اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

استفاده از دوربین موبایل برای تشخیص باکتری عامل آکنه



استفاده از دوربین موبایل برای تشخیص باکتری عامل آکنه،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان دانشگاه واشینگتن واقع در آمریکا راهکاری جدید را توسعه دادند که در آن از گوشی هوشمند برای تشخیص وجود باکتری‌های مضر از جمله باکتری عامل آکنه در پوست و باکتری‌های دندان استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، در این راهکار سریع و ارزان قیمت، از دوربین گوشی هوشمند و روش‌های پردازش تصویر برای نوردهی و تشخیص باکتری‌ها استفاده می‌شود.

 

با توجه به این که دوربین‌های گوشی هوشمند از نوع RGB هستند، تمام طول‌موج‌های مختلف نور در طیف مرئی را به سه رنگ قرمز، سبز و آبی فیلتر می‌کنند و بسیاری از رنگ‌های تولید شده توسط باکتری‌ها را که در طیف این سه رنگ نیستند، از دست می‌دهند.

 

محققان برای حل این مشکل با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی یک حلقه کوچک دربرگیرنده ۱۰ لامپ سیاه رنگ LED ساختند که دوربین گوشی هوشمند را احاطه می‌کند. نور سیاه لامپ‌های LED موجب گسیل سیگنال‌های نور قرمز توسط مولکول‌های تولید شده توسط باکتری‌ها می‌شوند و دوربین گوشی این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند.

 

این نوع نوردهی اطلاعات بصری لازم برای تبدیل رنگ‌های سبز، قرمز و آبی به طول‌موج‌های طیف مرئی نور را در اختیار می‌گذارد و محققان با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند تصاویر باکتری‌ها را بازسازی کنند.

 

مهمترین کاربرد این روش برای تشخیص باکتری های عامل پوسیدگی دندان و باکتری‌های عامل آکنه است.

آکنه یک التهاب پوستی است که به صورت جوش‌های قرمز و معمولا چرکی در پوست و به ویژه صورت ظاهر می‌شود و اغلب در نوجوانان شایع است.‌

 

مصرف غذاهای چرب و شیرین التهابات آکنه را افزایش می‌دهد. اختلالات هورمونی، رژیم غذایی پرچرب، دستکاری جوش‌های صورت، سفرها مداوم هوایی، استرس، استفاده از داروهای خاص و تغییرات جوی مهمترین دلایل بروز آکنه هستند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Optics and Lasers in Engineering منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------