مصرف دخانیات سالانه جان بیش از ۶۰ هزار نفر را در ایران می‌گیرد



مصرف دخانیات ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار ایرانی به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. 

دکتر عمران خسروی روز شنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: چنانچه مصرف دخانیات در کشور کنترل نشود آمار مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار به بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سال افزایش خواهد یافت.

 

دبیر شورای سلامت وامنیت غذایی شهرستان خلخال از رشد ۲۸ درصدی مصرف قلیان در کشور خبر داد و گفت: عوارض هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

 

دکتر خسروی اضافه کرد: دخانیات حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کشور ضرر و زیان می‌زند. این در حالی است که ایران کمترین مالیات بر دخانیات را در کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

 

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: هم اکنون و در بین ۱۲۱ کشور جهان، ایران رتبه ۶۷ مصرف دخانیات را به خود اختصاص داده است.

 

وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان سیگار مصرف می‌کنند که این این تعداد ۸ میلیون نفر ایرانی هستند.

 

دکتر خسروی گفت: براساس آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ چهارده ویک دهم درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال ایران مواد دخانی مصرف می‌کنند که در این میان سهم مردان ۲۵.۸۸ درصد و سهم زنان ۴.۴۴ درصد است.

 

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال اضافه کرد: در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، مصرف قلیان در جمعیت بالای ۱۸ سال ایران، رشد ۲۸ درصدی داشته است که این رشد برای زنان ۵۷.۶ درصد و برای مردان ۱۷.۸ درصد گزارش شده است.

 

وی اضافه کرد: افرادی که بصورت مدام هر نوع مواد دخانی (سیگار، قلیان و … ) مصرف می کنند ، بیش از سایرین دچار عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌شوند و سموم ناشی از این مواد، باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

 

دکتر خسروی ادامه داد: از دست دادن دندان و حساسیت دندان در افراد سیگاری یک بیماری رایج و شایع است و غالبا این افراد از بیماری‌های لثه نیز رنج می‌برند.

 

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال افزود: مصرف سیگار بویژه در مردان احتمال بروز مشکلات ناباروری را افزایش می‌دهد.

 

او اضافه کرد: زنان سیگاری بیش از زنان غیرسیگاری در معرض پوکی استخوان قرار دارند و این زنان دچار یائسگی زود هنگام نیز می‌شوند.

 

دکتر خسروی با هشدار به افراد سیگاری گفت: استعمال دخانیات و سیگار می‌تواند منجر به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) و ایجاد مشکلات بینایی در چشم شود، علاوه بر این سموم ناشی از مصرف دخانیات بر گردش خون نقاط مختلف بدن از جمله گوش داخلی تاثیر می‌گذارد به همین دلیل افراد سیگاری از مشکلات شنوایی هم رنج می‌برند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------