پیک دوم کرونا در قم شدیدتر خواهد بود/ فوت پزشک اصفهانی به دلیل کرونا



اخبار,اخبار پزشکی,ویروس کرونا در ایران
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اگر پیک کنترل‌شده و روند نزولی ایجاد شده کرونا در قم را رها کنیم، دوباره ازنظر اپیدمی با پیک دومی مواجه می‌شویم که ممکن است شدیدتر باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، "محمدرضا قدیر" در دیدار با آیت‌الله علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، تاکید کرد: فاصله‌گیری اجتماعی و هوشمند جدی گرفته شود.

 

وی برای چندمین بار طی روزهای اخیر هشدار داد که عده‌ای فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری هوشمند را رعایت نمی‌کنند که این مسئله می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

 

دیگر مقامات استان قم نیز تاکنون بارها در خصوص خطر آغاز موج دوم شیوع کرونا در صورت بی توجهی مردم به فاصله گذاری اجتماعی هشدار داده اند.

 

قدیر ادامه داد: پمپ‌بنزین‌ها، سوپرمارکت‌ها، بانک‌ها و بیمارستان‌ها از اماکن پرخطری هستند که باید به‌خوبی در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا توجیه شوند.

 

وی گفت: فاصله‌گذاری هوشمند در ادارات مهم است و باید به افرادی که سن بالا، دیابت و بیماری ‌زمینه‌ای دارند مرخصی داده شود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: من هر جا می‌روم و کسی سرفه‌ای می‌کند به او می‌گویم کار خود را رها کند و به منزل برود و استراحت کند.

 

وی ادامه داد: روند عادی‌سازی باید به‌صورت پلکانی باشد و این سخت‌گیری‌ها آرام‌آرام کم شود و شهر را رها نکنیم تا مردم یک‌باره از منزل بیرون نیایند چون این ویروس هنوز جوان است و ممکن است خود را بازسازی کرده و دوباره منشأ مشکل شود.

 

پزشک اصفهانی به جمع شهیدان خدمت پیوست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سعید حقیقی متخصص طب اورژانس در بیمارستان‌های شاهین‌شهر و خمینی‌شهر پس از یک هفته مبارزه با بیماری کرونا به جمع شهیدان خدمت و مدافع سلامت پیوست.

 

آرش نجیمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پزشک متعهد در چند روز اخیر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری بود.

 

وی خاطرنشان کرد: سعید حقیقی در بیمارستان‌های گلدیس شاهین‌شهر و اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر فعالیت می‌کرد.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: تاکنون دست‌کم ۱۹۰ نفر از کادر درمانی و پرستاری بیمارستان‌ها و ۶۰ نفر از شبکه‌های بهداشت استان که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند به بیماری کرونا مبتلا شدند.

 

آمار مبتلایان سیستان و بلوچستان صعودی شد

ایرنا نوشت: علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس دهم اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان حدود ۷۴ درصد زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و شغل ثابتی ندارند، اغلب به صورت روزانه فعالیت می‌کنند و روزمزد هستند بر همین اساس با اوج گرفتن کرونا نیز این مردم دست از فعالیت نکشیدند و نگرانی ما و سایر مسئولان نیز به همین خاطر بود.

 

وی افزود: به دلیل پراکندگی جمعیت در استان، تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا محدود بود اما پس از اینکه مجوز شروع به کار و فعالیت از سوی دولت داده شد، آمار مبتلایان صعودی شد و همین موضوع موجب نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شد.

 

این عضو کمیسیون عمران در مجلس گفت: اگر دولت برای حمایت از افرادی که شغل ثابتی در سیستان و بلوچستان ندارند، تمهیداتی می‌اندیشید، ما امروز شاهد ابتلای مردم به کرونا نبودیم. به نظر می‌رسد دولت در موضوع حمایت از اقشار آسیب دیده سیستان و بلوچستان موفق عمل نکرد، چون ۷۰ درصد مردم آن منطقه به شبکه مخابراتی دسترسی ندارند؛ متاسفانه عمق این بی‌توجهی‌ها به پیش از انقلاب بازمی‌گردد.

 

نماینده زاهدان در مجلس دهم با بیان اینکه باید نگاه ویژه به سیستان و بلوچستان داشته باشیم، گفت: توسعه سواحل مکران و محور شرق دو سند معتبر برای سیستان و بلوچستان بود که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و دولت‌ها موظف به اجرای این سندها بودند اما متاسفانه مغفول ماند.

