برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد؟ راهکارهای عملی



در این مطلب روش های درمان دارویی و خانگی برای درمان ورم و قرمزی صورت و سر بعد از عمل کاشت مو را به صورت کامل توضیح میدهیم.

اگر دارید موهاتون رو از دست می‌دید، حتما می‌دونید چه احساس بدی هست. ریزش موها می‌تونه اعتماد‌به‌نفس شما رو کم کنه و حتی روی روابطتون هم تاثیر بذاره. خب، برای حل این مشکل، راه‌حل‌هایی وجود داره. اینجا می‌خوایم بهتون یک گزینه معرفی کنیم؛ کاشت موی طبیعی. کاشت مو به این صوررت هست که فولیکول‌های مو از پشت سرتون به جلوی سر انتقال داده می‌شن. به نظر میاد یک جورایی جادوییه!

 

حالا یک چیزایی هم هست که باید بدونید؛ این عمل بدون خطر و عوارض نیست و عوارض جانبی هم داره. مثلا تورم بعد از کاشت مو، یک عارضه خیلی طبیعیه که اغلب بعد از چند روز کم می‌شه؛ ولی برای بعضی‌ها ممکنه یک مدتی نگران‌کننده باشه. حالا سعی کردیم در این متن به درمان تورم بعد از کاشت مو هم اشاره کنیم. پس اگر می‌خواید بدونید برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد؟ این مطلب رو از دست ندید.

 

آیا ورم بعد از کاشت مو طبیعیه؟

برای پاسخ به این سوال که برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد؟ احتمالا الان اولین سوالی که در ذهنتون ایجاد می‌شه، اینه که "آیا تورم بعد از کاشت مو عادیه یا نه؟" حالا می‌خوام بهتون بگیم که این یک حالت خیلی طبیعیه و خیلی از افراد بعد از کاشت مو باهاش روبه‌رو می‌شن.

 

تورم معمولا از روز دوم تا هفتم بعد از عمل شروع می‌شه. گاهی اوقات ممکنه خیلی زیاد بشه و باعث درد و مشکل در باز کردن چشماتون بشه. این تورم ممکنه با کبودی همراه باشه و به دلیل جراحی و نفوذ مایعات، اتفاق می‌افته.

 

بعد از جراحی، تورم به مرور زمان کاهش پیدا می‌کنه. ادرار کلیه‌ها کمک می‌کنه این مایعات اضافی از بدن دفع بشن. برای حل این موقعیت، مهمه که دستورات پزشک رو رعایت کنید و آروم باشید. این تورم بعد از یک هفته معمولا خود به خود از بین می‌ره؛ اما اگر از بین نرفت، سوال اینجاس که برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد؟

 

ورم صورت بعد از کاشت مو

 

بعد از کاشت مو کجاهای بدن ورم می‌کنه؟

برای بعضی از ما کاشت مو یک عمل مهم در زندگیه. چیزی که در مورد این عمل مهمه، آگاه در مورد عوارض جانبیه. حواستون باشه، تقریبا همه‌ افرادی که تصمیم به کاشت مو می‌گیرند، بعد از این عمل با چند تا مورد دست و پنجه نرم می‌کنند. درد، خارش، کبودی، ورم و ... مشکلاتیه که ممکنه بعد از کاشت مو پیش بیان؛ اما خب، خبر خوب اینه که روش‌های جدید کاشت مو خیلی ایمن شدن و عوارض جدی مثل عفونت و خونریزی خیلی نادره. حالا وقتی که داریم راجع‌به ورم بعد از کاشت مو حرف می‌زنیم، باید بدونید که حدود 50 درصد افراد بعد از کاشت مو با این موضوع روبه‌رو می‌شن. این ورم می‌تونه دور چشم و پیشانی ایجاد بشه و چند روز بعد از جراحی اتفاق می‌افته.

 

به دلیل مواد و روش‌هایی که استفاده می‌شه، بعد از کاشت مو ممکنه در سر، پیشانی و ناحیه اطراف چشم یک مقداری تورم پیش بیاد؛ اما نکته‌ای که باید توجه کنید، اینه که این تورم مثل یک مقدار کبودی و قرمزی، کاملا طبیعیه. تقریبا همه کسانی که از روش کاشت مو استفاده می‌کنند، دچار تورم می‌شن؛ ولی ممکنه میزان و محل ایجادش برای هر کس متفاوت باشه.

