آیا بوتاکس عوارض دارد؟ بوتاکس چه عوارضی دارد؟ عوارض بوتاکس چه زمانی بعد از بوتاکس مشخص می شود؟



با این که بوتاکس به عنوان یکی از کارهای زیبایی مورد تایید پزشکان است اما گاهی این موضوع مطرح می شود آیا بوتاکس عوارض دارد ؟

 

عوارض بوتاکس

 

تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک صورت و درمان میگرن یک روش زیبایی و درمانی محسوب میشود اما به هر حال روش هایی زیبایی ممکن است عوارض داشته باشند. این موضوع ممکن است برای افراد متفاوت باشد. در کل عوارض داشتن بوتاکس هنوز تایید نشده است و این که بوتاکس نهایتا بعد از 6 ماه کلا ا اثرش را از دست میدهد پس عوارض ماندگار نیستن.

 

از گذشته تاکنون، افراد به دنبال راهی برای زیبایی خود و همچنین جلوگیری از پیر شدن می گردند. به همین دلیل هم انسان ها از راه و روش های گوناگونی برای کندتر کردن پیری صورت خود استفاده می کنند. یکی از این روش ها هم تزریق بوتاکس است. با تزریق بوتاکس، می توان چین و چروک های پوست صورت را از بین برد و طراوت دوباره ای به آن بخشید. با این حال خیلی از افراد فکر می کنند که بوتاکس عوارض زیادی دارد و به همین خاطر از آن دوری خواهند کرد. آیا به نظر شما این فرض درست است؟ آیا بوتاکس عوارض دارد و هر کسی میتواند آن را انجام دهد؟ اگر می خواهید درباره این روش و عوارضی که دارد بیشتر بدانید، به متن زیر توجه کنید.

 

آیا بوتاکس عوارض دارد؟

آیا بوتاکس ضرر دارد

 

به طور کلی تزریق بوتاکس معمولاً هنگامی بی خطر است که تحت مراقبت یک شخص ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مجاز همچون پزشک متخصص انجام شود. این روش می تواند منجر به بروز نتایج ناخواسته شود یا حتی اگر به اشتباه انجام گیرد موجب آسیب به بیمار گردد. عوارض جانبی احتمالی یا نتایج ناخواسته استفاده از بوتاکس عبارتند از:

 

▪︎ بروز درد در ناحیه تزریق

▪︎ تورم و کبودی در محل تزریق.

▪︎ سردرد یا بروز علائم شبیه آنفولانزا

▪︎ افتادگی پلک

▪︎ کج شدن ابروها

▪︎ لبخند کج

▪︎ ریزش آب دهان

▪︎ اشک ریختن یا خشکی چشم

▪︎ عفونت در محل تزریق بوتاکس

 

به ندرت، ماده بوتاکس ممکن است به نقاطی از پوست و بدن که قرار نیست برود، پخش شود. در این صورت هم می توان علائم گفته شده را مشاهده کرد. اگر ساعت ها یا هفته ها بعد از انجام دادن بوتاکس هر یک از عوارض زیر را داشتید، فوراً با پزشک متخصص خود تماس بگیرید:

 

▪︎ بروز ضعف عضلانی

▪︎ بروز مشکلات بینایی مثل تاری دید یا دوبینی

▪︎ مشکل در صحبت کردن و بلعیدن

▪︎ مشکلات تنفسی

▪︎ حساسیت و واکنش آلرژیک

▪︎ از دست دادن کنترل مثانه

 

مهم ترین عوارض بوتاکس

عوارض جانبی را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد: ۱) طولانی مدت ۲) گذرا. عوارض گذرا و خوش خیم، عارضه هایی هستند که به سرعت برگشت پذیر و خود محدود شونده هستند و در عرض چند روز بعد از تزریق ایجاد خواهند شد که معمولاً بدون هیچ درمان اضافی ناپدید می گردند. اکثر این موارد، عوارض جانبی محل تزریق می باشند. اکیموز یا کبودی یکی از این اثرات است که در اثر صدمه به رگ خونی در ناحیه تزریق ایجاد می شود و بیشتر در اطراف ناحیه چشم بیمار رخ می دهد. کبودی خفیف، 11 تا 25 درصد از بیماران را تحت تأثیر خودش قرار می دهد.

 

یک عارضه شدیدتر مربوط به آسیب رسیدن رگ های خونی هماتوم است که می تواند بلافاصله بعد از تزریق ایجاد شود و برای مدت طولانی تر ادامه یابد. توجه داشته باشید که هماتوم نیاز به پیشگیری از تشکیل آبسه با آنتی بیوتیک دارد. برای مدیریت این امر باید با کمک تامپوناد ساده در زمان خونریزی، اندازه کبودی ایجاد شده را کم کرد یا حتی از بروز آن جلوگیری نمود. برای کاهش دادن اکیموز و کبودی هم باید بلافاصله بعد از آسیب رگ های خونی، کمپرس های فشار و یخ را روی محل تزریق قرار داد. بهتر است که برای جلوگیری از این عارضه بیماران از مصرف داروهایی که انعقاد خون را مهار می کنند، مانند ویتامین E، آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و غیره، برای یک دوره 10 تا 14 روزه پیش از درمان اجتناب کرد. علاوه بر این، داروهای گیاهی، مانند جینسینگ، جینکو و دوزهای بالای سیر هم ممکن است میزان کبودی این منطقه را افزایش بدهند .

