طالبان: با سقوط اشرف غنی ۴۰ هلیکوپتر به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شد



 طالبان  ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
دولت طالبان می‌گوید در پی سقوط حکومت اشرف غنی بیش از ۴۰ هلیکوپتر به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از طلوع نیوز، مقام‌های طالبان می‌گویند که گفت‌وگوها در این باره با مقام‌های تاجیک و ازبک انجام شده، اما این دو کشور حاضر نشده‌اند که این هلیکوپترها را به افغانستان تحویل دهند.

 

بر اساس آمارها، افغانستان تا پیش از سقوط حکومت اشرف غنی بیش از ۱۶۴ هلیکوپتر داشت؛ هر چند هنوز روشن نیست که چه تعداد از این هلیکوپترها در افغانستان مانده، اما دولت طالبان گفته است که در پی سقوط حکومت اشرف غنی، ده‌ها هلیکوپتر به کشورهای همسایه افغانستان منتقل شده است.

 

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی دولت طالبان گفت: بیش از ۴۰ هلیکوپتر افغانستان به کشورهای همسایه به خصوص به تاجیکستان و ازبکستان توسط مقام‌های سابق کابل انتقال داده شده و برای بازگرداندن این هلیکوپترها، گفت‌وگوها آغاز شده است.

 

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع گفت: بارها از حکومت‌های این دو کشور درخواست شده تا این هلیکوپترها را به حکومت کنونی افغانستان مسترد بکنند. البته آنها هم  ملاحظاتی داشته‌اند و تاکنون تسلیم نکرده‌اند.

 

این هلیکوپترها توسط آمریکا خریداری و به ارتش پیشین افغانستان داده شده بود. سه هلیکوپتر از میان دستگاه‌های منتقل شده به ازبکستان از همان نوعی هستند که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین، توسط آن‌ها به ازبکستان رفت، اما تاکنون چگونگی انتقال بقیه هلیکوپترها به این کشورها، مشخص نیست.

 

ده‌ها خلبان نیروهای هوایی افغانستان که در جریان سقوط دولت غنی به تاجیکستان رفته بودند، پس از چند ماه از سوی آمریکا به کشور سوم منتقل شدند. اکنون بر اساس یک گزارش‌ها، تاجیکستان و ازبکستان از ایالات متحده خواسته‌اند که این هواپیماها را در کشورهایشان نگه دارند؛ درخواستی که آمریکا گفته آن را بررسی می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------