شیوه فعلی رنگ‌بندی کرونایی شهرها کامل و دقیق نیست/ واریانت هندی بیماری‌زایی و سرعت انتقال بیشتری دارد



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا با بیان این‌که واریانت دلتا قدرت بیماری زایی و سرعت انتشار بیشتری دارد؛ گفت: معیار تغییر رنگ بندی شهرها ملاک کامل و دقیقی نیست.

حمید سوری درباره گونه جهش یافته ویروس کرونا در هند (واریانت دلتا) اظهار داشت: این جهش در ویروس کرونا باعث افزایش قدرت بیماری‌زایی و سرعت انتشار ویروس کرونا شده است.

 

حال بیماران مبتلا به کرونای هندی زودتر وخیم می‌شود

 

وی با بیان این‌که میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به واریانت دلتا، بستگی به نحوه مدیریت بیماری دارد، افزود: مدت زمانی که بیماری وخامت پیدا می‌کند در این سوش ویروس، کوتاه‌تر است و نکته طلایی در درمان بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته هندی این است که بیماران برای درمان بیماری دیر به پزشک مراجعه نکنند و به مراکز منتخب کووید۱۹ مراجعه و درمان لازم را دریافت کنند.

 

کاهش مرگ و میر درپی افزایش واکسیناسیون کرونا

 

سوری ادامه داد: مرگ و میر ناشی از ابتلا به واریانت دلتا بستگی به این دارد که سالمندان و افراد پرخطر جامعه را به چه میزان واکسینه کرده باشیم زیرا بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در گروه‌های سنی سالمند و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای رخ می‌دهد و در شهرهایی که مردم از واکسیناسیون کرونا استقبال بیشتری کرده‌اند شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا بوده‌ایم.

 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از نقاط کشور به دلیل شایعات منتشرشده یا اطلاعات ناکافی افراد، برخی افراد واجد شرایط از دریافت واکسن کرونا خودداری کرده‌اند که این امر میزان ابتلا به انواع جهش یافته ویروس کرونا را افزایش می‌دهد بنابراین توصیه ما به افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای این است که واکسن کرونا تزریق کنند.

 

ملاک رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور چیست؟

 

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در پاسخ به این سؤال که "ملاک تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور چیست؟" بیان کرد: ملاک رنگ بندی شهرها، بر اساس نسبت تعداد بیماران بستری به جمعیت منطقه است؛ یعنی تعداد موارد بستری شده به دلیل کرونا به ازای جمعیت، معیار تغییر رنگ بندی شهرهاست که طبیعتاً ملاک کامل و دقیقی نیست زیرا نشان دهنده حجم کامل خطر در جامعه و بار اپیدمی نیست.

 

معیار تغییر رنگ بندی شهرها دقیق نیست

 

وی ادامه داد: بستری به ازای جمعیت نمی‌تواند به طور صرف ملاک رنگ بندی و تعیین وضعیت کرونایی شهرها و برآورد میزان خطر در جامعه باشد زیرا بستری تنها یکی از متغیرهای مؤثر است و لازم است عوامل دیگر مانند میزان رعایت پروتکل‌ها، جابه‌جایی جمعیت، گردش ویروس در جامعه، نوع واریانت غالب و بسیاری از عوامل دیگر نیز در تعیین رنگ بندی شهرها در نظر گرفته شود اما از آنجا که محاسبه همه این موارد برای کل شهرهای کشور دشوار است؛ از روش آسان‌تری که همان تعیین میزان بستری به ازای جمعیت است، استفاده می‌شود.

 

سوری با بیان این‌که در برخی شهرها ممکن است رنگ‌بندی تنها با افزایش چند مورد بستری، تغییر کند، تصریح کرد: این رنگ بندی شهرها، بدون در نظر گرفتن همه عوامل مؤثر بر اپیدمی است و بنابراین مداخلات نیز زمانی انجام می‌شود که تعداد بستری‌ها افزایش یافته است اما باید توجه داشت که کل بار کنترل کرونا بر دوش وازرت بهداشت نیست و این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند ترددهای بین جاده‌ای، فعالیت برخی اماکن و جابه جایی مسافران را کنترل کند. وزارت بهداشت وظیفه دارد که عوامل خطر را بررسی و اعلام کند و سایر دستگاه‌های اجرایی باید اقدامات لازم را با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت برای کنترل اپیدمی انجام دهند.

 

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سؤال که "در حال حاضر چه اقداماتی برای شناسایی ویروس جهش یافته هندی در کشور در حال انجام است؟" توضیح داد: الان به محض این‌که بر اساس الگوی بالینی بیماری، به ورود واریانت‌های جدید مشکوک می‌شویم، بر حسب وضعیت انتشار ویروس، افرادی را که در جاهای پرخطر که واریانت جدید شیوع دارد را شناسایی می‌کنیم و نمونه‌هایی گرفته و به مراکز تعیین شده برای آزمایش فرستاده می‌شود تا نوع واریانت جهش یافته مشخص می‌شود.

 

وی درپایان تأکید کرد: مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت کنند و سیاستگذاران نیز باید با اقدامات مناسب و به هنگام بتوانند از طغیان کرونا در کشور جلوگیری کنند.

 تسنیم

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------