نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، فنلاند و سوئد | پوتین: پیوستن فنلاند به ناتو اشتباه است



وزیر خارجه ترکیه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر امور خارجه ترکیه با همتایان سوئدی و فنلاندی خود در برلین، پایتخت آلمان، دیداری سه جانبه داشت. 

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، این دیدار در حاشیه نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد.

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در توییتی نوشت که در حاشیه جلسه فوق با آن لینده، همتای سوئدی خود و پکا هااویستو، همتای فنلاندی خود ملاقات کرده است.

 

چاووش اوغلو پیش از این نشست نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران به تلاش‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو و موضع ترکیه در این زمینه اشاره کرد و گفت: هر کشوری که عضو  ناتو باشد، نباید از حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) که آنکارا آن را در زمره سازمان های تروریستی قرار می دهد، حمایت کند.

 

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که سوئد و فنلاند علی‌رغم همه هشدارها از پ ک ک حمایت علنی می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: دلیل موضع فعلی ترکیه در مورد عضویت دو کشور در این ائتلاف کاملاً روشن است، زیرا ناتو یک اتحادیه و ائتلاف است و نه یک سازمان بین المللی. این ائتلاف مستلزم همبستگی و اتحاد در همه زمینه‌ها است، به‌ویژه زمانی که مسئله امنیت تهدیدی باشد. بنابراین کشوری که متحد ما خواهد بود نباید از سازمان‌های تروریستی که هر روز ما را هدف قرار می‌دهند و باعث کشته شدن سربازان، پلیس و غیرنظامیان ما می‌شوند، حمایت کنند.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز جمعه نسبت به روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو ابراز نگرانی کرد.

 

اردوغان در یک بیانیه مطبوعاتی در استانبول گفت: در حال حاضر تحولات مربوط به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را دنبال می‌کنیم، اما گرایش مثبتی به این موضوع نداریم.

 

وی افزود: جای تاسف است که کشورهای اسکاندیناوی به مهمانخانه سازمان‌های تروریستی تبدیل شده‌اند و تروریست‌هایی مثل پ.ک.ک در کشورهایی مانند سوئد و هلند لانه و کرسی‌های پارلمان را اشغال کرده‌اند. 

 

روز پنجشنبه، فنلاند اعلام کرد که قصد دارد درخواستی برای پیوستن به ناتو ارائه کند. پس از آن، سوئد نیز اعلام کرد که قصد دارد درخواستی برای پیوستن به ناتو ارائه کند و خاطرنشان کرد که تمام برنامه‌ها را برای درخواست عضویت آماده کرده است.

 

ابراز تمایل دو کشور برای عضویت در ناتو با تهدیدهای روسیه و واکنش این کشور مواجه شد.

 

پوتین: پیوستن فنلاند به ناتو اشتباه است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت وگو با «سالی نینیستو» همتای فنلاندی خود اعلام کرد، پیوستن (این کشور) به ناتو یک "اشتباه" است.

 

وزیر خارجه ترکیه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به گزارش ایرنا از "اسپوتنیک" کاخ کرملین شنبه‌شب در بیانیه‌ای تصریح کرد: پوتین در این گفت وگو تاکید کرد که پایان دادن به سیاست سنتی بی‌طرفی نظامی یک اشتباه است زیرا هیچ تهدیدی برای امنیت فنلاند وجود ندارد. 

 

در ادامه بیانیه آمده است: چنین تغییری در جهت گیری سیاسی می‌تواند تأثیر منفی بر روابط روسیه و فنلاند که طی سال‌ها با روحیه مثبت همجواری و همکاری توسعه یافته است، داشته باشد. 

 

از سوی دیگر سالی نینیستو رئیس جمهور فنلاند روز شنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که حمله مسکو به اوکراین، فضای امنیتی را برای این کشور اسکاندیناوی تغییر داده است. 

 

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور فنلاند در این تماس از برنامه کشورش برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داد.

 

دفتر رئیس جمهوری فنلاند به نقل از وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مکالمه، مستقیم و صریح و به دور از تنش بود. خودداری از تنش، مهم تلقی می‌شود. 

 

روسیه اعلام کرده است که عضویت فنلاند در ناتو، تهدیدی است که به آن پاسخ خواهد داد، اما چگونگی این پاسخگویی را مشخص نکرده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------