نقش حفاظتی قرص های ضدبارداری در مقابل ابتلا به سرطان تخمدان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,قرص های ضدبارداری
نتایج یک مطالعه بر روی بیش از ۲۵ هزار زن نشان می دهد که مصرف قرص های ضدبارداری نقش حفاظتی در مقابله با سرطان تخمدان و آندومتر دارد. 

به گزارش مهر، سرطان تخمدان و آندومتر از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان هستند که خطر مادام العمر آنها کمی بیش از ۲ درصد است. سرطان آندومتر نسبتاً شیوع بیشتری دارد، اما از آنجا که علائم واضح‌تری داشته و اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، میزان مرگ و میرش پایین است. اما سرطان تخمدان یکی از کُشنده ترین سرطان‌ها است، زیرا اغلب تا زمانی که به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا نکند، تشخیص داده نمی‌شود.

 

اولین قرص ضدبارداری خوراکی در دهه ۱۹۶۰ تأیید شد و ۸۰ درصد از کل زنان در اروپای غربی در دوره‌ای از زندگی خود از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کرده اند.

 

در مطالعه حاضر، محققان دانشگاه اوپسالا سوئد نرخ شیوع سرطان‌های سینه، تخمدان و آندومتر را در زنانی که از قرص‌های ضدبارداری خوراکی استفاده کرده بودند و زنانی که هرگز استفاده نکرده بودند، مقایسه کردند.

 

«آسا جانسون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته ها نشان داد زنانی که از قرص‌های ضدبارداری خوراکی استفاده کرده بودند بسیار کمتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان تخمدان و آندومتر قرار داشتند.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «پانزده سال پس از قطع مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی، خطر حدود ۵۰ درصد کمتر بود. با این حال، هنوز کاهش خطر تا ۳۰-۳۵ سال پس از قطع مصرف این قرص‌ها باقی می‌ماند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------