ریه های سالم در میانسالی و کاهش احتمال زوال عقل در پیری



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, ریه های سالم
مطالعات جدید محققان دانشگاه مینه سوتا نشان می دهد احتمال بروز زوال عقل و اختلالات شناختی در افرادی که در میانسالی به مشکلات ریوی مبتلا می شوند، بیشتر است. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مطالعه برای اولین بار است که ارتباط سلامت ریه و بیماری های اختلال شناختی را نشان می دهد. این مطالعه با بررسی بیش از 14 هزار شرکت کننده با میانگین سنی 54 سال و پیگیری سلامت آنان به مدت 23 سال نشان می دهد اختلال عملکرد ریه در میانسالی احتمال بروز بیماری های مربوط به زوال عقل را افزایش می دهد.

 

در این مطالعه آمده است این احتمال در بیماری های جدی ریوی از جمله فیبروز ریوی ایدیوپاتیک و سارکوئیدوز (التهاب ریه) شدید تر است. ادامه مطالعه نشان می دهد احتمال بروز زوال عقل در بیماران مبتلا به بیماری های تحدید ریوی 58 درصد و مبتلایان به بیماری های انسدادی ریه 33 درصد بیشتر است. بیماری های تحدیدی ریوی گروهی از بیماری های تنفسی هستند که اتساع ریه را محدود می کنند.

 

محققان احتمال می دهند بیماری های ریوی منجر به کاهش سطح اکسیژن خون شده و باعث التهاب و آسیب عروق خونی مغز می شوند و از این طریق در بروز آلزایمر و بیماری های شناختی دیگر نقش دارند.

 

پیشگیری از زوال عقل یکی از مهمترین اولویت های بهداشت عمومی است، بنابراین توجه به تمام علایم خطر این بیماری ضروری است. ترک سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار مهمترین قدم برای سلامت ریه است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------