 

این تورم بعد از کاشت مو شروع می‌شه و ممکنه در برخی موارد، چند روز بعد از عمل کاشت ظاهر بشه. با رعایت دستورالعمل پزشک و انجام یک سری کارها، می‌تونید مانع ایجاد تورم و دیگر عوارض بشید و زمان بهبودیتون هم کم‌تر می‌شه؛ اما برای درمان ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد؟

 

دلایل ایجاد ورم در صورت و چشم و سر بعد از کاشت مو

روش کاشت مو در ایجاد ورم بعد از کاشت تاثیر زیادی داره. وقتی موها کاشته می‌شن، باید سوراخ‌های کوچکی در پوست سر ایجاد بشه. حتی اگر این کار به نظر ساده بیاد، یک جراحته و بدن هم برای بهبودش به زمان نیاز داره؛ بنابراین، تاثیرات و تلاش بدن برای خودترمیمی در این قسمت جمع می‌شه و تورم ایجاد می‌کنه.

 

تزریق بی حسی

وقتی که داروهای بی حسی به پوست سر تزریق می‌شن، می‌تونن باعث ورم بشن. حساسیت به داروها یا حتی خود داروهای بی حسی، می‌تونه باعث تورم بعد از کاشت مو بشه. این داروها برای کاهش درد در مناطق اهدا و گیرنده کاشت مو استفاده می‌شن و بعد از جراحی، زمانی که بهشون نیاز نیست، ممکنه کمی تورم ایجاد کنند.

 

سرمی که در مراحل کاشت مو استفاده می‌شه

وقتی گرافت‌ها از بانک مو برداشت می‌شن، باید محل گیرنده یک فضای خوب داشته باشه؛ چرا؟ چون باید فولیکول‌ها رو در اونجا پیوند بدن که موها سالم باشند. بعد از تزریق بی حسی وقتی سرم به این محل تزریق می‌شه، یک فاصله بین پوست و جمجمه ایجاد می‌شه. خب، این سرم بلافاصله پس از کاشت مو خارج نمی‌شه و در پوست سر ورم ایجاد می‌کنه.

 

این سرم‌ها مقدارهای مختلفی رو از نظر حجم و اندازه دارند، بسته به اینکه کجا باید پیوند بخورند و اندازه سر شخص در اندازه‌های متفاوتی تزریق می‌شن. به همین دلیل تورم صورت و سر برای هرکسی بعد از کاشت مو یکم فرق می‌کنه. اگر بیشتر از حد سرم استفاده بشه، تورم بیشتری مشاهده می‌شه.

 

حالا وقتی در مورد ورم بعد از کاشت مو و نحوه درمان ورم بعد از کاشت مو صحبت می‌کنیم، این هم بگیم که ورم اغلب به علت التهاب ایجاد می‌شه. رگ‌های خونی در نزدیکی محل آسیب بزرگ می‌شن تا گلبول‌های قرمز و سفید بیشتری با هم از عفونت جلوگیری کنند. در نتیجه ممکنه ورم و قرمزی ایجاد بشه؛ اما این ورم به بهبودی سریع‌تر کاشت مو کمک می‌کنه. عواملی مثل شلی پوست، سن افراد و مدت زمان عمل هم می‌تونن تورم رو بیشتر کنند.

 

نحوه کاشت مو

 

راه‌های پیشگیری از ورم صورت بعد از کاشت مو

برای اینکه بتونید ورم صورت رو بعد از کاشت مو کاهش بدید، چندتا راه جلوگیری از ورم صورت بعد از کاشت مو وجود داره که شامل موارد زیر هستند:

 

کمپرس سرد بذارید

اگر دیدید تورم زیاد شده، روی نواحی متورم کمپرس سرد بزارید. کمپرس سرد با کم کردن جریان خون، به درمان تورم کمک می‌کنه؛ ولی یادتون باشه کمپرس سرد رو مستقیم روی پیوندها نذارید که به فولیکول‌ها آسیب بزنه.

