کلیپ پخش شده در فضای مجازی مربوط به مانور بیمارستان رازی اهواز است



اخبار,اخبار پزشکی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، امروز در نشست خبری گفت: اگر مواردی از ابتلا به کرونا ویروس در کشور مشاهده شود، قطعا به صورت شفاف اطلاع رسانی خواهد شد. ما آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس را داریم، مردم نگران نباشند و با خود مراقبتی از سلامتی خود محافظت کنند.

به گزارش ایلنا، امروز، یکشنبه ۱۳ بهمن ماه، نشست خبری هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اصحاب رسانه به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

فرهاد ابول نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست ضمن اشاره به گسترش ویروس کرونا در کشور چین، اظهار کرد: وضعیت بهداشت و درمان در کشور ما باثبات و پایدار است و تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در کشور مشاهده نشده است. مطمئن باشید اگر ویروس به ایران وارد شود به صورت شفاف اعلام میکنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نظام بهداشت و درمان ایران در مواجهه با ویروس سارس و آنفولانزا سربلند بوده است، افزود: در سال ۲۰۱۲، در حالی ۸۵ هزار حاجی به مکه اعزام شدند که بیماری سارس در عربستان شایع بود، اما هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در ایران دیده نشد. همچنین در سیل فروردین ماه ۹۸ نیز با تلاش همکاران بهداشت و درمان هیچ بیماری اپیدمی در استان اتفاق نیفتاد.

 

ابول نژادیان با بیان اینکه کرونا ویروس همان ویروس سرماخوردگی بوده که جهش ژنتیکی داشته است، تصریح کرد: در سال ۲۰۰۲ یک فرم جدیدی از کرونا ویروس مسبب بیمارس سارس شد و یکسال بعد از بین رفت، در سال ۲۰۱۲ نیز فرم جدیدی از این ویروس که جهش ژنتیکی پیدا کرده بود موجب شیوع ییماری مرس شد.

 

وی ادامه داد: کرونا ویروس امسال از حیوان به انسان منتقل شده که قابلیت انتقال سریع انسان به انسان را دارد اما میزان مرگ و میر آن بر اساس اعلام سازمان جهانی، ۲/۱ درصد است، از بیش از ۱۱ هزار مبتلا به این ویروس در چین و دیگر کشورها، تنها ۲۸۰ نفر فوت کردند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: در روزهای ابتدای شیوع کرونا ویروس علائم هشدار باش به مراکز بهداشتی و درمانی اعلام شد و پس از آن هر روز مراقبت ها و رصدها بازبینی و اجرا می‌شود. از اتباع چینی که از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی وارد ایران شده اند، همچنین تبعه های کشور چین در ایران که حدود دو هفته قبل به چین سفر داشته اند و ورزشکارانی که از ۲۰ روز پیش در چین حضور داشته اند، پایش به عمل آمده است.

 

ابول نژادیان ضمن اشاره به اینکه امکان ورود این ویروس به همه کشورها وجود دارد، عنوان کرد: قطرات تنفسی و دهانی که حین صحبت کردن و یا عطسه و سرفه از مجاری تنفسی و دهانی خارج می شوند، موجب انتشار این ویروس می‌گردد. حتی اگر این قطرات بر روی لباس و یا سطوح قرار داشته باشند به علت ماندگاری زیاد این ویروس می‌تواند حتی با لمس کردن وارد بدن شود‌. به همین دلیل ما مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس را شست و شوی صحیح و مداوم دست ها و عدم مصافحه و روبوسی میدانیم.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن اشاره به اینکه سلامت مردم برای ما مهم است، بیان کرد: ۷۰ نفر از تبعه چین که برای تعطیلات به کشور خود رفته بودند اگر وارد ایران شوند قطعاً قرنطینه خواهند شد و ما پیش بینی کردیم که ظرف مدت دو هفته در قرنطینه حضور داشته باشند. همچنین مسافرت و پروازها به چین لغو شده است. ضمن پرهیز از ایجاد نگرانی در جامعه باید به مردم اطلاع رسانی شود تا با خود مراقبتی سلامت خود را حفظ کنند.

 

ابول نژادیان در خصوص انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر جابجایی بیمار مبتلا به کرونا ویروس در یکی از بیمارستان های اهواز، توضیح داد: کلیپ منتشر شده بخشی از مانور محدودی است که در بیمارستان رازی (یکی از بیمارستان های عفونی) اهواز انجام شده است. مردم بهتر است اخبار را از مرجع سازمان بهداشت درمان و علوم پزشکی دنبال کنند و به اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شود اعتماد نکنند.

 

وی یاد آور شد: بخش ایزوله تنفسی بیمارستان رازی اهواز را برای موارد احتمالی ابتلا به کرونا ویروس آماده کرده ایم و آمادگی کامل برای مقابله با این ویروس را داریم.

 

ابول نژادیان در ادامه با اشاره به اینکه بیماری های عفونی ۲۵ درصد علل مرگ و میر است، بیان کرد: ۴ بیماری شایع قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی، ۵۰ درصد علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند.

 

وی با بیان اینکه اولویت اول نظام سلامت، کنترل بیماری های غیر واگیر است، اشاره کرد: با توسعه و ترویج خود مراقبتی می توان از گسترش و افزایش مبتلایان به بیماری های مختلف جلوگیری کرد که نقش اصحاب رسانه و افراد تاثیر گذار در این زمینه بسیار پررنگ است.

 

ابول نژادیان با اشاره با اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در تولید محصولات دارویی است، تاکید کرد: ۹۷ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود و تنها ۳ درصد از داروها وارداتی هستند. همچنین ایران جزو ۴ کشور برتر دنیا در عمل های جراحی پیشرفته و ارتوپدی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------