اربیل تاکید کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حق پاسخ‌گویی در هر زمانی را برای خود محفوظ می‌داند اما ما منتظر تعیین مسؤولان و مقصران حمله اربیل خواهیم ماند.

 

او اضافه کرد: ما با شرکای عراقی برای شناسایی طرف‌های مسؤول این حمله همکاری خواهیم کرد.

 

ساکی همچنین اشاره کرد: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با فواد حسین، وزیر خارجه عراق درباره تحقیق در این باره و مواخذه عوامل این حمله تماس برقرار کرده است.

 

همچنین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تماس تلفنی با همتای عراقی داشته و به بررسی تحولات مربوطه و وضعیت اربیل پرداخته است.

 

آستین در این تماس تلفنی تاکید کرد: آمریکا همچنان متعهد به حمایت از شرکای عراقی خود در تلاش‌هایشان برای دفاع از حاکمیت عراق است و شدیدا این حمله را محکوم می‌کنم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------