اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

افزایش ۴ برابری مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها/ چرا در کنترل بیماری کرونا موفق نیستیم؟



 کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
رئیس بیمارستان سینای تهران، با اشاره به افزایش بار بیماری در شهر تهران به دنبال قرمز شدن وضعیت بیماری در این استان، گفت: در حال حاضر میزان مراجعات به بیمارستان‌ها نسبت به نیمه بهمن ماه و اسفندماه حدودا ۴ برابر افزایش داشته است که با یک تا دو هفته تعطیلی شهر و گسترش واکسیناسیون به راحتی می‌توان اعداد و آمار را یک رقمی کرد. 

 دکتر محمدطالب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پس از یک روند افزایشی، حدود سه روز است که وضعیت ورودی و ترخیص بیماران از بیمارستان سینا ثابت است، گفت: تعداد بستری روزانه به طور متوسط ۱۵ نفر است و حدود ۱۰ نفر هم مرخص می‌شوند و در کل حدود ۵۰ مریض در بیمارستان بستری هستند. این سیر هنوز فزاینده است اما دو یا سه روزی است که این سیر روبه رشد شیب تند ابتدایی را ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه میزان مراجعات به بیمارستان‌ها نسبت به نیمه بهمن ماه و اسفندماه حدودا ۴ برابر افزایش داشته است، درباره میانگین سنی مبتلایانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر مراجعان جوانان و میانسالان هستند.

 

طالب‌پور ادامه داد: دید و بازدیدهای نوروزی از روز اول فروردین آغاز شده است و اکنون پس از ۱۸ روز در حال مشاهده نتایج و تبعات آن هستیم. امیدواریم شرایط از این بدتر نشود و با فرارسیدن ماه مبارک رمضان بتوانیم موج چهارم بیماری را بهتر مدیریت کنیم.

 

وی درباره روند بیماری در روزهای آتی، تاکید کرد: برای قضاوت شرایط کل کشور نیاز به آمار و اطلاعات کشوری است، اما ما در سطح و محدوده بیمارستان سینا در نزدیکی قله این پیک از بیماری قرار داریم. حدودا دو یا سه روز است که شیب افزایشی مراجعان از حالت تند صعودی خود اندکی فاصله گرفته است.

 

رئیس بیمارستان سینا، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر تجهیزات پزشکی و داروها نداریم و درمان بیماران هم به نسبت با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد و مرخص می‌شوند.

 

وی با اشاره به روند افزایشی مرگ و میر کرونا در تهران و کشور، گفت: حدودا مرگ و میر دو برابر شده است اما اینکه علی‌رغم آمار بالای ابتلا به بیماری هنوز مرگ و میر روند کمتری را طی می‌کند می‌تواند ریشه در تجربه و تبحری داشته باشد که پزشکان در این مدت در درمان بیماران پیدا کردند.

 

وی در پاسخ به این سوال که در صورت اجرایی شدن پیشنهاد تعطیلی شهر تهران تا چه حد می‌توان در مدیریت بیماری موفق‌تر عمل کرد، تصریح کرد: اجرا و تصویب این پیشنهاد بسیار موثر است. اگر ایزولاسیون و قرنطینه شدن افراد به همراه رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی اتفاق بیفتد، میزان ابتلا و مرگ و میر انگشت‌ شمار خواهد شد. فراهم شدن این شرایط در کنار گسترش واکسیناسیون در کاهش بار بیماری بسیار موثر خواهد بود. با یک تا دو هفته تعطیلی و گسترش واکسیناسیون به راحتی اعداد و آمار یک رقمی می‌شود.

 

وی لغو طرح ترافیک در شرایط فعلی بیماری و قرمز شدن تهران را به سود مردم دانست و ادامه داد: ازدحام بالای جمعیت در مترو، اتوبوس و حمل و نقل عمومی مهم‌ترین فاکتور در گسترش شیوع بیماری است. کمک به خلوت کردن این فضاها و جداسازی ضریب اطمینانی برای مهار شیوع بیشتر بیماری است.

 

طالب‌پور با اشاره به نزدیکی به ماه مبارک رمضان، بیان کرد: اگر مراسمات مذهبی این ماه همچون سال گذشته تحت کنترل باشد ابتلای عمومی به بیماری در حد پایین خواهد ماند اما اگر قرار باشد مراسم متراکم در مساجد و تکایا داشته باشیم این موضوع هم می‌تواند ریسک فاکتوری برای گسترش بیماری باشد.

 

وی افزود: تا زمانی که واکسن کرونا در تعداد بالا در سطح جامعه پخش نشده است که گمان می‌کنیم این زمان تیر ماه باشد، باید همه محدودیت‌ها را خیلی جدی اجرا کرد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: از مردم می‌خواهم به هیچ عنوان دچار سهل‌انگاری نشوند. ما مریضی داشتیم که در طول عید به بیماری مبتلا شده بود اما یک هفته صبر کرده بود تا سفرش تمام شود و بعد به پزشک مراجعه کند آنهم در شرایطی که عوارض و نشانه‌های بیماری او نمایان شده بود و قطعا با این سهل‌انگاری خانواده و سایر اطرافیان خود را هم به بیماری مبتلا کرده بود. برخی نه از جان خود می‌ترسند و نه به این مسئولیت اجتماعی واقف هستند که علاوه بر خودشان در قبال سلامتی و عدم انتقال بیماری به سایرین هم مسئول هستند.

 

چرا در کنترل بیماری کرونا موفق نیستیم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اوج گیری کرونا در کشور، در مورد اینکه چرا در کنترل بیماری موفق نیستیم، نکاتی را متذکر شد.

 

به گزارش مهر، پیام طبرسی، با تاکید بر ضرورت اعمال محدودیت‌ها از سوی مسئولان، تصریح کرد: در حال حاضر کرونا در تمام دنیا دوباره اوج گرفته و این مسئله نشان داد این ویروس، ویروسی نیست که با حرف و بدون عمل بتوان با آن مقابله کرد.

 

وی ادامه داد: کشورهایی که همزمان در چند جبهه برای مبارزه با کرونا عمل می‌کنند می‌توانند موفق شوند که یکی از نمونه‌های آن، کشور انگلیس است که به صورت همزمان در حال واکسیناسیون و اعمال محدودیت است و با این اقدامات در حال حاضر میزان مرگ و میر را از ۱۵۰۰ نفر به صفر رسانده است.

 

طبرسی یادآور شد: این در حالی است که ما نه محدودیت اعمال می‌کنیم و نه واکسیناسیون را انجام می‌دهیم، پس نباید انتظار داشته باشیم که بیماری خود به خود کنترل شود.

 

وی با اشاره به موج شدید بیماری و مرگ و میر در ترکیه، گفت: در حال حاضر واریانت انگلیسی در کشور ما غالب است و اگر واریانت آفریقایی و برزیلی از طریق سفر در کشور ما غالب شود، واکسن‌های فعلی نیز دیگر برای آنها مؤثر نخواهد بود.

 

طبرسی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در برزیل بر اثر کرونا فوت می‌کنند، افزود: این مسائل نشان دهنده آن است که علاوه بر لزوم اعمال محدودیت در داخل کشور، باید برای ورود به کشور نیز محدودیت اعمال شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------