۴۱ درصد بیماران از طریق مراجعه به مراکز درمانی مبتلا شده‌اند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
نایب رئیس کمیسون بهداشت مجلس با بیان اینکه وزیر بهداشت گمان می‌کند هنوز به مرحله بحرانی نرسیده‌ایم گفت: قرنطینه کانون شیوع کرونا از پروتکل‌های سازمانی جهانی بهداشت است و باید انجام شود.

به گزارش ایلنا به نقل از محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ، با تشریح جلسه ستاد مقابله با کرونای استان گیلان که با حضور نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، شادنوش نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت و استاندار گیلان برگزارشد، گفت: با توجه به اینکه امروز گیلان یکی از کانون‌های کرونای کشور است راهکارهای عملیاتی و تدابیر خاص و امنیتی انجام شد؛ در این عرصه تعطیلی ادارات و تبدیل دو سوم ظرفیت‌ بیمارستان‌های بخش خصوصی به حوزه عفونی و تجهیز بیمارستان‌ها به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا تصویب شد.

 

وی افزود: تعطیلی بسیاری از کلینک‌ها و درمانگاه‌های خصوصی به دلیل اینکه ۴۱ درصد بیماران از این مراکز درمانی مبتلا شده‌اند و همچنین محدود کردن ورودی و لغو همه پروازهای استان گیلان از مصوبات این جلسه بود.

 

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس ادامه داد: حضور بسیار ارزشمند سپاه استان گیلان در ضدعفونی کردن اماکن عمومی و شلوغ استان و نیز حضور میدانی هلال احمر در مبادی ورودی استان و درگیر کردن همه نهادها و ارگان‌ها برای انجام تدابیر لازم در سازمان مربوطه خودشان در دستور کار قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه ستاد ویژه دفن قربانیان ویروس کرونا توسط سپاه استان تشکیل شد، گفت: تخصیص مبلغ قابل توجهی بودجه توسط نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه به دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان برای رفع کمبودها و مدیریت مالی حوزه علوم پزشکی نیز از مصوبات ستاد بود.

 

قربانی درباره صحبت‌های «مسعود پزشکیان» نایب رئیس مجلس مبنی بر آوردن متخصصان خارجی برای مقابله و مدیریت با کرونا، گفت: بحران موجود بحرانی است که سراسر دنیا را درگیر خود کرده و فقط مختص ایران نیست؛ دیروز سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که حدود ۵۰ کشور دنیا درگیر این بحران هستند و وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

 

وی تاکید کرد: نیروهای متخصص کافی و لازم را داریم و شاید منظور حرف دکتر پزشکیان از منظر کمبود امکانات و تجهیزات باشد که حرف درستی است؛ در افکار عمومی می‌توان کمبودها را به خوبی درک کرد ماسک، مواد ضدعفونی کننده و غیره کم است اما مساله مورد توجه این است که باید مقابله با این بیماری به عنوان عزم ملی قلمداد شود؛ چراکه شدیدتر از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است؛ در جنگ ۳ تا ۴ استان ما درگیر بود اما الان سطح کشور و ۵۰ کشور جهان با آن درگیر هستند که نیاز است تصمیمات قاطعانه گرفته شود و در ستادهای بحران تقسیم کار صورت گیرد. 

 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دهم با بیان اینکه الان وقت چه کنم چه‌ کنم نیست و شعار سازمان بهداشت جهانی صداقت و شفافیت و صحبت کردن با مردم است، تصریح کرد: در  کشورهایی که سیستم‌های پیشرفته دارند مرگ و میر تنها ۲ درصد است اما ما به این دلیل که هنوز نتوانسته‌ایم  آمار دقیقی از مبتلایان بگیریم، مرگ و میرمان بالا رفته است.

 

وی ادامه داد: باید آمار ما خیلی بیشتر از این اعداد و ارقامی که در حال حاضر از افرای که تست آنها مثبت شده است و درگیر کرونا هستند، باشد چرا که مرگ و میر ما طبق استاندارد جهانی بالاتر است.

 

نماینده مجلس دهم درباره کمبودهای وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده، با بیان اینکه با توجه به ملی بودن این مساله همه ارگان‌ها وارد عمل شده‌اند، گفت: ارتش جمهوری اسلامی با تمام ظرفیت برای تولید ماسک‌های N۹۵ و مواد ضدعفونی کننده وارد شده است؛ همچنین ستاد اجرایی فرمان امام به مساله ورود پیدا کرده است، اگر با همین فضا پیش برویم و از همه ظرفیت بخش خصوصی بتوانیم استفاده کنیم تا روزهای آینده کمبودها را برطرف می‌شود هر چند امکان برطرف کردن نیاز همگان وجود ندارد.

 

وی افزود: هر ماسک به طور متوسط ۲ تا ۳ ساعت امکان استفاده دارد و به طور متوسط اگر بخواهیم برای ۸۰میلیون این کار را بکنیم نیازمند ۵ ماسک در روز هستیم که قطعا امکان پذیر نیست‌؛  نیت خود مراقبتی، بیرون نیامدن از منزل و قرنطینه مردم توسط خودشان است که می‌تواند عامل اصلی کنترل این ویروس باشد.

 

عضو کمیسیون بهداشت درباره قرنطینه شدن کانون‌های شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: شدیدا بر این باور هستم که باید قرنطینه صرورت گیرد چراکه بر اساس پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی وقتی منطقه‌ای کانون شیوع بیماری شد باید قرنطینه شود که یا توسط خود مردم این کار انجام می‌پذیرد و یا گاهی مجبور می‌شویم توسط قوه قضائیه این کار را انجام دهیم.

 

قربانی با تاکید بر اینکه قرنطینه یکی از ارکان‌های اصلی پروتکل بهداشت جهانی است، درباره مقاومت وزیر بهداشت در برابر قرنطینه شدن شهرها اظهار کرد: آقایان نگاهشان این است که هنوز به حد قرنطینه نرسیده اما من معتقدم که باید قرنطینه انجام شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------