 

بعد از کاشت ورزش نکنید

از ورزش و فعالیت‌های سنگین بعد از عمل بپرهیزید. تعریق در نواحی کاشت مو باعث نفوذپذیری پوست می‌شه و ممکنه به عفونت منجر بشه. یادتون نره، استراحت بعد از کاشت مو خیلی مهمه!

 

خواب با زاویه ۴۵ درجه

برای درمان تورم، موقع خواب سرتون رو در زاویه ۴۵ درجه قرار بدید؛ یعنی سرتون بالاتر از بدن باشه. می‌تونید از ۲ بالشت زیر سرتون استفاده کنید. این کار به کاهش تورم خیلی کمک می‌کنه.

 

پیشانی رو بیشتر خم نکنید

خم کردن پیشانی بعد از جراحی ممکنه تورم رو افزایش بده. برای چند روز اول، سعی کنید سرتون رو به طرف پایین خم نکنید تا تورم کاهش پیدا کنه.

 

مصرف آب و مایعات رو فراموش نکنید

مهم‌ترین توصیه، مصرف آب و مایعات هست. آب و مایعات به دفع مایعاتی که زیر پوست جمع شدند، کمک می‌کنند. پس بیشتر آب بخورید تا تورم کم‌تر باشه.

 

ناحیه متورم رو ماساژ بدید

اگر معتقدید ماساژ دادن می‌تونه به کاهش تورم کمک کنه، می‌تونید به آرامی نواحی متورم رو ماساژ بدید؛ ولی یادتون باشه با ملایمت ماساژ رو انجام بدید که فولیکول‌ها آسیب نبینند.

 

داروها رو به دقت مصرف کنید

هر دارویی که پزشک براتون تجویز کرده رو به خوبی و طبق دستورالعمل مصرف کنید. مخصوصا اگر داروهای ضد التهاب یا استروئیدی هستند که به درمان تورم کمک می‌کنند.

 

تا اینجا سعی کردیم به این سوال که برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد، با راهکارهای ساده‌ای پاسخ بدیم. حال یک سوال دیگر اینکه، این ورم چقدر موندگاره؟

 

راهکارهایی برای کاشت مو

 

مدت زمان ورم صورت پس از کاشت مو چقدره؟

معمولا ورم تا یک هفته اول بعد از کاشت مو از بین می‌ره؛ اما اگر تا اون موقع بهبود پیدا نکرد، حالت ورم تشدید شد، سر درد یا تب داشتید، حتما با پزشکتون تماس بگیرید و شرایط خودتون رو توضیح بدید.

 

مهمه که بدونید برای مراقبت‌های بعد از کاشت مو، به آرامش و دوری از استرس نیاز دارید. نیازی نیست هر جا علامتی ببینید، پریشون بشید. خیالتون راحت باشه، خیلی از این علائم طبیعی هستند و جزو فرآیند بهبود و رشد موهای جدید هستند. پس آرامشتون رو حفظ کنید و اگر هر مشکلی پیش اومد، با پزشکتون مشورت کنید و دستورالعمل‌هاش رو رعایت کنید.

 

۱۰ راهکار درمان فوری برای درمان ورم صورت بعد از کاشت مو

 همونطور که گفتیم، ورم صورت بعد از کاشت مو خیلی طبیعیه؛ اما فکر نکنید که قراره موندگار باشه و اگر صورتتون خیلی ورم کرد، اصلا استرس نداشته باشید و نگران نشید. چندتا راهکار درمان فوری برای درمان ورم صورت بعد از کاشت مو هست که خیلی بهتون کمک می‌کنه. پس اگر می‌خواید بدونید برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد؟ این راهکارهارو دنبال کنید:

 

استراحت روی صندلی

بعد از کاشت مو پیشنهاد می‌شه یکم روی صندلی استراحت کنید. خودتون رو در حالت افقی نگه دارید تا ورم به چشماتون زیانی نزنه.

