اسید تراپی پوست چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟



اسید تراپی پوست

 

افرادی که با مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه، چین‌وچروک، لکه‌های پوستی و جای جوش درگیر هستند، همیشه به دنبال راه‌حلی موثر برای برخورداری از پوستی صاف و بدون لک می‌گردند. اسیدتراپی یکی از درمان‌هایی است که برای حل این مشکلات توصیه می‌شود. شاید با شنیدن نام اسید یاد سوختگی‌های پوستی غیرقابل درمان بی‌افتید؛ اما اسیدها مواد بسیار مفیدی برای درمان مشکلات پوستی هستند که در ترکیب بسیاری از داروها، کرم‌ها و پمادهای پوستی وجود دارند. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که «اسید‌ تراپی چیست». همچنین اگر می‌خواهید با خواص هیالورونیک اسید برای پوست و انواع اسیدها برای درمان مشکلات پوستی آشنا شوید این مقاله برای شما نوشته شده است.

 

اسید تراپی پوست صورت چیست؟

اسیدتراپی یک روش لایه‌برداری از پوست است که در آن سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند. به کمک این روش درمانی پوستی صاف و یکدست، شفاف و باطراوت خواهید داشت. اسیدهای متنوعی برای اسیدتراپی و درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع اسید اصلی برای مراقبت از پوست شامل آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) و اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) هستند. در ادامه با هر‌یک از این اسیدها به‌طور کامل آشنا می‌شویم. برای استفاده از روش درمانی اسید‌تراپی برای حل مشکلات پوستی باید به مراکز درمانی مانند مرکز پوست و لیزر موهای زائد مراجعه کنید.

 

اسید هیالورونیک و اسید آزلائیک در دسته هیدروکسی اسیدها قرار نمی‌گیرند. از فواید هیالورونیک اسید برای پوست می‌توان به خاصیت ضد پیری و خشکی آن اشاره کرد. اسید آزلائیک نیز به کاهش قرمزی (مخصوصا برای پوست‌های حساس کمک می‌کند.

 

اسید تراپی پوست صورت

 

استفاده از اسیدهای گروه آلفا هیدروکسی در اسید‌تراپی برای درمان مشکلات پوستی

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) اسیدهای محلول در آب هستند. این اسیدها مایعی را که سلول‌های سطحی پوست را به یکدیگر متصل کرده‌اند را شل می‌کند. این موضوع به سلول‌های مرده پوست اجازه می‌دهد تا از بین بروند. با افزایش سن، مایع چسبنده‌ای که سلول‌های پوست ما را در کنار هم نگه می‌دارد، متراکم‌تر می‌شود. در نتیجه روند طبیعی گردش سلولی کندتر می‌‌شود. با استفاده از اسیدهای AHA چسبندگی این مایع کمتر و روند حذف سلول‌‌های مرده از سطح پوست سریع‌تر خواهد شد. با شرکت دردوره های زیبایی پوست برای پزشکان عمومی می‌توانید با نحوه استفاده از این اسیدها برای درمان مشکلات پوستی آشنا شوید.

 

هر دو اسید گلیکولیک و اسکوربیک که در دسته اسیدهای آلفا هیدروکسی قرار می‌گیرند که به‌عنوان اسیدهای ضد پیری استفاده می‌شوند. اسید لاکتیک برای پوست خشن و پوست‌های حساس مناسب است و به کارگیری اسید کوجیک به کاهش هیپرپیگمانتاسیون کمک می‌کند.

 

اسید‌تراپی با استفاده از اسیدهای محلول در روغن بتا هیدروکسی

اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) اسیدهای محلول در روغن هستند. اسید سالیسیلیک رایج‌ترین نوع اسیدهای بتا هیدروکسی است که در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود و برای باز کردن منافذ پوست کاربرد دارد. این اسیدها هم در از بین بردن سلول‌های مرده پوست نقش موثری دارند. با این تفاوت که قدرت نفوذ اسیدهای بتا هیدروکسی در منافذ پوستی بیشتر از اسیدهای آلفا هیدروکسی است.

