طالبان: امضای توافق با آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی/ آمریکا 5 هزار زندانی طالبان را آزاد می کند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,طالبان
مولوی «عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی طالبان گفت که توافق با آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی امضا می‌شود و پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز آمریکا ۵ هزار زندانی طالبان را آزاد خواهد کرد. 

به گزارش تسنیم، «عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی طالبان به «نن‌تکی آسیا» گفت که توافق با آمریکایی‌ها در 29 فوریه (10 اسفند) در «دوحه» به امضا می‌رسد.

 

وی افزود که در مراسم امضای توافقنامه شماری از کشورهای همسایه افغانستان، اعضای شورای امنیت سازمان ملل، نمایندگانی از سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه اروپا و برخی دیگر کشورها نیز به عنوان شاهد در مراسم حضور خواهند داشت.

 

حنفی افزود که پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، طالبان نیز یک هزار زندانی را آزاد می‌کند و در مقابل آمریکا و دولت افغانستان نیز 5 هزار زندانی این گروه را آزاد خواهند کرد.

 

براساس برخی گزارش‌ها دوره 7 روزه کاهش خشونت‌ها از 22 فوریه آغاز و تا 29 این ماه ادامه خواهد داشت.

 

گفتنی است که مذاکرات مستقیم آمریکا و طالبان برای یافتن یک توافق سیاسی از 18 ماه پیش آغاز شد و براساس گزارش رسانه‌ها، پیش از این دو طرف بر روی 4 محور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، کاهش خشونت‌ها، عدم استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها و نیز آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی توافق کردند.

 

در حالی که پیش از این «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته بود که در توافق با آمریکا موضوع جدیدی وارد نشده اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به دیدار اشرف غنی و مقامات آمریکایی اظهار داشت که هیچ یک از بندهای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان بدون شرط نیست و این گروه حاضر به کاهش خشونت شده است.

 

براساس بیانیه ریاست جمهوری افغانستان، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با اشرف غنی اظهار داشت: «بگذارید طالبان هرچه که می‌گویند، بگویند. از هر جایی که می‌گویند بگویند، اما واقعیت این است که باید آنها با تروریسم و القاعده وداع گویند و دست از جنگ بردارند. ما حامی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود».

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------