 

حالت لم دادن با بالش

یکی از بهترین حالات برای کاهش تورم بعد از کاشت مو، حالت لم دادن روی بالشه. بدون هیچ جابه‌جایی اضافی، سرتون رو روی بالش قرار بدید تا ورم کم بشه.

 

در حالت ریلکسی قرار بگیرید

اگر مبلی مثل مبل‌های ریلکسی ندارید، می‌تونید یک بالش رو روی دسته مبل بذارید و پشت سرتون رو روی بالش قرار بدید. اینجوری هم محل کاشت مو در موقعیت خوبی قرار می‌گیره و هم از غلت زدن‌های ناگهانی جلوگیری می‌شه.

 

مصرف داروها

حتما داروها رو طبق دستور پزشک مصرف کنید. از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده نکنید؛ چون ممکنه تورم رو بیشتر کنه.

 

عدم فعالیت‌های سنگین بدنی

حداقل دو هفته بعد از کاشت مو از فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های سنگین خودداری کنید. اینجوری از آسیب به گرافت‌ها جلوگیری می‌شه.

 

مصرف آب فراوان

مصرف مایعات رو افزایش بدید. آب خوردن به درمان تورم خیلی کمک می‌کنه.

 

مصرف آناناس

خوردن آناناس به‌عنوان یک کمپوت بعد از جراحی خیلی موثره. مواد ضد التهاب طبیعی آناناس به درمان تورم ناشی از کاشت مو کمک می‌کنه.

 

کمپرس یخ

اگز از کمپرس یخ استفاده می‌کنید، حتما اون رو بالاتر از پیشانی قرار بدید. به هیچ وجه یخ رو مستقیم روی محل کاشت قرار ندید.

 

حفظ حالت درست سر

اگر می‌خواید بدونید برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه کار باید انجام بدید , باید بگیم حفظ حالت درست سر برای اینکه ورمتون زود خوب شه، خیلی مهمه. باید تا یک مدتی سرتون رو به شکل افقی بذارید؛ یعنی نه بیش از حد پایین و نه بیش از حد بالا. بهتره سر نسبت به بدنتون در حدود ۴۵ درجه باشه. این حالت باعث می‌شه بدنتون بهترین جاذبه رو برای بهبود سریع‌تر پیدا کنه.

 

همینطور که می‌دونید، استراحت در روزهای اول بعد از کاشت مو خیلی مهمه. یک تخت یا صندلی راحت برای خودتون انتخاب کنید و حتما سرتون رو به شکل افقی قرار بدید.

 

غذاهای تند و پرچرب و شور نخورید!

مصرف غذاهای تند و پرچرب و شور رو تا یک مدتی فراموش کنید. این غذاها ممکنه تورم رو بیشتر کنند. به‌جای این غذاها از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. با اینکه شاید دلتون بخواد یک غذای خوشمزه بخورید؛ ولی یکم صبر کنید و به سلامتی فکر کنید.

 

قرص برای کاهش ورم صورت

یکی از جواب‌هایی که به سوال برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد؟ می‌تونیم بدیم، استفاده از قرصه. بعد از کاشت مو، پزشکتون ممکنه برای کاهش تورم پس از عمل براتون دارو تجویز کنه. این داروها باعث کاهش درد و ناراحتی می‌شن که ممکنه بعد از جراحی پیش بیاد و فرآیند بهبود رو تسریع می‌کنند. پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بعد از کاشت مو بهش توجه کنید، اینه که دقیقا دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشکتون رو دنبال کنید و داروها رو به‌موقع و به دقت مصرف کنید.

 

بسته به شدت تورم بعد از عمل، پزشکتون ممکنه براتون یک دوره کوتاه (حدود پنج روز) کورتون یا استروئیدهای دارویی با دوز کم تجویز کنه. این داروها (مثل دگزامتازون) تورم رو کاهش می‌دن. برای اینکه جلوی مشکلات بیشتر رو بگیرید، باید به دقت قرص‌های کورتیکواستروئیدی رو مصرف کنید. پزشکتون هم حتما توضیحات کامل‌تری بهتون می‌ده.

