باید به زندگی با کرونا عادت کنیم/آمار مبتلایان کرونا رو به افزایش است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ایرج حریرچی
معاون کل وزیر بهداشت گفت: تا اطلاع ثانوی و تا کشف دارو و واکسن در مقیاس ماه و سال باید به زندگی با کرونا عادت کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت امروز در حاشیه نشست با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با وجود کاهش مبتلایان نسبت به اسفندماه، آمار ابتلا طی روز‌های اخیر نسبت به هفته پیش افزایش جزئی دارد؛ این موضوع را درباره مازندران بطور شفاف هشدار می‌دهم.

 

وی با اشاره به اینکه این افزایش ابتلا نگران‌کننده است، بیان کرد: مردم مسافرت‌های پیش از ماه رمضان و داخل این ماه را به حداقل برسانند، از امروز ممنوعیت تردد بین استان‌ها برداشته شد و این بازگشایی تردد‌ها با هدف اقتصادی و برای کسب‌وکار‌ها بود و مردم همچنان باید به شعار "در خانه بمانیم" وفادار باشند.

 

حریرچی تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی تا کشف دارو و واکسن در مقیاس ماه و سال باید به زندگی با کرونا عادت کنیم؛ تا اطلاع ثانوی در کل دنیا، حتی کشور‌هایی که به نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملا محتمل است.

 

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اینطور نیست که اگر در قم و گیلان شیوع شدید داشتیم و الان افت داشته، پرونده این بیماری بسته شده است، در استان مازندران هم که در یک برهه زمانی، پیک بیماری داشت، الان بیماری کنترل شده است، اما این به معنای این نیست که خیالمان راحت شده باشد.

 

وی اضافه کرد: ما به طور خلاصه به زندگی با کرونا، احتیاطات مربوط به کرونا، رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهیم داد، این مهم را در مقیاس ماه و سال تا کشف دارو و واکسن که مشخص نیست قابل دسترسی همه کشور‌ها باشد، باید عادت کنیم.

 

معاون‌کل وزیر بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت مرحله دوم غربالگری را انجام می‌دهد، در مرحله اول غربالگری با همه افراد تماس گرفتیم و در اکثر استان‌ها با ۹۹ درصد افراد تماس گرفته شد.

 

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم غربالگری، با بیش از ۸۰ درصد افراد تماس گرفته شد، گفت: یکی از اقدامات بزرگی که در حال انجام است، غربالگری با تست مولکولی نمونه از حلق و بینی برای اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت است و یا کسانی که تماس نزدیک با مبتلایان داشتند.

 

این مسؤول اعلام کرد: عامل اصلی انتشار بیماری در سطح جامعه، اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت هستند و کسانی که علامت دارند، ایزوله و بستری می‌شوند، این موضوع در ۲۱ استان در حال انجام است و به مرور به سایر استان‌ها گسترش داده می‌شود.

 

وی اذعان داشت: اقدام بزرگ دیگری که با دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، این است که با نرم‌افزار تلفن همراه افرادی که مبتلا و یا به جا‌هایی رفتند که افراد مبتلا وجود داشتند، را شناسایی ومحدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم و مردم می‌توانند از طریق نرم‌افزاری مناطق حضور افراد مبتلا را شناسایی کنند.

 

حریرچی خاطرنشان کرد: همان‌طور که این ویروس هوشمندانه عمل می‌کند، ما نیز باید هوشمندانه عمل کنیم و تاکتیک‌ها را بروز کنیم و آرایش دفاعی را به میزان لازم عوض کنیم تا بتوانیم برا این بیماری پیروز شویم.

 

وی یادآور شد: این ویروس در سطح جهان بیشتر فقرا را درگیر می‌کند و فقرایی که درگیر می‌شوند، عوارض بیشتری دارند.

 

حریرچی افزود: در کشور انگلیس، سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها ۱۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، ولی کسانی که فرم شدید بیماری را دارند و در آی‌سی‌یو بستری هستند، ۲۸ درصد می‌باشند.

 

معاون‌کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در آمریکا میزان مرگ سیاه‌پوستان و فقرا دو برابر سفید پوستان و ثروتمندان است، گفت: عوارض اقتصادی بیماری بیشتر متمرکز بر فقرا، افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی است.

 

وی با اشاره به اینکه الان وقت این است که به هم کمک کنیم، گفت: الان در کشور‌ها افراد سلبریتی و افراد مشهور و محبوب نقش بسیار بزرگی در آموزش مسائل کرونا، کمک مالی مستقیم و جمع‌آوری کمک‌های مردمی را دارند، ما به غیر از بعضی از ورزشکاران، از سلبریتی‌ها و افراد مشهور خودمان کار عمده و قابل توجهی ندیدیم.

 

در ادامه این نشست سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، اظهار کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی باید به خوبی توسط مردم رعایت شود، ما از اواخر بهمن‌ماه درگیر کرونا شدیم و در یک هفته الی ۱۰ روز اخیر خوشبختانه آمار خیلی کم و یا خیلی زیاد نشده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازگشایی اصناف را داشتیم، منتظر آمار‌ها درهفته پیش رو هستیم، اگر در یک هفته تا ۱۰ روز آینده اگر آمار‌های ما کاهشی باشد، می‌توانیم خیالمان راحت باشد، ولی رعایت‌ها و معیار‌های فاصله‌گذاری هوشمند به خوبی باید توسط مردم عزیز رعایت شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------