اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

لاغری سریع و رژیم غیرمنطقی سبب تشدید ام اس می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,لاغری سریع
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعه انجام شده در این مرکز نشان می‌دهد که لاغری سریع و ناگهانی به دنبال رژیم‌های غیر منطقی و بدون تجویز پزشک متخصص می‌تواند بیماری ام اس را تشدید کند. 

دکتر محمدحسین حریرچیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با  ایرنا اظهار داشت: نتایج بررسی مطالعه رژیم غیر منطقی و ارتباط آن با ام اس نشان داد که درصد قابل توجهی از افراد تحت این مطالعه، با کاهش وزن شدید دچار بیماری ام اس شدند و بر این اساس می‌توان کاهش وزن شدید را به عنوان ریزفاکتور تشدید یا حتی بروز بیماری ام اس در نظر گرفت.

 

در این مطالعه حدود ۲۰۰ نفر حضور داشتند و این افراد به مدت دو سال مورد بررسی قرار گرفتند که حدود ۱۰ درصد آنان علائم بیماران ام اس را داشتند.

 

وی ادامه داد: امروزه جراحی‌های کاهش وزن در جامعه نسبتا شایع شده و افراد می‌خواهند خیلی سریع وزن خود را کاهش دهند که این موضوع می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی برای آنان باشد.

 

حریرچیان کاهش وزن مناسب را حدود ۲ کیلوگرم در ماه اعلام کرد و گفت: در مطالعه‌ای که انجام شد متوسط کاهش وزن بیمارانی که به دنبال رژیم غیر منطقی به ام اس مبتلا شده‌اند در طول ماه حدود ۹ کیلوگرم بوده که این مقدار بیش از ۴ برابر میانگینی است که متخصصان تغذیه برای هر ماه توصیه می‌کنند.

 

وی یادآور شد: شروع و عود بیماری ام اس معمولا با یک استرس همراه است و کاهش وزن شدید به عنوان یک استرس می‌تواند عاملی برای تشدید و حتی بروز بیماری در افراد باشد، به همین دلیل به مردم هشدار می‌دهیم که از کاهش وزن غیراصولی و شدید به شدت خودداری کنند.

 

 بیماری ام اس قابل کنترل است 

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و یکی از مجریان این طرح گفت: بیماری ام اس هرچند مانند برخی از بیماری‌ها قابل درمان قطعی نیست اما  قابل کنترل است، این بیماری را در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان کنترل کرد.

 

وی به دلایل ابتلا به بیماری ام اس اشاره کرد و گفت: هرچند علت ابتلا به بیماری ام اس هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد زمینه ژنتیکی یکی از عوامل احتمالی بروز این بیماری باشد.

 

حریرچیان ادامه داد: تعدادی از عوامل محیطی هم در بروز بیماری نقش دارند و مشخص شده که آنها به عنوان فاکتور خطر این بیماری محسوب می‌شوند که از جمله آن می‌توان به کمبود ویتامین D، افزایش وزن و چاقی اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک به مقدار زیاد از عوامل بروز بیماری است، اظهار داشت: شاید یکی از عللی که در سال‌های اخیر در دنیا و ایران شیوع این بیماری را کمی بیشتر کرده استفاده از رژیم‌های غیر مدیترانه‌ای باشد که تقریبا شایع شده و بر اثر آن، مصرف نمک زیاد رواج یافته است.

 

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، مصرف سیگار را عامل دیگری برای بروز و تشدید این بیماری اعلام کرد و گفت: مصرف‌کننده سیگار یا افرادی که در محیط مصرف سیگار قرار دارند، در معرض تشدید بیماری قرار دارند.

 

وی، ریزفاکتور شناخته شده دیگر این بیماری را چاقی دانست و گفت: در بررسی بیماران در این مطالعه، مشخص شد که علاوه بر چاقی که فاکتور خطر بیماری ام اس است، کاهش ناگهانی وزن هم به بروز یا تشدید بیماری ام اس منجر می‌شود.

 

مالتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس، یک بیماری مخرب پیش‌رونده و التهابی است که باعث ایجاد مشکلاتی در سراسر بدن می‌شود. این بیماری ناشی از شکسته شدن پوشش محافظ (غلاف میلین) اطراف اعصاب است و در نهایت باعث می‌شود برقراری ارتباط مغز با بقیه بدن سخت شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------