ویروس کرونا فقط سه ساعت بر روی کاغذ و اسکناس زنده می‌ماند



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس کرونا
یک متخصص عفونی در خصوص ماندگاری کرونا بر روی کاغذ و اسکناس‌ گفت: این ویروس فقط سه ساعت بر روی کاغذ زنده می‌ماند پس اگر کاغذ آغشته به کرونا را در گوشه‌ای از خانه دست نخورده بگذارید، پس از گذشت سه ساعت ویروسی بر روی آن باقی نخواهد ماند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی حق دوست در لایو اینستاگرام در خصوص ضدعفونی دست‌ها، گفت: بهترین محلول برای ضدعفونی دست‌ها، محلول آب و صابون است که باید حداقل ۲۰ ثانیه با دست‌ها تماس داشته باشد.

 

وی در خصوص دلیل تعیین زمان ۲۰ ثانیه برای شستشوی دست‌ها، اظهار کرد: در این مدت کف صابون می‌تواند دیواره چربی ویروس را لیز کرده و از بین ببرد اما اگر فردی عادت به شستشوی عجله‌ای داشته باشد می‌تواند دو بار دستان خود را صابون بزند.

 

وی متذکر شد: برای صرفه جویی در مصرف آب هنگام صابون زدن، توصیه می‌شود که شیر آب را بسته و دوباره باز کنند.

 

وی افزود: پس از استفاده از الکل حداقل باید پنج دقیقه صبر کنید زیرا الکل، پنج دقیقه وقت لازم دارد تا سطوح را استرلیزه و ویروس را نابود می‌کند.

 

حق دوست با اشاره به اهمیت استفاده از دستکش در بیرون از خانه، تاکید کرد: افراد نباید از دستکش بیش از سه الی چهار ساعت استفاده کنند، بهتر است برای انجام یک کار مانند استفاده از عابربانک و یا خرید از دستکش استفاده و سپس دور انداخته شود در غیر این صورت دستکش‌ها مکان مناسبی برای حضور ویروس خواهند بود.

 

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که برخی افراد با دستکش‌های کثیف از گوشی خود استفاده می‌کنند و یا حتی آن دستکش‌ها را با خیال  استرلیزه بودن به دهان و بینی خود تماس می‌دهند که کار بسیار اشتباهی است.

 

وی متذکر شد: دستکش‌های نخی بسیار بدتر از سایر دستکش‌ها هستند و استفاده از آن‌ها فقط در صورت شستشوی مکرر با آب و صابون توصیه می‌شود.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص ماندگاری کرونا بر روی اسکناس‌ها، گفت: این ویروس فقط سه ساعت بر روی کاغذ زنده می‌ماند پس اگر کاغذ آغشته به کرونا را در گوشه‌ای از خانه دست نخورده بگذارید، پس از گذشت سه ساعت ویروسی بر روی آن باقی نخواهد ماند.

 

وی در خصوص علت سرفه‌های مکرر یک فرد به مدت طولانی، گفت: این شخص اگر در روزهای اولیه تب و بی حالی داشته، یک دوره مبتلا به کرونا بوده و اکنون بهبود یافته و سرفه به عنوان عارضه بیماری باقی مانده است در غیر این صورت سرفه‌های این شخص مربوط به حساسیت به شوینده، عفونت ساده گلو و ... خواهد بود.

 

وی در خصوص نحوه ضدعفونی افراد در ورود به خانه‌، اظهار کرد: ابتدا در حین ورود به خانه باید دست‌ها ۲۰ ثانیه شستشو شود و پس از تعویض لباس بار دیگر دست‌ها شسته شود.

 

حق دوست ادامه داد: بهتر است یک کمد مجزا به لباس بیرون اختصاص یابد؛ ماندگاری ویروس کرونا در روی الیاف پارچه‌ای یک روز و بر روی لباس چرمی دو روز است.

 

وی گفت: روزانه باید سه الی چهار بار دسته کلید، چهار الی پنج بار کارت عابربانک با الکل ضدعفونی شود؛ استفاده از آب و صابون برای ضدعفونی بهترین گزینه است و مشکلی برای کارت عابربانک ندارد.

 

وی افزود: دستگیره‌های ماشین نیز باید روزانه ضدعفونی شود؛ گوشی‌های موبایل را با پنبه آغشته به الکل ضدعفونی کنید و سپس پنج دقیقه بگذارید تا خشک شود و سپس استفاده کنید.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------