پارلمان انگلیس طرح جانسون برای برگزیت تا ۳۱ اکتبر را رد کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
وزیر خارجه روسیه با اشاره به قریب‌الوقوع بودن پایان عملیات ترکیه در شمال شرقی سوریه گفت که این مساله بستگی به عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد دارد.

به گزارش فارس، نمایندگان پارلمان انگلیس امروز سه‌شنبه موافقت اولیه خودشان را با توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر «برگزیت» اعلام کردند. 

 

نمایندگان مجلس عوام انگلیس در نخستین رأی‌گیری با ۳۲۹ رأی موافق و ۲۹۹ رأی مخالف به کلیات توافق جانسون رأی مثبت دادند، اما در یک رأی‌گیری دیگر که به فاصله کوتاهی برگزار شد، چارچوب زمانی جانسون برای محقق کردن برگزیت تا ۳۱ اکتبر را رد کردند. 

 

این رأی‌گیری‌ها به معنای آن است که نمایندگان انگلیس با کلیات توافقی که او هفته گذشته با اتحادیه اروپا برای برگزیت دست یافت، موافقت کرده‌اند. 

 

جانسون پیش از این گفته‌ بود در صورتی که پارلمان انگلیس با طرح او موافقت نکند لایحه پیشنهادی دولت خود برای خروج از اتحادیه اروپا را پس گرفته و خواستار برگزاری انتخابات سراسری خواهد شد.

 

نخست‌وزیر انگلیس روز شنبه مجبور شد علی‌رغم خواست خود از سران اتحادیه اروپا بخواهد اجرای برگزیت را به تعویق بیندازند. جانسون چند ماه پیش گفت تشکیل می‌دهد بمیرد اما خواستار تعویق برگزیت نشود.  

 

رسانه‌های انگلیس گزارش دادند جانسون نامه‌ای را که در آن درخواست تأخیر در اجرای برگزیت مطرح شده بدون امضای خودش برای «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا ارسال کرد. 

 

جانسون در آن نامه تأکید کرده که درخواست مطرح‌شده در آن نامه در واقع خواست نمایندگان پارلمان انگلیس است نه او. او نوشته بود اطمینان دارد می‌تواند تا تاریخ ۳۱ اکتبر توافق برگزیت که میان دولت او و سران ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا حاصل شده را به تصویب برساند. 

 

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف گفته آقای جانسون در تماس تلفنی با سران اروپایی از آنها خواسته از پارلمان انگلیس بخواهند در تصمیم خود برای تأخیر در اجرای برگزیت تجدید نظر کنند زیرا «بهترین گزینه هم برای انگلیس و هم برای اتحادیه اروپا» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر است.  

 

قانون‌گذاران پارلمان انگلیس در جلسه ویژه روز شنبه، به متممی رأی دادند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور را مجبور به تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌کند.

 

جانسون در تلاشی فشرده توانسته با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت در جلسه امروز، آن را در پارلمان تصویب کند. اما پس از تصویب متمم «لتوین» دولت طبق تهدید قبلی پارلمان را ترک کرد و به رأی گذاشتن توافق با بروکسل را کاری بیهوده دانست.

 

طبق برنامه‌ای که جانسون برای اجرای برگزیت اعلام کرده بود دولت در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. او در واکنش به تصویب متمم لتوین پیش از ترک پارلمان گفته بود: «با اتحادیه اروپا در مورد اعمال تأخیر [در اجرای برگزیت] مذاکره نخواهم کرد و قانون هم نمی‌تواند مرا مجبور به این کار کند».

 

پیش از جانسون، «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد.

 

 با رأی پارلمان به تمدید مهلت اجرای برگزیت، گزینه‌های محدودی پیش روی جانسون قرار داشت. او می‌توانست بدون توجه به مصوبات پارلمان برگزیت را بدون توافق اجرایی کند یا زیر بار رأی قانون‌گذاران رفته و برای خروج از اتحادیه اروپا تا سال آینده میلادی صبر کند. همچنین جانسون می‌توانست به امید ایجاد تغییر در ترکیب پارلمان انگلیس، انتخابات عمومی زودهنگام برگزار کند یا طبق پیشنهاد حزب رقیب کارگر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای بار دوم به همه‌پرسی بگذارد.

 

طی همه‌پرسی اول برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------