 

عوارض بوتاکس در دوران شیردهی برای بچه

عوارض بوتاکس در دوران شیردهی برای بچه

 

به عنوان یک قاعده کلی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، روش بوتاکس را به مادران باردار یا شیرده توصیه نمی کنند. البته خطر برای نوزاد شیرخوار در مادری که تزریق بوتاکس انجام داده است، کم می باشد. از آنجایی که تحقیقات کمی در مورد ایمنی بوتاکس در دوران شیردهی انجام گرفته است، تصمیم نهایی در مورد تزریق بوتاکس در دوران شیردهی برای بچه بر عهده پزشک متخصص است.

 

به طور خلاصه، بعید به نظر می رسد که بوتاکس وارد شیر مادر شود یا به کودک شیرخوار آسیب برساند. البته بعضی از مادران  تا 48 ساعت از شیر دادن به کودکان خود اجتناب می کنند. هنوز این موضوع به طور کامل رد یا تایید نشده است؛ زیرا نمی توان تضمین کرد که سم بوتولینوم وارد بدن مادر و شیر آن می شود یا خیر.

 

عوارض بوتاکس ایرانی

به طور کلی، برند های گوناگونی در دنیا از جمله کشورمان به تولید بوتاکس می پردازند. متاسفانه بوتاکس ایرانی، از نظر کیفیتی به پای نمونه های خارجی نمی رسند  و نمی توانیم کیفیت آن ها را شبیه بهم بدانیم. استفاده از نمونه های بی کیفیت بوتاکس ایرانی باعث بروز مشکلات شدیدتری هم خواهد شد.

 

به همین دلیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود که افراد به خاطر ارزان تر بودن این نوع بوتاکس، آن را جایگزین مدل های خارجی کنند و به زیبایی خودشان آسیب بزنند . پس برای انجام بوتاکس در مرحله اول یک مرکز معتبر را انتخاب کنید و مطمئن شوید که از بهترین مواد و بوتاکس استفاده می نمایند. اگر بوتاکس های ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نباشند، به جای جوانسازی پوست، عوارضی همچون تورم غیر طبیعی یا کبودی را از خود نشان می دهند .

 

عوارض بوتاکس برای افراد دیابتی چیست؟

عوارض بوتاکس برای افراد دیابتی

 

برای افراد مبتلا به بیماری دیابت، درمان بوتاکس ممکن است بی خطر باشد، اما با این حال، یکسری از ملاحظات مهم وجود دارند که این افراد باید آن ها را در نظر داشته باشند. مثلا افراد مبتلا به دیابت، در معرض خطر بیشتری جهت ایجاد عفونت در محل تزریق بوتاکس هستند. دیابت همچنین می تواند موجب حساس تر شدن پوست آن ها شود که این موضوع منجر به افزایش درد یا ناراحتی در طول درمان بوتاکس می شود. علاوه بر این، دیابت بر نحوه متابولیسم داروها تأثیر می گذارد و می تواند باعث واکنش های نامطلوب به تزریق شود؛ در نتیجه، برای افراد مبتلا به دیابت مهم است که پیش از دریافت بوتاکس، سابقه پزشکی یا هرگونه نگرانی خودشان را با یک متخصص واجد شرایط در میان بگذارند.

 

نحوه جلوگیری از عوارض بوتاکس

همان طور که گفته شد، عوارض بوتاکس ناچیز و نادر هستند اما اگر می خواهید از این روش درمانی برای جوان سازی پوست خود استفاده کنید، بهتر است نحوه جلوگیری از عوارض آن را هم بلد باشید.

 

• سرتان را بالاتر نگه دارید.

• یخ را در فواصل منظم برای 2-3 ساعت پس از تزریق بوتاکس روی محل قرار دهید.

• از مصرف کردن الکل یک روز قبل و بلافاصله بعد از تزریق خودداری کنید.

• در صورت امکان، از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.

• برای 2 تا 3 روز بعد از تزریق بوتاکس هم از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

 

معمولا پزشک متخصص بعد از انجام بوتاکس دستورالعمل های مراقبتی دقیقی را به بیمار ارائه می دهد تا مطمئن شود که فرد به نتایج کامل خواهد رسید. در این تیتر چند مورد مراقبتی ذکر شده است که باید پیش از بازگشت به فعالیت های عادیتان در نظر داشته باشید.

 

▪︎ از کمپرس سرد استفاده کنید.

▪︎ صورتتان را ورزش دهید.

▪︎ بلافاصله ورزش نکنید.

▪︎ از زدن لوازم آرایشی پرهیز کنید.

▪︎ برای ۴ ساعت دراز نکشید و سر خود را خم نکنید.

▪︎ به پشت بخوابید.

▪︎ سایر درمان های پوستی را عقب بیندازید.

 

▪︎ از محکم پوشاندن ناحیه پیشانی و سر جلوگیری شود

▪︎ برای جلوگیری کردن از کبودی، مصرف زیاد الکل یا داروهای رقیق کننده خون را کاهش دهید.

▪︎ سونا نروید.

▪︎ حمام با آب گرم، ممنوع

▪︎ از برنزه کردن خود بپرهیزید.

 

جمع بندی

درست است که گفتیم عوارض بوتاکس نادر می باشند اما به هر حال هیچ روش درمانی، بی خطر و بدون عارضه نیست. شما باید پس از بوتاکس از انجام ورزش های سنگین، آفتاب گرفتن، ماساژ ناحیه مورد نظر و غیره بپرهیزید. همچنین در صورت مشاهده کردن عوارض بوتاکس از راه حل های گفته شده در بالا کمک بگیرید.

 

مادران شیرده و افراد دیابتی هم بهتر است پیش از انجام بوتاکس با پزشک خود مشورت کنند. برای دریافت مشاوره مناسب ما به شما توصیه می کنیم حتما به سایت کلینیک ایرانیان که خدمات زیبایی توسط پزشکان و پرسنل مجرب انجام داده میشود مراجعه کنید. از این که تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024