 

از طرف دیگر باید حداقل تا یک هفته بعد از جراحی از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و هر داروی ضد آرتروز و ضد انعقاد دیگری خودداری کنید. این داروها خودشون یک نقش مهم در ایجاد خونریزی و تورم بعد از کاشت مو دارند؛ بنابراین حتما از مصرفشون پرهیز کنید. خلاصه کلام، دستورالعمل پزشکتون رو رعایت کنید و از داروها به دقت استفاده کنید تا هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

 

درمان ورم و قرمزی صورت و سر بعد از عمل کاشت مو

 

درمان فوری ورم صورت بعد از کاشت مو به‌صورت خانگی

ورم سر و صورت بعد از کاشت مو کاملا طبیعیه؛ البته اگر تورم خیلی زیاد باشه یا اگر هر مشکل دیگری حس کنید، حتما باید به پزشکتون بگید. حالا اگر می‌خواید ورمتون بعد از کاشت مو کمتر باشه، حتما باید به توصیه‌های پزشکتون گوش بدید. اجرای دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشک برای دوران بعد از عمل، کلید بهبود سریع و نتیجه‌ای عالی هست.

 

بستن دور سر با باند

 یکی از روش‌ها اینه که نوار یا باند استریل بگیرید و دور پیشانی و نواحی اطراف پیوند موتون رو آروم‌آروم ببندید. این روش درمان ورم صورت بعد از کاشت مو، به حرکت و پایین اومدن بی‌حسی‌ها کمک می‌کنه.

 

شستشوی سر با آب ولرم

برای شستشو، هم ناحیه کاشت موتون و سرتون رو با آب ولرم بشورید؛ ولی مراقب باشید آب ولرم باشه، نه خیلی داغ.

 

استفاده از کلاه

یکی از روش‌های درمان ورم صورت بعد از کاشت مو اینه که حتما کلاه بذارید. اینجوری باعث می‌شه سرتون از نور آفتاب و گردوخاک محافظت بشه.

 

ماساژ

آخرین مورد هم ماساژه. با حرکات آهسته و رفت و برگشتی، ناحیه تورم رو ماساژ بدید. این باعث می‌شه مایع زیر پوست کم بشه و به بهبود سیستم لنفاوی کمک کنید؛ ولی یادتون باشه که هیچ وقت پوست رو در این مرحله نکشید و به ناحیه کاشته شده‌ها دست نزنید.

 

درمان ورم دور چشم بعد از کاشت مو

بعد از عمل کاشت مو، ممکنه چشماتون دچار ورم و حتی کمی کبودی بشن. این ورم هم طبیعیه و خود به خود از بین می‌ره؛ اما یکم دردناک می‌تونه باشه. این تورم و کبودی اغلب از اونجایی پیش میاد که مایع اضافی به پایین چشم‌ها حرکت می‌کنه و زیر پلک فوقانی جمع می‌شه.

 

برای کاهش این درد، می‌تونید از داروهای ضد دردی که جراح بهتون می‌ده، استفاده کنید. استفاده از استامینوفن معمولا خوبه. همچنین داروهای ضد التهاب مثل کورتون‌ها می‌تونن تاثیر خوبی در کاهش تورم داشته باشند و خیلی از جراحان این داروها رو به‌عنوان بخشی از درمان معمول برای بعد از عمل تجویز می‌کنند.

 

تورم معمولا زودتر از کبودی برطرف می‌شه؛ اما در هر صورت اگر چند روز گذشت و تورم کم نشد، نگران نباشید؛ چون کبودی پلک‌ها ممکنه چند روز بیشتر زمان ببره.

 

دلایل ایجاد ورم در صورت و چشم و سر بعد از کاشت مو

 

عوارض کاشت مو چیست؟

اگر دارید با مشکل ریزش موها یا آلوپسی (کمبود موها در برخی ناحیه‌ها) دست و پنجه نرم می‌کنید، کاشت مو چاره شماست. آلوپسی یک بیماریه که خود ایمنی بدن به موها حمله کرده و باعث ریزششون می‌شه. این مشکل می‌تونه در هر سنی اتفاق بیفته و حتی اگر جوون باشید هم ممکنه به کاشت مو نیاز پیدا کنید.

