دانشمندان ایرانی راهی برای تسریع ارتباط بین بخش های مختلف مغز یافتند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,دانشمندان ایرانی
برقراری ارتباط بین بخش های مختلف مغز برای انجام کارکردهای آن ضروری است. اما تسریع این ارتباطات می تواند عملکرد مغز را بهتر کند و به تازگی راهی برای این کار پیدا شده است. 

به گزارش فارس به نقل از مدیکال نیوز، در گذر زمان سرعت ارتباط میان بخش های مختلف مغز پایین می آید و عصب شناسان از سال ها قبل به دنبال راه حلی برای غلبه بر این چالش بوده اند.

 

گروهی از دانشمندان ایرانی، آلمانی و سوئدی با همکاری یکدیگر توانسته اند ارتباطات دوجانبه مغز انسان را تقویت کنند. این کار به دو روش همگام سازی یا ایجاد نوسان صورت می گیرد. در روش اول تعداد زیادی از سلول های عصبی برای انتقال تحریک ایجاد شده به یکدیگر می پیوندند و ترکیب آنها با یکدیگر باعث افزایش تاثیرگذاری در شبکه های عصبی مجاور و تسهیل انتقال پیام می شود.

 

در روش ایجاد نوسان، از طریق دامن زدن به نوساناتی در شبکه عصبی مغز از طریق دستکاری غشای سلول های عصبی، ارتباط میان آنها به شکل دوره ای افزایش می یابد. موفقیت هر دو روش مستلزم هماهنگی میان دو بخش مغز که قرار است با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، می باشد.

 

برای ایجاد این هماهنگی و کاهش زمان مورد نیاز بدین منظور هنوز چالش هایی وجود دارد. به گفته علیرضا ولی زاده از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ارتباطات دوجانبه بخش های مختلف مغز اندک است ولی همین تعداد برای ایجاد فرایندهای تکراری ارتباطی میان بخش های مختلف مغز و تقویت سیگنال ها کافی است.

 

هدیه رضایی دانشجوی دکترای دانشگاه زنجان نیز در این مورد گفته است: این یافته های جدید به بشر امکان خواهد داد تا در آینده برای مرتبط ساختن سریع و موثر بخش های مختلف مغز اقدام کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------