زندگی نسبت به دهه ۱۹۹۰ پر استرس‌تر شده است



اخبار,اخبار پزشکی,استرس در زندگی فعلی مردم جهان
مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا(University of Pennsylvania) آمریکا نشان داده است زندگی در دوران کنونی نسبت به زندگی در دهه ۱۹۹۰ ممکن است پراسترس‌تر شده باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، مطالعه جدید دانشمندان آمریکایی نشان داده که ممکن است استرس افراد میانسال در حال حاضر نسبت به افراد میانسال دهه ۹۰ بسیار بیشتر باشد. در تمام سنین، در دهه ۲۰۱۰ نسبت به دهه ۱۹۹۰ ، استرس روزانه کمی افزایش یافته است. اما هنگامی که محققان افراد سنین خاصی یعنی ۴۵ تا ۶۴ سال را مورد بررسی قرار دادند متوجه افزایش شدید استرس روزانه این افراد طی این سال‌ها شدند.

 

" دیوید ام. آلمیدا"(David M. Almeida) استاد توسعه انسانی و مطالعات خانوادگی این دانشگاه گفت: به طور متوسط، مردم حدود دو درصد عوامل استرس زای بیشتری را در دهه ۲۰۱۰ نسبت به افراد دهه ۱۹۹۰ تجربه کرده‌اند. این میزان استرس معادل یک هفته استرس اضافی در یک سال است. اما آنچه ما را شگفت زده کرد این است که افراد در دوره میانسالی عوامل استرس زای بیشتری را تجربه می‌کنند که استرس آنها در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۹ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ بیشتر بود و این میزان استرس معادل ۶۴ روز استرس اضافی در یک سال است.

 

این یافته‌ها بخشی از یک پروژه بزرگ با هدف کشف اینکه آیا سلامت افراد میانسال آمریکایی در طول این سال‌ها تغییر کرده است یا خیر انجام شد.

 

وی افزود: مطمئناً ، وقتی با مردم صحبت می‌کنید  متوجه می‌شوید این روزها زندگی پرمشغله‌تر و ملال آورتر شده است. بنابراین ما می‌خواستیم آن داده‌ها را جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل‌هایی بر این اساس انجام دهیم.

 

برای این مطالعه دانشمندان از داده‌های جمع آوری شده از ۱۴۹۹ بزرگسال در سال ۱۹۹۵ و ۷۸۲ فرد بزرگسال در سال ۲۰۱۲ استفاده کردند. هدف از این مطالعه تعیین دو گروه از افرادی بود که در زمان جمع آوری داده‌ها هم سن بودند اما در دهه‌های مختلف متولد شده بودند. با همه شرکت کنندگان مطالعه به مدت هشت روز متوالی مصاحبه شد. طی مصاحبه روزانه، دانشمندان طی ۲۴ ساعت گذشته اطلاعاتی در مورد تجربیات استرس زای آنها دریافت می‌کردند. به عنوان مثال از آنها درباره بحث و گفتگو با خانواده یا دوستان یا احساس ناراحتی در خانه یا محل کار می‌پرسیدند. به همین ترتیب از اعضا سؤال شد که استرس آنها چقدر شدید بوده و آیا این عوامل استرس زا احتمالاً در قسمت‌های مختلف زندگی آنها تأثیر خواهد گذاشت یا خیر.

 

آلمیدا گفت: ما طی این مطالعه نه تنها توانستیم دریابیم هر فرد چندبار استرس را تجربه می‌کند بلکه دریافتیم این عوامل استرس زا چه معنایی برایشان دارند. به عنوان مثال آیا این استرس در امور مالی آنها یا برنامه‌های آنها برای آینده تأثیر گذاشته است و با در اختیار داشتن این دو گروه، ما توانستیم روند استرس روزانه را در سال ۱۹۹۰ با فرآیندهای استرس روزانه در ۲۰۱۰ مقایسه کنیم.

 

دانشمندان دریافتند که میزان استرس شرکت‌کنندگان در طول دهه ۲۰۱۰ نسبت به دهه ۱۹۹۰ بیشتر و شاخص سلامتی آنها نیز در میان این سال‌ها پایین‌تر آمده بود.

 

 علاوه بر این ۲۷ درصد از آنها اعتقاد داشتند که استرس بر امور مالی آنها تأثیر خواهد گذاشت و ۱۷ درصد اعتقاد داشتند که استرس بر برنامه‌های آنها تأثیر خواهد گذاشت.

 

آلمیدا گفت: من از این که افراد در حال حاضر استرس بیشتری نسبت به دهه ۹۰ دارند، تعجب نکردم، بلکه از گروه سنی که عمدتاً اکنون تحت تأثیر استرس بیشتری قرار دارند، تعجب کردم. ما فکر می‌کردیم که با عدم اطمینان اقتصادی، زندگی ممکن است برای بزرگسالان جوان استرس زا باشد. اما این موضوع را مشاهده نکردیم ما شاهد استرس بیشتر در افراد میانسال بودیم. شاید این موضوع به این دلیل است که افراد این گروه سنی دارای یک یا چند فرزند هستند که فرزندانشان با یک بازار کار نامعلوم مواجه هستند و در عین حال مسئولیت والدین خود را نیز برعهده دارند. بنابراین این فشار باعث افزایش استرس در افراد میانسال می‌شود.

 

اگرچه قبلاً تفکر قالب این بود که افراد میانسال به دلیل ترس از مرگ و پیر شدن، دچار بحران میانسالی می‌شوند، این مطالعه نشان می‌دهد که اندوه میانسالی ممکن است به دلایل مختلف باشد.

 

وی در انتها گفت: ممکن است این مسئله در ارتباط با افراد میان سالی باشد که مسئولیت بسیاری از افراد را بر عهده دارند. آنها مسئولیت فرزندان و غالباً والدین‌شان را برعهده دارند و همچنین ممکن است مسئولیت کارمندان در محل کار را نیز برعهده داشته باشند و با این مسئولیت استرس روزانه بیشتر می‌شود. علاوه بر این، استرس اضافه شده تا حدی می‌تواند ناشی از سرعت بخشیدن به زندگی به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی باشد. این امر می‌تواند به ویژه در مواقع استرس زا مانند همه‌گیری ویروس کرونا که نمی‌توان در این وضعیت دست از شنیدن اخبار برداشت، صدق کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------