 

این اسید با وارد شدن به عمق پوست و از بین بردن سبوم و سایر روغن‌هایی که منجر به ایجاد جوش روی سطح پوست می‌شوند، به باز کردن منافذ کمک می‌کند. استفاده از این اسیدها همچنین به حل شدن سبوم کمک می‌کند. بالا بودن سطح سبوم ممکن است منجر‌به ایجاد آکنه شود. در نتیجه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید میزان سبوم پوست را به کمک اسیدهای بتا هیدروکسی کنترل کرد.

 

مزایای اسید‌تراپی برای درمان مشکلات پوستی

استفاده از اسید برای درمان مشکلات پوستی، مزایای متعددی دارد. این روش درمانی به‌خصوص برای از بین بردن ملاسما، هیپرپیگمانتاسیون و تیرگی‌های پوستی ناشی از التهاب مفید است. اسید‌تراذپی عملکرد ضد‌التهابی قوی دارد و تولید رنگدانه در سلول‌های ملانوسیت را مهار می‌کند.

 

اسید‌تراپی همچنین نقش موثری در آرامش و بازسازی پوست دارد و در برخی موارد به‌صورت موضعی نیز استفاده می‌شود. البته آثار درمان موضعی با اسید محدودتر است و توصیه می‌شود برای نتیجه‌گیری بهتر همراه با سایر درمان‌های موضعی برای اصلاح رنگدانه‌ها استفاده شود. فراموش نکنید که قبل از اسید‌تراپی از یک متخصص پوست مشورت بگیرید.

 

معایب اسید‌تراپی؛ اهمیت مشاوره با پزشک و مصرف به اندازه

فراموش نکنید که وظیفه اسید‌تراپی و استفاده از انواع اسیدها در این روش لایه برداری است؛ بنابراین نباید هنگام استفاده از این روش زیاده‌روی کنید. مصرف بیش از اندازه از این روش درمانی ممکن است منجر‌به از بین رفتن لایه بالایی پوست شود. همچنین کسانی‌که از روش اسید‌تراپی برای لایه‌برداری و رفع مشکلات پوستی استفاده می‌کنند، ممکن است بیشتر از افراد عادی در معرض آسیب اشعه‌های خورشید قرار بگیرند. زیرا بعد از اسیدتراپی و با از بین رفتن سلول‌های مرده، سلول‌های سالم و جدید در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند.

 

هر‌یک از اسیدها ممکن است با‌توجه‌به تایپ پوستی افراد عوارض جانبی مختلفی داشته باشند؛ بنابراین همیشه قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید. مثلا اسید سالیسیلیک ممکن است باعث خشکی و تحریک پوست، قرمزی و گاهی پوسته پوسته شدن شود. اسید هیالورونیک معمولا خوش‌خیم است؛ اما در برخی افراد باعث واکنش‌های حساسیتی یا تحریک پوستی می‌شود. اسید گلیکولیک در‌صورت مصرف بی‌رویه تحریک پوست، قرمزی و سوزش را به همراه دارد. اسید اسکوربیک (ویتامین C)، اسید لاکتیک و اسید آزلائیک ممکن است باعث تحریک پوست، خارش و قرمزی شود. اسید کوجیک نیز در موارد نادر منجر‌به حساسیت نوری می‌شود. این عوارض جانبی معمولا خفیف هستند و با تنظیم دوز یا فرکانس استفاده می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد.

 

مزایا و معایب اسید‌تراپی

 

مشورت با پزشک متخصص برای انتخاب بهترین ترکیب اسیدی در اسید‌تراپی

در این مقاله با اسید تراپی برای درمان مشکلات مختلف پوستی مانند آکنه، جوش‌ها و خشکی پوست آشنا شدیم. برای رفع این مشکلات می‌توانید از دو گروه اسیدهای آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسی استفاده کنید. با‌توجه‌به اینکه عمق نفوذ آلفا هیدروکسی‌ها کمتر است، این دسته از اسیدها برای انواع پوست ایمن‌تر هستند. برای درمان مشکلات حادتر و عمیق‌تر نیز می‌توانید از اسیدهای بتا هیدروکسی استفاده کنید. اگر این دو هیدروکسی اسید در غلظت‌های مناسب با هم ترکیب شوند، بیشترین اثربخشی را برای رفع مشکلات پوستی خواهند داشت. برای انتخاب بهترین ترکیب حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. با به شما دریافت مشاوره از کارشناسان مای اسکین برای انتخاب بهترین روش‌های مراقبت پوستی و آموزش اسید تراپی را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

 

 



بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024