زنان بیشتر از مردان چاق می‌شوند



چاقی زنان و مردان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
امروزه چاقی یک معضل جهانی محسوب شده و همه افراد در سنین مختلف را درگیر خود کرده است اما مطالعات جدید محققان نشان می‌دهند که مشکل چاقی در زنان شایع تر از مردان است.

به گزارش سیناپرس، مطالعات پژوهشگران دانشگاه بریگام یانگ نشان دهنده روند نگران کننده افزایش وزن بین مردم است. در این مطالعه ۱۴۰۰ نفر  به مدت یک دهه مورد بررسی قرار گرفتند. طی این بازه زمانی بیش از نیمی از آنها حداقل پنج درصد افزایش وزن داشتند، در حالی که بیش از یک سوم ۱۰ درصد یا بیشتر وزن اضافه کردند. نزدیک به یک پنجم این افراد نیز با افزایش ۲۰ درصدی وزن خود مواجه شدند.

 

لری تاکر، سرپرست این مطالعه، و استاد علوم ورزشی دانشگاه بریگام یانگ ، در این رابطه می‌گوید: اپیدمی چاقی در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده کند نمی ‌شود. بدون شک، افزایش وزن ده ساله یک مشکل جدی در جمعیت بزرگسالان به شمار می رود.

 

چه کسی بیشتر وزن اضافه می کند؟

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که افزایش وزن ۱۰ ساله در بین زنان بسیار بیشتر از مردان است. زنان تقریباً دو برابر بیشتر وزن اضافه کردند.  بر این اساس اعلام شد زنان به طور متوسط در هر دهه ۵/۵ کیلوگرم و مردان حدود ۲ و نیم کیلوگرم چاق می شوند.

 

در این میان مشخص شد زنان آفریقایی با بیشترین میانگین افزایش وزن در ده سال مواجه بوده (نزدیک به ۹ کیلو)  و برعکس، مردان شرق آسیایی به طور متوسط کمترین افزایش وزن را داشتند (۱ کیلو ۳۰۰ گرم).

 

از سوی دیگر محققان با کمال تعجب دریافتند بیشترین افزایش وزن در بزرگسالان جوان و میانسال مشاهده شده و به نظر می رسد افراد مورد مطالعه، معمولاً با افزایش سن وزن کمتری اضافه می کنند. علاوه بر این به طور عمومی مردان کمتر از زنان مستعد چاق شدن هستند که این موضوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد که بررسی دقیق آن نیازمند مطالعات گسترده تری است.

 

در ادامه تفکیک دقیق تری بر اساس سن و افزایش وزن در طول ده سال ارائه شده است:

۸ کیلو افزایش وزن بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی 

 

۶ و نیم افزایش وزن بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی اضافه کردند

 

۴ کیلو ۳۰۰ گرم افزایش وزن بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی اضافه کردند

 

۲ کیلوگرم افزایش وزن بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی

 

به این ترتیب اگر یک فرد تمام این افزایش وزن متوسط ذکر شده در بالا را در طول هر دهه از زندگی خود تجربه کند، به معنای افزایش وزن کل بیش از ۲۰ کیلو و نیم است. چنین افزایش بزرگی در وزن بدن بسیاری از افراد را به منطقه تعریف چاقی سوق می دهد. تخمین زده می شود که در حال حاضر ۴۲ درصد از مردم امریکا چاق هستند در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۰ حدود کمی بیش از ۳۰ درصد بود.

 

پروفسور تاکر نتیجه می گیرد: «در حدود ۲۰ سال، شیوع چاقی تقریباً ۴۰ درصد افزایش یافت و چاقی شدید تقریباً دو برابر شد. با دانستن اینکه چه کسانی بیشتر در معرض چاقی هستند، می توانیم به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مقامات بهداشت عمومی کمک کنیم تا بیشتر بر روی افراد در معرض خطر تمرکز کنند.

 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of Obesity منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------