اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تاثیر طولانی مدت مصرف دارو در تسریع زوال عقل سالمندان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,دارو
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد گروهی از داروهای مورداستفاده روند زوال عقل را در سالمندان تسریع می کند. 

به گزارش مهر، داروهای مورد بحث در این مطالعه، آنتی کولینرژیک ها هستند که برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها از جمله آلرژی‌ها، بیماری حرکتی و مثانه بیش از حد فعال تا فشار خون بالا، افسردگی و بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.

 

عوارض جانبی کوتاه مدت این داروها شامل گیجی و اختلال در حافظه است.

 

اما مطالعات سال‌های اخیر ارتباط نگران کننده تری را نشان داده است: افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در میان مصرف کنندگان طولانی مدت.

 

حال یافته‌های جدید نشان می‌دهد افراد مسن سالم که از این داروها استفاده می‌کنند با افزایش خطر ابتلا به اختلال شناختی خفیف روبرو هستند. این مسئله به مشکلات دقیق‌تری در مورد حافظه و تفکر اشاره دارد که ممکن است به زوال عقل منجر شود.

 

همچنین محققان دریافتند این رابطه در بین دو گروه از افراد قوی‌تر است: افراد دارای ژن افزایش دهنده ریسک ابتلا به آلزایمر و افراد دارای برخی نشانگرهای بیولوژیکی بیماری آلزایمر در مایع نخاعی شان.

 

دکتر «آلیسون ریس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «به لحاظ بیولوژیکی این احتمال وجود دارد که داروها می‌توانند ریسک زوال عقل را افزایش دهند.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «این داروها ماده شیمیایی موسوم به استیل‌کولین را که انتقال دهنده پیام‌ها در بین سلول‌های عصبی است را متوقف می‌کند. استیل‌کولین در حافظه و یادگیری دخیل است و معمولاً میزان آن در افراد مبتلا به آلزایمر کم است.»

 

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------