بایدن گزارش‌ها درباره رد پیشنهادش برای دیدار مستقیم با رئیس جمهوری چین را رد کرد



  بایدن,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
بایدن گزارش رسانه‌ای درباره اینکه همتای چینی‌اش پیشنهاد دیدار رو در روی وی را رد کرده، غیرواقعی دانست. 

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه فایننشال تایمز از قول چند نفر مطلع از گفتگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای بین جو بایدن و شی جینپینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین نوشت، رئیس جمهوری چین پیشنهاد بایدن را برای دیدار رو در رو رد و به جایش تاکید کرده که واشنگتن موضعی نرم‌تر در قبال پکن داشته باشد.

 

اما بایدن در پاسخ به اینکه آیا از این بابت ناامید شده که رئیس جمهوری چین نمی‌خواهد با او دیدار کند، گفت: این خبر صحت ندارد.

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این گزارش بیانگر گفتگوی تلفنی بین روسای جمهوری آمریکا و چین نیست.

 

اما یکی از منابع مطلع درباره این گفتگوی تلفنی‌ با دقیق خواندن آن، گفت: شی جینپینگ به وضوح گفت که فضای روابط بین دو کشور باید نخست بهبود یابد.

 

فایننشال تایمز از قول یکی از این منابع "موثق" همچنین نوشت، بایدن روی این نشست به عنوان یکی از چندین احتمال برای همکاری با رئیس جمهوری چین حساب باز کرده بود و انتظار چنین واکنش صریحی از سوی همتای چینی خود را نداشت.

 

این روزنامه همچنین از قول یکی از مقام‌های آمریکایی نوشت، رئیس جمهوری چین کاری به ایده نشست نداشت و کاخ سفید معتقد است که علت این مساله تا حدی به دلیل نگرانی‌ها بابت کرونا باشد.

 

در نشست اکتبر گروه ۲۰ در ایتالیا درباره احتمال برگزاری نشست رو در رو بین روسای جمهوری آمریکا و چین صحبت شد اما رئیس جمهوری چین از زمان شیوع پاندمی کرونا در اوایل سال گذشته میلادی از کشورش خارج نشده است.

 

سالیوان همچنین در بیانیه خود آورده است: همانطور که گفته‌ایم، دو رئیس جمهور درباره اهمیت برگزاری گفتگوهای خصوصی صحبت کردند و ما به این گفتگوها احترام می‌گذاریم.

 

گفتگوهای بین بایدن و رئیس جمهوری چین نخستین در هفت ماه گذشته بود و دو طرف درباره ضرورت این مساله صحبت کردند که باید رقابت بین دو کشور بدون تبدیل شدن به درگیری تضمین شود.

 

کاخ سفید نیز بعد از این گفتگوها اعلام کرد که تمایل دارد تا کانال‌های ارتباطی را باز نگه دارد اما همچنین اعلام کرد که برنامه‌ای برای همکاری بعدی ندارد.

 

در همین حال، رسانه دولتی چین نیز گزارش کرد که شی جینپینگ به بایدن گفته سیاست آمریکا در قبال چین مشکلات جدی در روابط بین دو کشور ایجاد کرده و افزود: دو طرف در حفظ ارتباط دائم و درخواست از کارگروه‌هایی برای ایجاد این ارتباطات توافق کردند.

 

ارتباط ژنرال آمریکایی با چینی‌ها از ترس حمله ترامپ به چین

بر اساس یک کتاب تازه منتشر شده به نام "خطر"، مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ از ترس برنامه ریزی برای یک حمله به چین، موضوع را به مقامات این کشور آسیای شرقی اطلاع داد.

 

  بایدن,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، جزئیات این کتاب نشان می‌دهد که ژنرال مارک میلی در جریان ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ از ترس ایجاد درگیری بین پکن و واشنگتن با مقامات چینی تماس گرفت.

 

در این کتاب به نوشته باب وودوارد روزنامه نگار واشنگتن پست و روبرت کاستا یک خبرنگار سیاسی ادعا می‌شود که میلی دو تماس تلفنی محرمانه با لی زوچنگ همتای چینی خود گرفت.

 

نویسندگان این کتاب مدعی هستند که تماس‌های تلفنی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ (۹ آبان ۹۹) و دو روز پس از غائله ساختمان کنگره آمریکا در ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۹۹) انجام شد.

 

در این کتاب آمده است که میلی پس از بررسی اطلاعاتی در مورد اینکه مقامات پکن از قصد واشنگتن برای حمله به چین در زمان برگزاری رزمایش آمریکا در دریای جنوبی چین آگاه شدند، با زوچنگ تماس حاصل کرد.

 

میلی در جریان این تماس تلفنی گفت: ژنرال لی، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که دولت آمریکا پایدار است و همه چیز خوب پیش می‌رود. ما هیچ حمله یا عملیات تحریک آمیز علیه شما انجام نمی‌دهیم.

 

رییس ستاد مشترک آمریکا همچنین به همتای خود گفت که اگر آمریکا تصمیم به حمله گرفت از پیش به او هشدار خواهد داد و هیچ غافلگیری در کار نخواهد بود.

 

نویسندگان این کتاب همچنین مدعی هستند که میلی در تماس بار دوم با زوچنگ به وی اطمینان داد که ایالات متحده هیچ نوع حمله‌ای به چین نخواهد کرد.  

 

میلی به مشاورانش دستور داد تا اقدام عجولانه‌ای در اقدام احتمالی ترامپ برای استفاده از نیروهای هسته‌ای انجام ندهند. این ژنرال آمریکایی به افراد ارشد خود گفت که اگر ترامپ به دنبال استفاده از قدرت خود برای انجام یک حمله هسته‌ای بود ابتدا به او اطلاع دهند.

 

وی همچنین با دیگر مقامات ارشد از جمله جینا هاسپل رییس سازمان سیا و پائول ناکاسون رییس آژانس امنیت ملی در مورد لزوم آگاهی در مورد اقدام غیر منطقی ترامپ گفتگو کردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------