اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

هوش مصنوعی یک چالش ۵۰ ساله را حل کرد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,هوش مصنوعی
محققان با استفاده از هوش مصنوعی چالش «تاشدگی پروتئین» را پس از ۵۰ سال بررسی و حل کردند. 

به گزارش مهر به نقل از ایندپندنت، یک چالش علمی پس از ۵۰ سال با استفاده از هوش مصنوعی برطرف شد و اکنون تغییرات وسیعی در خصوص مبارزه با بیماری ها ایجاد می کند.

 

محققان سال ها با چالش «تاشدگی پروتئین» دست و پنجه نرم می کردند. تاشدگی پروتئین فرآیند فیزیکی است که طی آن یک زنجیره پروتئین ساختار سه بعدی بومی خود را بدست می آورد. ساختاری که معمولاً از نظر بیولوژیکی عملکردی سریع و قابل تکرار دارد. این  چالش در حقیقت عامل ایجاد پروتئین  بیماری های مختلف از سرطان تا کووید۱۹ است.

 

در همین راستا «دیپ مایند»، یک شرکت زیرمجموعه گوگل ادعا می کند برنامه هوش مصنوعی به نام «آلفا فولد» ساخته که می تواند فقط در چند روز چالش «تاشدگی پروتئین» را حل کند.

 

کارشناسان معتقدند این سیستم کارآمد تغییراتی بنیادین در شیوه درمان بیماری ها به وجود می آورد. در حال حاضر فقط ۲۰۰ میلیون پروتئین  شناخته شده هستند. اما شیوه کارکرد و فعالیت تعداد اندکی از آنها درک شده است. 

 

دیپ مایند در این پروژه با CASP۱۴گروهی از محققان همکاری کرد که از سال ۱۹۹۴ میلادی مشغول بررسی این چالش بودند.

 

 جان مولت مدیر این گروه می گوید: پروتئین ها مولکول های پیچیده ای هستند و ساختار سه بعدی آنها نقش مهمی در عملکردشان دارد. حتی تنظیمات ظریف این مولکول ها تاثیراتی فاجعه بار روی سلامت انسان ها دارد.

 

دیپ مایند در تست های آلفا فولد شکل اطراف دوسوم پروتئین ها را با دقت بالا و مشابه آزمایشگاه تعیین کرد. نتایج این تست ها به طور آنلاین منتشر شده است.

 

به گفته محققان این پروژه هنوز فعالیت های زیادی باید انجام داد مانند بررسی تشکیل پروتئین های پیچیده و شیوه واکنش آنها با دی ان ای.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------