 

تا اینجا در مورد اینکه برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد، توضیح دادیم. در این قسمت کمی در مورد عواض کاشت مو توضیح می‌دیم:

 

درد

یکی از عوارض شایع کاشت مو درد هست. بعد از عمل، درد خیلی طبیعیه، خصوصا اگر از روش FUT (پیوند واحد فولیکولی) استفاده شده باشه. در این روش احتمال آسیب به اعصاب زیاده که باعث می‌شه درد بعد از عمل بیشتر از روش‌های دیگر باشه. حتما پزشکتون براتون داروهای مناسب می‌نویسه که درد رو کاهش بده.

 

تورم

عارضه دیگری که ممکنه بیاد، تورمه. حدود ۴۰ تا ۵۰٪ از افراد بعد از کاشت مو ورم می‌کنند. این تورم معمولا به خاطر داروی بی حسی در طول عمل ایجاد می‌شه. تورم ممکنه از همون روز‌ عمل شروع بشه؛ ولی حدود ۳ تا ۵ روز بعد از عمل شدتش بیشتر می‌شه. در برخی موارد، ممکنه مایع ادماتوز به داخل بافت‌های اطراف چشم حرکت کنه و باعث خون‌مردگی دور چشم بشه. بعضی افراد انقدر ورم می‌کنند که نمی‌تونن چشماشون رو باز کنند.

 

پیشتر کامل توضیح دادیم که برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه کار باید کرد. برای کاهش ورم، باید بعد از عمل خیلی با دقت دراز بکشید و بخوابید. می‌تونید از ماساژ، کمپرس سرد، استروئیدهای سیستمیک، استروئیدهای نفوذی و داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی استفاده کنید. مهم‌ترین نکته اینه که هر کاری که پزشکتون می‌گه رو با دقت اجرا کنید تا ورمتون کم بشه.

 

خونریزی

یکی از مواردی که ممکنه بعد از کاشت مو پیش بیاد، خونریزیه. البته این مورد خیلی رایج نیست؛ ولی ممکنه پیش بیاد، خصوصا بعد از خروج از کلینیک. برای کاهش این خونریزی، اعمال فشار به مدت ۱۵ دقیقه با گاز تمیز خیلی موثره.

 

قبل از جراحی هم باید بررسی کاملی از نظر خونریزی و انعقاد خون انجام بشه. مصرف آسپرین، داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی، ویتامین E، الکل، استروئیدهای آنابولیک و سایر عوامل ضد‌انعقاد باید چک بشن. همینطور مصرف ماینوکسیدیل موضعی و کشیدن سیگار رو حداقل ۲ هفته قبل از جراحی باید قطع کنید. اگر خونریزی حین عمل رخ بده، معمولا با تزریق محلول‌های متورم‌کننده حاوی اپی‌نفرین می‌شه خونریزی رو کم کرد.

 

عدم تقارن در کاشت

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکنه براتون پیش بیاد، عدم تقارن در کاشت موهاست. برای کاهش این مشکل، طراحی دقیق و علامت‌گذاری ناحیه گیرنده خیلی مهمه. عدم تقارن معمولا به دلیل طراحی خط موی جلویی، اختلاف بین سمت راست و چپ یا تغییر شکل سر اتفاق می‌افته. پزشکتون همیشه باید قبل از کاشت مو علائم طراحی رو چک کنه و تایید شما رو هم بگیره.

 

فولیکولیت

یک عارضه دیگر که ممکنه پیش بیاد، فولیکولیت هست. این یک نوع التهابه که ممکنه بعد از جراحی ایجاد بشه. میزان بروزش هم متغیره و ممکنه شدتش از خفیف تا شدید باشه. درمان فولیکولیت بستگی به علت ایجادش داره؛ مثلا اگر ۲ تا ۳ ماه پس از عمل شروع بشه، ممکنه رشد مو علت اصلیش باشه. در این موارد، کمپرس گرم، استفاده از پماد آنتی‌بیوتیکی موضعی مثل موپیروسین و تزریق محلول‌های متورم‌کننده معمولا موثره.

