احتمال ابتلا به سرطان فرزندان مادران چاق زیاد است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سرطان
پژوهشگران "دانشگاه پیتسبورگ"(University of Pittsburgh) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند فرزندان متولد شده از مادران چاق ۵۷ درصد بیش از دیگر کودکان در معرض ابتلاء به سرطان قرار دارند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، پژوهشگران آمریکایی اخیراً پرونده بیش از دو میلیون تولد و سه هزار مورد سرطان ایالت پنسیلوانیا در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند وجود اختلالاتی در میزان انسولین می‌تواند موجب تغییرات سلولی خطرناکی در جنین شود.

 

به گفته پژوهشگران این ارتباط بسیار قوی است و مادران باردار باید از خوردن غذاهای فست فود و شکر زیاد پرهیز کنند چرا که در غیر این صورت وزن آنها افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند سبب ایجاد اختلالاتی در سطح انسولین شود.

 

دکتر "شاینا استیسی"(Shaina Stacy) همه‌گیرشناس "دانشگاه پیتسبورگ" و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حال حاضر پزشکان از تمام عوامل مؤثر در ابتلاء به سرطان در کودکان مطلع نیستند اما پژوهش اخیر نشان می‌دهد چاقی مادران باردار تأثیر مهمی در ابتلاء فرزندانش به سرطان دارد.

 

پژوهشگران طی این مطالعه با بررسی پرونده‌های مذکور دریافتند احتمال ابتلاء به سرطان در کودکان متولد شده از مادران چاق (دارای شاخص توده بدنی بالای ۴۰) در پیش از پنج سالگی ۵۷ درصد بیش از دیگر کودکان است. اما فرزندان مادرانی که دارای شاخص توده بدنی مناسب هستند (کمتر از ۴۰) در معرض این بیماری قرار ندارند.

 

شاخص توده بدنی یا بی‌ام‌آی(BMI، مخفف body mass index) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود.

 

دکتر استیسی در انتها گفت: حتی مقدار کمی کاهش وزن مادران می‌تواند به کاهش خطر ابتلاء به سرطان کودکان‌شان کمک کند.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله "American Journal of Epidemiology" منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------