به دنبال صفر کردن واردات دارو و مکمل‌ها نیستیم/ هرز رفت امکانات در حوزه داروهای طبیعی و سنتی



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تلاش ما بر صفر کردن واردات در حوزه دارو و مکمل‌ها نیست، روند تولید مکمل ‌ها را در کشور رو به رشد خواند. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز در هشتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی و نهمین همایش طلای سبز، گفت: اگر ما در بحران ها و طوفان های کوبنده داریم سربلند و با گردنی بلند به حرکتشان در دنیا ادامه می دهیم، به واسطه همت تولیدکنندگان است وگرنه این کشتی می توانست سالها قبل آسیب جدی ببیند ، تولیدکنندگان سربازان واقعی ملت بزرگ ایران هستند.

 

وی افزود: ویروس منحوس کرونا بدجور تاخت و تاز میکند و به جد سلامت هموطنان مان را تهدید می کند و باید از ابزار پیشگیرانه این ویروس از جمله ماسک استفاده کنیم. در عین حال از تولیدکنندگان تشکر می کنیم که هر دارویی که در دنیا به عنوان آنچه که شانس غلبه بر این ویروس مطرح می‌شود، بلافاصله به دست تولیدکنندگان تولید و یا آمادگی تولید آن اعلام می‌شود.

 

هرز رفتن امکانات و ظرفیت ها در حوزه داروهای طبیعی و سنتی

شانه ساز ادامه داد: پتانسیل و ظرفیت بالایی داریم که بتوانیم به مشکلات فائق شویم و بسیاری از ظرفیت های بالقوه را به فعلیت برسانیم. در حوزه داروهای طبیعی و سنتی ما اگرچه ظرف چند سال قبل قدم های بسیار بزرگی را در این حوزه برداشتیم اما آنچه که استفاده می شود، حتی یک درصد ظرفیت موجود در کشور نیست. این به معنای هرز رفتن امکانات و ظرفیت هایی است که در سایه تلاش تولید کنندگان باید به فعلیت برسد.

 

وی با بیان اینکه در ایام کرونا خیلی ها کمک کردند که می تواند الگوی خوبی برای حذف موانع تولید باشد ، ادامه داد: حتما باید از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم. باید تولید تسهیل شود و ما هم قائل به این موضوع هستیم. می دانیم‌که باید بیشتر کار کنیم. در حال حاضر برای صدور پروانه در حوزه داروهای طبیعی و مکمل ۳۵ روز زمان صرف می کنیم‌ که می تواند یک رکورد باشد. این اقدامی بوده که برای تسهیل کار تولیدکنندگان انجام شده است که امیدواریم بتوانیم باز هم این زمان را کوتاه تر کنیم.

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمار تولید مکمل در کشور، اظهار کرد: باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۶ مجوز حدود ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار بسته مکمل را ارائه دادیم. در سال ۱۳۹۷ این میزان به ۵۵ میلیون بسته رسید. در سال ۱۳۹۸ نیز به ۱۰۵ میلیون بسته رسید که افزایش ۱۰۰ درصدی داشت. در سه ماهه اول امسال نیز مجوز ۴۵ میلیون بسته مجوز گرفته و وارد بازار شده است که این موضوع نشان دهنده توجه به تولید است.

 

روند کاهش واردات مکمل‌ها طی سال‌های اخیر

به گفته شانه ساز، در حوزه واردات نیز از ۴۲ میلیون بسته در سال ۱۳۹۶ به ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۷ رسیدیم که کاهشی ۴۰ درصدی داشت و این رقم به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بسته در سال ۱۳۹۸ و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بسته رسیده که روندی کاهشی را داشته است.

 

وی افزود: در حوزه مکمل های تغذیه ای و ورزشی در سال ۱۳۹۶ از نظر دلاری ۱۷۴ میلیون دلار واردات داشتیم که در سال ۱۳۹۷به ۱۰۵ میلیون دلار کاهش یافت. همچنین در سال ۱۳۹۸ به ۷۲ میلیون دلار رسید که البته ارز آن نیمایی شد. در سه ماهه ابتدایی امسال نیز حدود هشت میلیون دلار برای واردات مکمل داشتیم. این عملکرد در راستای شعارهای تولید محقق شده است. همچنین ارز واردات مواد اولیه نادر سال ۱۳۹۶ حدود ۲۸.۵ میلیون دلار بود که در سال۱۳۹۷ به ۴۰ میلیون دلار رسید و در سال ۱۳۹۸ به ۸۲ میلیون دلار رسید و امسال امیدواریم که به حدود ۱۹۲ میلیون دلار برسیم که بازار بزرگتری برای تولیدکنندگان و زمینه ورود تولیدکنندگان را به بازارهای بین المللی فراهم شود. انتظار داریم دوستان از این ظرفیت استفاده کنند تا این هدف مهم محقق شود.

 

شانه ساز ادامه داد: تلاش ما این است که واردکنندگان ما که امروز به عرصه تولید وارد شده اند از ظرفیت بازرگانی خودشان برای صادرات استفاده کنند.‌ یقینا امکان صادرات در صورت ورود این عزیزان می تواند کمک کند. تلاش ما این نیست که واردات را صفر کنیم زیرا در هیچ حوزه ای نه دارو و نه مکمل منطقی نیست. ما انتظارمان این است که داروهای مورد نیاز بیماران را همگام با توسعه علمی دنیا در اختیار بیماران بگذاریم، اما تلاش هم می کنیم که تراز را مثبت کنیم. این ظرفیت در حوزه سلامت وجود دارد و به راحتی می توانیم‌تراز صادرت را مثبت کرده و ارزآوری را بیشتر از مصرف ارز کنیم، امیدواریم از سال آینده از بحث تولید صرف فاصله بگیریم و تولید مواد اولیه را در دستور کار داشته باشیم. از صادرکنندگان که توانستند رقم های بزرگتری را صادر کنند، تقدیر می کنیم.

 

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین‌گفت: ما در حوزه داروهای طبیعی عقب هستیم. همچنین در حوزه تغذیه وضعیت قابل دفاعی نداریم. در حوزه سوء تغذیه بحث بد مصرف کردن را داریم. چاقی و دیابت در کشور بیداد می کند که بسیار بد است. پوکی استخوان را داریم یا بحث های کم خونی که نشان می دهد باید از مکمل ها استفاده کرد.

 

شانه ساز افزود: در حوزه فعالیت های ورزشی متاسفانه ورزشکاران ما به استفاده از مکمل های فیک و تقلبی رو می آورند و باید فکری به حال سالن های ورزشی شود. زیرا اتفاقات بدی در آن ها را روی می دهد و باید  اطلاع رسانی به آنها انجام شود که از مصرف مکمل ها و داروها به هر شکل اجتناب کنند که جزو برنامه های ماست.

 

شانه ساز با بیان اینکه اکنون با سیل عظیمی از درخواست های شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران برای تولید داروهایی که اولین بار در دنیا تولید می‌شود، مواجهیم، گفت: به سرعت بحث ضابطه و ثبت این اقلام را نهایی می کنیم. چند پرونده در دست ما مانده است. از آنجایی که قبلا مصرف داروها در دنیا سابقه داشت، روند خاص خود را داشت، اما الان این داروها برای اولین بار در دنیا تولید شده و ادعاهایی هم که شرکت های دانش بنیان دارند، به شدت قابل پیگیری است و برای کشور افتخاری است. این موضوع نتیجه تلاش تولید کنندگان است که امیدواریم به سرعت نهایی شود. یقینا در حوزه داروهای طبیعی هم حرف های بیشتری برای گفتن در این عرصه داریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------