 

پوسته پوسته شدن سر

این عارضه معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی رخ می‌ده. البته نگران نشید، این پوسته‌ها هیچ تأثیری بر بقای پیوند یا روند بهبود ندارند، مگر اینکه خیلی طولانی باقی بمونن. به راحتی می‌تونید بعد از گذشت ۴۸ ساعت با یک شستشوی اولیه این پوسته‌ها رو از بین ببرید. همچنین استفاده از یک مرطوب‌کننده قبل از شستشو، کمک‌کننده خواهد بود. اگر هنوز بعد از گذشت ۹ تا ۱۰ روز پوسته‌ها هستند، می‌تونید از کمپرس مرطوب یا بخار هم استفاده کنید.

 

جای زخم

یکی دیگر از عوارض کاشت مو، جای زخمه. این موضوع به‌خصوص در مواردی که از روش کاشت موی نواری استفاده می‌شه، خیلی شایعه. برخی از افراد ممکنه به اسکار حساسیت داشته باشند و جای زخم قابل مشاهده باشه؛ ولی با درمان مناسب، این مشکل قابل درمانه. این اسکار معمولا در ناحیه اهداکننده، مثل پشت سر، شایع‌تره. درمواردی که از روش FUT استفاده می‌شه، این اسکار خطی ایجاد می‌شه. همچنین در FUE هم ممکنه اسکار ایجاد بشه، خصوصا اگر پانچ به‌صورت مکرر وارد بشه؛ اما اگر به موقع و با درمان پزشکی مناسب باشه، به راحتی این مشکل قابل حله.

 

جابه‌جایی پیوند

این موضوع معمولا در اوایل بعد از کاشت مو رخ می‌ده. چیزی که باعث جابه‌جایی پیوند می‌شه، ضربه مستقیمه. پیوندها برای مدت طولانی در محیط خارجی زنده نمی‌مونن، پس وقتی مشکلی پیش بیاد، باید سریعا جایگزین بشن.

 

سکسکه

یکی دیگر از عوارض کاشت مو، سکسکه هست. این موضوع کمتر اتفاق می‌افته؛ ولی وقتی می‌افته، خیلی خسته‌کننده می‌شه. حدود ۴٪ از موارد کاشت مو گزارش شده که با سکسکه همراه بوده. سکسکه ممکنه حین عمل یا بعد از عمل کمی ظاهر بشه و اگر درمان نشه، ممکنه ۲ تا ۳ روز طول بکشه. این عارضه معمولا به این دلیل اتفاق می‌افته که بیمار هیجان‌زده می‌شه و حرکات عضلانی دیافراگم رو تحریک می‌کنه.

 

عوارض کاشت مو

 

انتخاب کلینیک و پزشک متخصص چقدر در کاهش ورم و عوارض تاثیر داره؟

کاشت مو یکی از راهکارهاییه که خیلی از ماها برای بهبود ظاهرمون انتخاب می‌کنیم؛ ولی مهمه که بدونیم مثل هر عمل دیگه‌ای، کاشت مو هم ممکنه با عوارض جانبی همراه بشه. این عوارض ممکنه شامل بافت اسکار و جای زخم، عفونت، ریزش مو، خارش و موارد مشابه باشه.

 

حتما قبل از شروع به کاشت مو، یک معاینه دقیق از ناحیه اهداکننده و ناحیه گیرنده انجام بشه و اطلاعات کاملی از بیمار گرفته بشه. البته انتخاب یک دکتر خوب هم خیلی مهمه؛ چون باعث می‌شه عوارض به حداقل برسند. هرچند که بیشترین عوارض کاشت مو موقتی هستند که با گذر زمان از بین می‌رن.

 

اگر قصد دارید کاشت مو رو انجام بدید، حتما یک متخصص پوست و مو زیبایی معتبر رو انتخاب کنید. اینجوری احتمال بروز عوارض کمتر می‌شه. انتخاب کلینیک هم مهمه؛ باید مطمئن بشید که کلینیک مجوز وزارت بهداشت رو داره و از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کنه.