 

شیوع کرونا در شیراز سیر صعودی دارد

علی اکبری، درباره وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان فارس و کنترل این بیماری گفت: در استان فارس تا ۷ الی ۸ روز گذشته بیماری کرونا به خوبی کنترل شده بود اما بعداز اینکه منع رفت و آمدها آزاد شد و ترددها صورت گرفت، سیر مبتلایان به کرونا در این استان زیاد شد.

 

وی ادامه داد: امیدوارم باتوجه به اینکه شیراز یکی از ظرفیت‌های بالای پزشکی و بهداشتی در کشور است، بتوانند مبتلایان را کنترل کنند تا بیماری بیشتر از این شایع نشود.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص این‌که این نگرانی وجود دارد که کادر درمان و پزشکی با توجه به طولانی شدن بیماری دچار فرسودگی و خستگی شوند، عنوان کرد: خوشبختانه شیراز به حالت حاد در استان‌های تهران، قم و گیلان نرسیده است؛ اما فرقی نمی‌کند این نگرانی برای کل کشور وجود که به مرور زمان کادر درمان و پزشکی دچار خستگی شوند که ما نباید بگذاریم کار به اینجا برسد.

 

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از خستگی و فرسودگی کادر درمان و پزشکی باید امکانات در این حوزه بیشتر و بهتر شود چرا که پزشکان و کادر درمانی ما در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی شیوع موج دوم بیماری کرونا با توجه به کاهش محدودیت تردد و آمد و شد، گفت: بله، امروز نگرانی زیادی برای شیوع موج دوم بیماری کرونا در کشور وجود دارد اما معتقدم کسانی که می‌توانند از شیوع موج دوم جلوگیری کنند، خود مردم هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: مردم باید فاصله فیزیکی را رعایت و از ماسک و دستکش استفاده کنند و پروتکل‌های بهداشتی برای شست‌وشوی دست‌ها صورت گیرد. مردم می‌توانند مراقبت‌های اولیه را انجام دهند و آخرین نقطه باید بیمارستان باشد، زمانی که فرد دیگر برایش چاره نیست، باید به بخش‌های ویژه منتقل شود.

 

این نماینده مجلس شورای خاطرنشان کرد: امروز مردم از نظر معاش در مذیقه هستند، جمعیت قابل توجهی کارشان دستفروشی و کارگری است و به صورت روزمره معاش‌شان را تامین می‌کنند اما با شیوع کرونا خانه‌نشین شدند؛ این وضعیت شاید برای یک هفته و ده روز قابل قبول باشد اما بیشتر که بگذرد قابل قبول نیست و منجر به اتفاقات بدی می‌شود.

 

وی یادآور شد: برکسی پوشیده نیست دولت با محدود منابع رو به است و می‌دانیم وضعیت درآمدی‌اش چگونه است بنابراین مردم باید خودشان فاصله فیزیکی را رعایت کنند و وسواس داشته باشند تا به بیماری مبتلا نشوند.

 

شیوع کرونا در اهواز نگران‌کننده است

«غلامرضا شریعتی» در حاشیه افتتاح آزمایشگاه تشخیص مولکولی آبادان افزود: در ۱۰ روز اخیر اهوازی‌ها بی‌احتیاطی کردند و تعداد بیماران کرونا نسبتا افزایش یافته است. البته هشدارها به مردم اهواز داده شد تا مراقبت بیشتری کنند.

 

وی ادامه داد:  در مقطعی در آبادان و خرمشهر هم چنین وضعیتی داشتیم، اما با انجام اقدامات مناسب، شرایط بهتر شد. همچنین در یکی دو روستای رامشیر شاهد طغیان بیماری بودیم که آن نیز کنترل شد.

 

شریعتی بیان کرد: اگرچه تعداد بیماران بستری افزایش یافته، اما شرایط پایدار و تحت کنترل است. استان خوزستان در زمینه شیوع کرونا، رتبه بیست و ششم را در کشور دارد.

 

استاندار درباره آزمایشگاه تشخیص مولکولی آبادان نیز اظهار کرد: با افتتاح این آزمایشگاه، تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کروناویروس در خوزستان به چهار آزمایشگاه افزایش یافته است. دو آزمایشگاه در اهواز، یک آزمایشگاه در دزفول و یک آزمایشگاه در آبادان فعال هستند.

 

وی افزود: از یکی دو روز آینده نمونه‌برداری شهرهای حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان در این آزمایشگاه انجام می‌شود و دیگر نیازی به ارسال نمونه ها به اهواز نیست؛ البته مصوب کرده ایم که در چند روز نخست، آزمایش‌ها، هم در اهواز و هم در آبادان انجام شود تا نتایج با هم مقایسه شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------