وزیر امور خارجه امارات وارد دمشق شد/ تاکید بشار اسد بر روابط برادرانه با امارات



دیدار وزیر خارجه امارات و بشار اسد،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
پس از گزارش منابع خبری درباره ورود یک هیأت بلندپایه اماراتی به دمشق، یک روزنامه سوری گزارش داد که وزیر امور خارجه امارات وارد سوریه شده است.

به گزارش فارس، روزنامه سوری «الوطن»، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، گزارش داد که «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات وارد دمشق شده است.

 

بر اساس این گزارش، این اولین سفر یک مقام اماراتی بلندپایه از سال ۲۰۱۱ تاکنون به سوریه است.

 

این گزارش در حالی منتشر شده است که برخی از منابع غیر رسمی سوری لحظاتی پیش گزارش دادند که یک هیأت بلندپایه اماراتی وارد دمشق شده است.

 

پیش از این، خبرگزاری‌های رسمی امارات و سوریه از گفت‌و‌گوی تلفنی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه خبر داده بودند.

 

خبرگزاری رسمی امارات (وام) گزارش داده بود که بشار اسد و محمد بن زاید در تماس تلفنی مذکور روابط دوجانبه و راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک در تمامی تمامی زمینه‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

 

بشار اسد و محمد بن زاید در فروردین ماه سال ۹۹ نیز  در ارتباط با مقابله با شیوع ویروس کرونا با یکدیگر تلفنی گفت‌و‌گو کرده بودند.

 

پس از آنکه اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد، کشورهای عربی از جمله امارات عربی متحده سفرای خود را از دمشق فراخواندند. با این حال، امارات در سال ۱۳۹۷ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

 

منابع سوری مدتی است که از توسعه روابط اقتصادی دمشق و ابوظبی خبر می‌دهند به نحوی که «تمام رعد» وزیر منابع آبی سوریه اخیرا با «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات عربی  متحده در دبی دیدار کرد.

 

المزروعی در این دیدار گفته بود که به «فعالیت مشترک کشورهای عربی به ویژه در بخش آب، باور دارد و از انتقال تجربه خود در زمینه خصوصی‌سازی بخش‌های مهم، تبادل تجارب و حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری در سوریه استقبال می‌کند».

 

این وزیر اماراتی همچنین تأکید کرده بود: «سوریه از کشورهای زیبای جهان و مقصد مهم گردشگری بسیاری از مردم است. امارات با هدف افزایش توسعه سوریه و بازگشت وضعیت به دوران پیش از بحران، آماده همکاری است».

 

 تاکید بشار اسد بر روابط برادرانه با امارات/ ابوظبی همیشه در کنار مردم سوریه بوده است

ایرنا نوشت: ریاست جمهوری سوریه سه شنبه شب اعلام کرد که بشار اسد رییس جمهور این کشور و محمد بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی در دمشق باهم دیدار و دو طرف بر تداوم مذاکرات و هماهنگی‌ها میان دو کشور تأکید کردند.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در دیدار اسد و بن زاید، دو طرف در خصوص روابط دوجانبه و چشم انداز گسترش این روابط بحث و گفت وگو کردند.

 

رییس جمهور سوریه بر روابط برادرانه و مستحکم سوریه و امارات از زمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تاکید کرد.

 

اسد از مواضع واقع بینانه و صحیح امارات متحده عربی قدردانی کرد و تاکید کرد که این کشور همیشه در کنار مردم سوریه بوده است.

 

وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز در این دیدار تاکید کرد که این کشور از تلاش‌ها برای ثبات در سوریه حمایت می کند و گفت که آنچه در سوریه اتفاق افتاد، همه کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار داد.

 

وی ابراز اطمینان کرد که سوریه تحت رهبری بشار اسد و تلاش های مردم این کشور قادر به غلبه بر مشکلات ناشی از جنگ است و امارات همیشه آماده حمایت از مردم سوریه است.

 

در این دیدار اوضاع در عرصه عربی و منطقه ای‌ بررسی و توافق شد که رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها در مورد مسائل مختلف و چالش‌های پیش روی کشورهای عربی برای دستیابی به خواسته‌های مردم این منطقه و اراده آنها به دور از هرگونه دخالت خارجی ادامه یابد.

 

پیش تر برخی رسانه ها گزارش داده بودند که سفر وزیر خارجه امارات یکی از مراحل نزدیک کردن دو کشور پس از قطع روابط دیپلماتیک بین آن‌هاست که پس از بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ ایجاد شده است.

 

پیش از این «شیخ عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات چند ماه قبل خواستار بازگشت سوریه به محیط خود (اتحادیه عرب) شد و گفت: چاره‌ای جز این نیست.  

 

وی در آن زمان تاکید کرده بود که این موضوعی نیست که کسی بخواهد یا نخواهد بلکه موضوعی است که به منافع عمومی، منافع سوریه و منافع منطقه مربوط می‌شود.

 

سفر «بن زاید» به دمشق پس از سلسله رایزنی هایی برای نزدیکی امارات و سوریه انجام شد که مهمترین آن‌ها تماس تلفنی چند ماه قبل بین «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بود.

 

امارات در دسامبر سال ۲۰۱۸ از بازگشایی سفارت خود در دمشق که از ماه‌های اول شروع درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ بسته شده بود، خبر داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------