 

کلینیک کاشت مو VIP این عمل رو بدون هیچ عوارضی در یک روز براتون انجام میده و جالبه بدونید در این کلینیک قبل از عمل کاشت مو تمام نقاط سر شما و بانک مو با دستگاه اسکن و آنالیز سه بعدی بررسی میشه و قبل از عمل کاشت میتونید انواع مدل خط مو رو روی مو و چهره خودتون تست کنید و طراحی خط رویش مو با دستگاه اسکنر لیزری انجام میشه.

 

در آخر هم مهم‌ترین نکته، مراقبت‌های قبل و بعد از عمله. پزشکتون باید بهتون بگه چجوری باید مراقبت کنید و شما هم وظیفه دارید دقیقا اون دستورات رو اجرا کنید. انتخاب پزشک و کلینیک مناسب تاثیر زیادی در موفقیت کاشت مو داره، پس حواستون باشه و با اطمینان این تصمیم رو بگیرید.

 

سخن پایانی

بعد از کاشت مو، ممکنه صورت و چشم‌ها یکم ور کنه و این ورم طبیعیه. وقتی جراحی کاشت مو انجام می‌شه، بافت‌ها و موهای موجود در ناحیه مورد کاشت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ممکنه این باعث بشه که ناحیه مورد کاشت، یکم ورم کنه و حتی در بعضی موارد، این تورم همراه با درد و سوزش باشه.

 

در مورد اینکه برای ورم صورت بعد از کاشت مو چه باید کرد، باید گفت خیلی از اوقات، این تورم خود به خود از بین می‌ره و نیازی به درمان خاصی نداره؛ چون واکنش بدن به جراحیه و تورم بعد از پیوند مو یک جورایی نشونه‌ای از اینه که بدن داره سعی می‌کنه با التهابات ناشی از عمل جراحی مقابله کنه. ولی اگر تورم خیلی شدید باشه یا بیش از چند روز ادامه داشته باشه، یا اگر علائم دیگر مثل درد، قرمزی یا عفونت هم دیده بشه، بهتره یک سری به پزشک خود بزنید. اون‌ها بهتر می‌تونن توضیح بدن و در صورت نیاز، درمان‌های لازم رو براتون انجام بدن. 

 

سوالات متداول

1. چرا بعد از کاشت مو، ورم چشم و صورت اتفاق می‌افته؟

بعد از عمل کاشت مو، بدن به جراحی واکنش نشون می‌ده و ممکنه بافت‌ها و موها در ناحیه مورد کاشت تحت تاثیر قرار بگیرند که این باعث تورم و التهاب محل جراحی می‌شه.

 

2. آیا ورم چشم و صورت پس از کاشت مو طبیعیه؟

بله، تورم بعد از پیوند مو نشانه‌ای از واکنش طبیعی بدن به شرایط پس از جراحیه و معمولا خود به خود از بین می‌ره.

 

3. آیا ورم نیاز به درمان داره؟

در اکثر موارد، خیر. تورم به تدریج کاهش پیدا می‌کنه و نیاز به درمان خاصی نداره، مگر اینکه علائم دیگری همچون درد یا عفونت ظاهر بشه.

 

4. چقدر طول می‌کشه که ورم بعد از کاشت مو برطرف بشه؟

به‌طور کلی، ور در روزهای اولیه پس از عمل کم‌کم کاهش پیدا می‌کنه؛ ولی ممکنه چند هفته طول بکشه تا به‌طور کامل برطرف بشه.

 

5. چگونه می‌توان تورم بعد از کاشت مو را کاهش داد؟

استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب معمولا توصیه می‌شه. همچنین استفاده از یخ در محل تورم هم کمک می‌کنه.

 

6. آیا ورم می‌تواند علامت مشکل جدی باشد؟

در اکثر موارد خیر، اما اگر تورم بسیار شدید باشه یا علائم دیگر همراه داشته باشه، بهتره به پزشک مراجعه کنید.

 

7. چه زمانی بهتره برای ورم بعد از کاشت مو به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تورم بسیار شدید باشه یا بیش از چند روز ادامه داشته باشه، یا علائم دیگری مثل درد یا عفونت ظاهر بشه، بهتره به پزشکتون اطلاع بدید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024