آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس کرونا
رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود؟ گفت: هنوز ثابت نشده که ویروس کرونا می‌تواند از راه هوا منتقل شود. 

دکتر سید محمد جزایری استاد ویروس شناسی پزشکی روز پنجشنبه در گفت و گو با  ایرنا اظهار داشت: آن چیزی که این انتقال را از هوا متبادر می‌کند، وجود قطرات تنفسی آلوده در هوا است. در حقیقت قطرات حاوی ویروس به عنوان وسیله نقلیه بیولوژیک باعث این انتقال می‌گردند ولی خود هوا به تنهایی سبب انتقال ویروس نمی شود. البته این مطلب در حد فرضیه است و در آینده شاید روش‌های دیگری نیز رد یا مطرح شوند.

 

وی ادامه داد: پرتاب قطرات عطسه و سرفه از سوی فرد بیمار سبب آلودگی محیط اطراف شده و از این طریق افرادی که در آن محیط حضور دارند، می توانند در معرض آسیب قرار گیرند.

 

قطرات تنفسی مهمترین راه انتقال بیماری کرونا است

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین راه انتقال بیماری کرونا چیست؟ گفت: مهمترین راه انتقال این بیماری از راه قطرات تنفسی است.

 

جزایری، راه مهم دیگر انتقال بیماری را از طریق سطوح اعلام کرد و گفت: مردم از این طریق هم می‌توانند دچار بیماری شوند. اگر دست، لباس یا چیز دیگری به سطوح آلوده تماس داشته باشد، ویروس می تواند روی آن‌ها زنده بماند و محیط اطراف را آلوده کند.

 

این ویروس شناس، در پاسخ به این سوال که ویروس چه مدت بر روی سطوح زنده می‌ماند، گفت: ویروس بین چند ساعت تا ۹ روز بر روی سطوح می‌تواند زنده بماند، اما حد متوسط این موضوع بین ۴ تا ۵ روز است. اینکه ویروس بتواند واقعا ۹ روز روی سطوح باقی بماند نیاز به وجود شرایط ایده آلی دارد که همیشه برای این ویروس فراهم نمی باشد.

 

مواد شوینده طی یک تا پنج دقیقه ویروس کرونا را از بین می برند

وی با اشاره به اینکه این ویروس پوشینه‌ای دارد که از سلول های انسانی می‌گیرد، لذا به مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌های عادی حساس می‌باشد، گفت: مواد شوینده، الکل و مواد سفید کننده ظرف یک تا پنج دقیقه ویروس کرونا را از بین می برند.

 

جزایری با اشاره به اینکه برخی ویروس های دیگر در دنیا، بسیار مقاومتر از این ویروس جدید هستند، گفت: از بین رفتن ویروس کرونا با این کیفیت و با موارد ساده ضد عفونی کننده جای خوشحالی دارد.

 

علت شیوع بیماری کرونا در مردان، هنوز مشخص نشده است

وی با اشاره به اینکه هنوز علت این که چرا بیماری کرونا در جنس مرد شایع‌تر می‌باشد، مشخص نشده است؛ افزود: علت افزایش بیماری در مردان هنوز در هاله ای از ابهام است، ممکن است به دلیل هورمونی، ژنتیکی یا صرفا فقط حضور بیشتر مردان در محیط های اجتماعی و مواجهه بیشتر آن‌ها با ویروس باشد.

 

جزایری گفت: علت شیوع کرونا در مردان هنوز معلوم نیست. اینکه زنان و کودکان قدری مقاوم هستند از نظر آماری و اصول همه گیر شناسی تا حدی اثبات شده و احتمال دارد بستگی به فاکتورهای ژنتیک و ایمنی در این ۲ گروه باشد که تا حدی آن‌ها را مقاوم می‌سازد.

 

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران افزود: این موضوع در حال حاضر براساس شواهد مطرح است. شواهد قوی علمی برای توجیه اختلاف بیماری در جنس‌های مختلف هنوز پیدا نشده است.

 

وی ادامه داد: تئوری که در این زمینه در مورد کودکان وجود دارد، برمی‌گردد به تمایل اتصال این ویروس به گیرنده‌های سلول‌های تنفسی و میزان بیان نسبتا پایین این گیرنده‌های ویروس در کودکان.

 

جزایری تاکید کرد: غیر از موارد ضروری افراد باید از رفت و آمدهای مکرر دوری کنند. بهترین راه کنترل این ویروس اجتناب از تماس با آن است. نه اینکه راه های تماس را باز گذارده و از راه‌های ثانوی مانند مواد و شوینده ها برای از بین بردن ویروس استفاده گردد. چینی‌ها برای کنترل مردم و پیشگیری از تماس‌های بی‌مورد، راه قرنطینه را برگزیدند. واقعا معلوم نیست در جامعه ایرانی اتخاذ این روش چقدر عملی بوده و معلوم هم نیست کشورهای دیگر در دنیا و حتی کشورهای پیشرفته از این روش استفاده نمایند.  

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------