ترامپ: هزاران دوربین‌ دید در شب برای طالبان به جا گذاشتیم



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، در کارولینای شمالی گفت با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، طالبان به هزاران دوربین‌ دید در تاریکی دست یافتند.

به گزارش ایسنا؛  ترامپ گفت:‌ «طالبان جنگجویان خوبی‌اند، اما به ‌دلیل نداشتن دوربین دید در تاریکی، قادر به جنگیدن در شب نبودند. ما هزاران دوربین [ویژه دید در تاریکی] مدل جدید به آن‌ها دادیم که خیلی بهتر از [دوربین‌های کنونی ارتش] خود ما است و بهترین مدل‌های جدید است.»

 

با امضای توافق‌ صلح میان آمریکا و طالبان در دوحه قطر، نیروهای آمریکایی در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ کاملا از افغانستان خارج شدند و حکومت پیشین افغانستان که از حمایت غرب و آمریکا برخوردار بود، سرنگون شد.

 

توافق‌ دوحه میان مایک پامپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، و ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر حکومت آتی طالبان، امضا شده بود.

 

بیش از ۱۷ ماه است که طالبان بر افغانستان تسلط دارند و تجهیزات نیروهای نظامی آمریکا و ارتش سابق افغانستان، در اختیار این گروه است.

 

طالبان دستیابی به تجهیزات پیشرفته نظامی را «غنیمت جنگی» می‌دانند. افراد این گروه فقط در بخش نیروی هوایی با چالش مواجه‌اند و در زمینه جنگ زمینی، تجهیزاتی به ارزش میلیاردها دلار در اختیار دارند.

 

با این حال، رسانه‌های وابسته به طالبان، گزارش‌هایی نیز از تلاش این گروه برای آموزش و فعال‌سازی نیروی هوایی منتشر می‌کنند.

 

گزارش‌های متعددی نیز از قاچاق تجهیزات نظامی از افغانستان به برخی کشورهای همسایه منتشر شده است. برخی از این تجهیزات به‌ دست گروه‌های تروریستی افتاده و حتی نمونه‌هایی از تجهیزات آمریکایی، در کشمیر تحت تسلط هند کشف شده است.

 

ویدیوهای تبلیغاتی که طالبان از جریان آموزش‌های نیروهای خود منتشر می‌کنند، نشان می‌دهد که شیوه‌های آموزش آنان شباهت‌های زیادی به نحوه آموزش نظامیان سابق افغانستان دارد.

 

دونالد ترامپ، خروج از افغانستان را «فاجعه‌بار» و «بدترین روز در تاریخ آمریکا» می‌داند. او معتقد است که با خروج آمریکا از افغانستان بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، به اوکراین حمله کرد.

 

 ترامپ همچنین ادعا می‌کند که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پایگاه نظامی بگرام در اختیار چین قرار گرفته است.

 

او گفت که دلیل نگرانی‌اش خروج آمریکا از بگرام نیست،‌ اما این پایگاه یک ساعت از محلی که چین بمب هسته‌ای می‌سازد، فاصله دارد.

 

اینک دو ماه از روزی که دونالد ترامپ تصمیم خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرد، می‌گذرد. او با انتقاد از پایان حضور نظامی واشنگتن در افغانستان، می‌کوشد محبوبیت خود را در میان شهروندان آمریکایی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری، افزایش دهد.

 

اما بسیاری از افغان‌ها دولت ترامپ را مسئول امضای توافق‌ صلح با طالبان می‌دانند و معتقدند که این توافق، یکی از دلایل عمده سرنگونی حکومت افغانستان به ‌دست طالبان است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------