سخنگوی طالبان: تغییرات مثبتی برای زندگی افغان‌ها با ایجاد یک دولت کاملا اسلامی ایجاد می‌شود



سخنگوی طالبان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
سخنگوی طالبان در گفتگویی اختصاصی درباره دیدگاه این جنبش مربوط به آینده دولت افغانستان و اینکه چه اقداماتی را می‌توان از این جنبش انتظار داشت، توضیح داد.

به گزارش ایسنا، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک درباره اینکه این گروه آینده دولت افغانستان را چطور می‌بیند، چه زمانی آتش بس اعلام می‌شود، چه زمانی گفتگوهای بین افغان‌ها در دوحه، قطر بین طالبان و کابل از سر گرفته می‌شود، چطور طالبان با کشت و قاچاق مواد مخدر مقابله می‌کند، چطور اقتصاد کشور را احیا می‌کند و اینکه چطور زندگی مردم را در قلمروهای که اخیرا تصرف کرده است، سازماندهی می‌کند،‌ صحبت کرد و به پرسش‌ها پاسخ داد.

 

وی در پاسخ به اینکه موضع طالبان درباره حضور ترکیه در فرودگاه بین‌المللی کابل برای تضمین امنیت چیست، گفت: ترکیه و ناتو با هم وارد افغانستان شدند و باید با هم و بر اساس توافق صلح افغانستان از این کشور خارج شوند. بهتر است به آنها اجازه دهیم روی برنامه صلح تمرکز کنند و نقش مثبتی در روند صلح داشته باشند.

 

سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه سفیر افغانستان در روسیه مدعی شده که این گروه تمایلی برای صلح ندارد و اینکه چه زمانی مذاکرات صلح آغاز می‌شود، گفت:‌ بر این باوریم که برخی از دیدگاه‌ها بر مبنای یک پروپاگاندا هستند تا بازتاب امور واقعی کشور. گفتگوها در دوحه در جریان است. پس از گفتگوها توافقی در برخی از زمینه‌ها داریم.

 

وی درباره اینکه چه زمانی مذاکرات بین افغان‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد نیز ادامه داد:‌ پس از آغاز مذاکرت در دوحه، هر دو طرف بر مسائلی مربوط به گفتگوها توافق و آنها را تایید کردند. سپس دو طرف دستورکارهای خود را پیشنهاد و بر نکات کلی گفتگوها توافق کردند. حالا نیز ما در حال گفتگو این نکاتی هستیم که بر روی آنها توافق کرده‌ایم.

 

سهیل شاهین همچنین گفت که بزرگترین چالش‌ها و موانع در گفتگوهای بین افغان‌ها شامل دو وجهه است: دولت کابل نه انعطاف‌پذیری نشان داده و نه به تعهدات خود در توافق نامه دوحه عمل کرده است. مذاکرات بین افغان‌ها آغاز شده اما توافق‌ها محقق نشدند مانند آزادی مابقی زندانیان طالبان و خروج رهبران طالبان از لیست تحریم‌ها. این توافق به صورت شفاف اعلام می‌کند که ظرف سه ماه پس از آغاز گفتگوها تمامی زندانیان باید آزاد شوند و نام آنها از فهرست تحریم‌ها خارج شود. ما همه مفاد را محقق کرده و به توافق پای بند می‌مانیم.

 

وی درباره اینکه برنامه طالبان برای سازش ملی چیست، گفت:‌ هر دو طرف باید با یک دولت تماما اسلامی در افغانستان و دستیابی به این هدف از طریق گفتگوها موافق باشند. این یک گام چشمگیر و موثر در راستای سازش ملی است.

 

سخنگوی طالبان همچنین درباره توقف یا تعلیق خصم و اینکه آیا آتش بس اعلام می‌شود، گفت: ما با مهاجمان خارجی جنگیدیم. ما سر میز مذاکره نشستیم و توافق کردیم که در ۱۴ ماه و از اول مه ۲۰۲۱ آنها باید افغانستان را ترک کنند. ما همچنین توافق کردیم که ما در جریان خروج به آنها حمله نمی‌کنیم. از آنجا که این مساله‌ای داخلی است،‌ طرف مقابل باید نخست سر میز گفتگو بنشیند و ما باید به توافقی سیاسی برسیم که به صلحی با دوام بینجامد. اما آنها یک راه حل سیاسی نمی‌خواهند آنها فقط به دنبال آتش بس برای ماندن در قدرت هستند. این یک رویکرد واقعی نیست و مشکلی حل نمی‌کند. آنها باید از خود انعطاف نشان دهند. باید یک رژیم اسلامی تماما افغانی به قدرت برسد و بعد ما درباره آتش بس گفتگو می‌کنیم.

 

وی درباره اینکه چه تغییراتی قرار است برای زندگی مردم افغانستان از سوی طالبان ایجاد شود نیز گفت: وقتی یک چنین دولتی در افغانستان تشکیل شود، مردان، زنان و کودکان در یک کشور آزاد، در صلح و ایمن زندگی می‌کنند. آنها کشور را می‌سازند و احیا می‌کنند. دیگر هیچ مداخله خارجی در کشور وجود نخواهد داشت. تغییرات مثبتی برای زندگی افغان‌ها با ایجاد یک دولت کاملا اسلامی ایجاد می‌شود.

 

این سخنگو همچنین درباره اینکه برنامه طالبان برای مقابله با کشت تریاک و قاچاق مواد مخدر چیست، گفت: ما مخالف کشت تریاک و قاچاق مواد مخدریم و هدف ما به صفر رساندن این مساله است. اما به خاطر اینکه مردم ما زیر خطر فقر هستند، به راه‌های جایگزین برای امرار معاش نیاز است. هدف ما به صفر رساندن کشت تریاک و قاچاق مواد مخدر است.

 

سهیل شاهین درباره آموزش و تحصیل زنان و دختران افغان نیز گفت: ما یک مرکز، یک موسسه و یک دانشگاه با شرایط ویژه در کشور برای دستیابی به سایر درجات علمی تا دکتری داریم. مشکلی از این بابت وجود ندارد.

 

سخنگوی طالبان درباره اینکه این گروه چطور زندگی مردم را در ولایت‌هایی که تحت کنترل درآورده، می‌خواهد اداره کند، گفت: در این مناطق که بخش بزرگی از افغانستان را شامل می‌شود، مردم در صلح زندگی می‌کنند و شغل خودشان را آزادانه انتخاب می‌کنند. برخلاف مناطق تحت کنترل دولت کابل، این نواحی در امن و امان هستند. حتی نمی‌توانید آن مناطق را از نظر امنیتی مقایسه کنید.

 

وی درباره اینکه برنامه طالبان برای بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان چیست، گفت: ما به دنبال اجرای یک برنامه کوتاه و بلند مدت برای احیای افغانستان و زیرساخت‌های آن هستیم و برای این منظور با کشورهای منطقه‌ای و در حوزه بین‌المللی همکاری می‌کنیم. ما نمی‌توانیم فقط بر روی منابع خودمان تکیه کنیم. اما در آینده، به خود تکیه خواهیم کرد.

 

سهیل شاهین در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های افغان گزارش داده‌اند که محدودیت‌هایی در مناطق تحت کنترل طالبان ایجاد شده، گفت: این یک پروپاگانداست. ما سیاست خود را در یک نشست خبری اعلام کردیم. زنان می‌توانند از ابتدایی تا تحصیلات عالیه به دانش‌اندوزی بپردازند. اگر چنین فرصتی در برخی از مناطق نباشد،‌ مساله شرایط است نه سیاست‌های ما.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------