چه افرادی بیشتر در معرض افزایش نمایه توده بدنی هستند؟



توده بدنی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد مردان جوان و زنان میانسال بیشتر از سایرین در معرض افزایش نمایه توده بدنی و اندازه دور کمر هستند.

به گزارش ایسنا، چاقی یک بیماری است که شیوع روزافزون آن در سطح جهانی، آن را به یک معضل اساسی بهداشتی پیش روی نظام های سلامت بدل کرده است. با توجه به حجم عظیم مبتلایان به این بیماری و بالتبع بار اقتصادی کلان آن، دانستن روند شیوع و نیز شناسایی گروه‌های اجتماعی در معرض خطر می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های بهداشتی، سیاستگذاری‌های اقتصاد سلامت و نهایتا بهبود بهره‌وری جامعه کمک‌کننده باشد.

 

مطالعه قند و لیپید تهران، به عنوان یک مطالعه مردم محور با سابقه بیش از ۲۰ ساله، بستری مناسب جهت پژوهش‌های جامعه شناختی و اپیدمیولوژیک حوزه بهداشت در کشور می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران در راستای یافتن پاسخ به پرسش‌ها و یافتن چالش‌های بهداشتی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر باشد.

 

مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اخیرا طی تحقیقی در بستر مطالعه قند و لیپید تهران طی یک بررسی ۱۶ ساله به دنبال پاسخ به این سوال بوده که کدام گروه از زنان و مردان بیشتر در معرض افزایش نمایه توده بدنی و نیز اندازه دور کمر (به عنوان شاخصه‌های تعیین کننده میزان اضافه وزن و چاقی) قرار دارند.

 

دکتر فرهاد حسین پناه، استاد دانشگاه و مجری این پروژه در خصوص نتایج این مطالعه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش سن در تمامی گروه‌های سنی و جنسی، شاهد افزایش این دو شاخص هستیم.

 

این فوق تخصص غدد افزود: کنکاش در گروه‌های سنی نمایانگر این واقعیت بود که مردان در گروه جوان‌تر و زنان در گروه میانسالی وضعیت نگران‌کننده‌تری از نظر ابتلای به چاقی دارند که این امر می‌بایست بعنوان یک نکته هشداردهنده در برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه نظام سلامت مورد دقت نظر قرار بگیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------