گوشت قرمز همراه با رژیم غذایی سالم احتمال ام اس را کاهش می‌دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, گوشت قرمز
مطالعات محققان دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه کورتین نشان می‌دهد گنجاندن گوشت قرمز فرآوری‌نشده در رژیم غذایی سالم مدیترانه‌ای احتمال ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می‌دهد. 

رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

 

معمولاً در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مصرف گوشت قرمز حداقل است، ولی مطالعات جدید نشان می‌دهد گنجاندن گوشت قرمز فرآوری‌نشده اعم از گوسفند و گوساله در این رژیم غذایی به میان متعادل (حدود ۶۵ گرم در روز)، احتمال ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می‌دهد. گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی پروتئین، آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D و برخی از ویتامین‌های B است که همگی برای عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند.

 

از آنجا که تعداد مبتلایان به بیماری ام اس رو به افزایش است، تحقیقات گسترده‌ای در سراسر جهان بر روی علل این بیماری انجام شده و نشان می‌دهد رژیم غذایی و عوامل محیطی مانند جذب ویتامین D از نور خورشید در این بیماری دخیل هستند.

 

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.

 

ام اس پیش رونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Nutrition منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------