برپایی بیمارستانهای صحرایی در اصفهان/ واکسیناسیون ۲۰ هزار نفر در استان اصفهان



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
سخنگوی ستاد استانی کرونا گفت: برای مهار موج چهارم کرونا طرح محدودیت هوشمند اجرا می شود و با شرایط موجود بیمارستانهای صحرایی در اصفهان برپا شده است. 

به گزارش خبرآنلاین، شامگاه سه شنبه، «حجت الله غلامی» در هفتاد و هشتمین ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: این جلسه با حضور استاندار اصفهان برگزار شد و بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان در هفته جاری، با افزایش تعداد بستری ها و تست های مثبت در استان اصفهان مواجه هستیم.

 

وی افزود: روند رشد بیماری کرونا در اکثر شهرستان های استان اصفهان فزاینده است به گونه ای که ۱۷ شهرستان در استان اصفهان در وضعیت قرمز و نارنجی هستند.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا بیان داشت: ۱۰ شهرستان استان اصفهان در وضعیت قرمز است و ۷ شهرستان نارنجی هستند و سه شهرستان خمینی شهر، بوئین میاندشت و تیران و کرون در حالت قرمز شدن است.

 

وی اضافه کرد: بیمارستان الزهرا به طور کامل در مدار کرونا قرار گرفته است و بیمارستانهای صحرایی در استان اصفهان برپا می شود.

 

غلامی علت وضعیت کنونی کرونا در اصفهان را به عدم نظارت مستمر به ویژه در ایام نوروز، مسافرت ها و دورهمی های نوروزی دانست و گفت: با توجه به نتایج مثبت طرح جامع هوشمند محدودیت کرونا در موج سوم همین روش را در موج چهارم به کار خواهیم گرفت و پنج محدودیت اعمال شده در این طرح با قاطعیت بیشتری از فردا اجراء می شود.

 

وی افزود: مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز تعطیل است و مشاغل ضروری که با مایحتاج روزمره مردم در ارتباط است، فعال خواهد بود.

 

غلامی افزود: تعیین حضور و دورکاری کارکنان ادارات و سازمانها برعهده بالاترین مقام اجرایی سازمان است و مدارس و مراکز آموزش عالی و خصوصی در شهرهای قرمز و نارنجی استان اصفهان تعطیل است.

 

وی با اشاره به اینکه هرگونه مراسمی در آرامستانها ممنوع است، تصریح کرد: تنها مراسم تدفین در آرامستانها برگزار می شود و آرامستانهای شهرهای قرمز و نارنجی استان اصفهان تعطیل است.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای ادارات اصفهان توسط دانشگاه علوم پزشکی مطرح شده است که به ستاد ملی کرونا ارسال شده است و با تصویب کشور و استان اصفهان اجراء می شود.

 

وی افزود: تورهای گردشگری داخلی و خارجی تعطیل شده است و از هرگونه ورود و خروج خودروهای غیربومی به شهرستانهای نارنجی و قرمز استان اصفهان جلوگیری می شود و با فعال شدن دوربین های سطح شهر با هرگونه تخلف تردد در ساعات محدودیت برخورد می شود.

 

غلامی گفت: چنانچه از روز چهارشنبه مشاغل به غیر از گروه یک در شهرهای قرمز فعالیت کنند با پلمب ۱۵ روزه و جریمه های نقدی همراه خواهند شد.

 

واکسیناسیون ۲۰ هزار نفر در استان اصفهان/اولویت کادر درمان است

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار نفر در بخش‌های درمان و بهداشت در استان واکسن زده اند، اما هنوز واکسیناسیون کادر درمان و بهداشت تکمیل نشده، تاکید کرد: اولویت واکسیناسیون با کادر درمانی است.

 

رضا فدایی، در نشست خبری که امروز (چهارشنبه_۱۸ فروردین‌ماه) برگزار شد، به موج چهارم کرونا اشاره و اظهار کرد: در آبان ماه ۹۹ و پیک سوم کرونا، به دنبال تعطیلی وسیع دو هفته ای که البته کامل نبود، موج اپیدمی شکست و رو به نزول رفت و تا بهمن شرایط پایداری داشتیم.

 

وی با بیان اینکه از اسفند شواهد حاکی از افزایش روند اپیدمی بود، گفت: بعد از آن شرایط نوروز و ترددها و عدم محدودیت خوزستان که پیشتاز شیوع کرونای انگلیسی بود، باعث شروع روند افزایشی اپیدمی شد، به طوری که در مراکزی که بیماران به صورت سرپایی ویزیت می شوند موارد مثبت روزانه از ۳۰۰ مورد به هزار و ۶۰۰ مورد رسیده و این به غیر از تشخیص بیمارستانی است.

 

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان از افزایش نزدیک به ۵ برابری شناسایی بیماران کووید خبر داد و گفت: پیش بینی می شود این شیب صعودی تا دو هفته آینده به وضعیت افقی برسد و وقتی نمودار به این شکل بالا می رود، به زودی پایین نخواهد آمد.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مراکز منتخب مملو از مراجعان سرپایی هستند، گفت: از این تعداد مراجعان عده ای راهی بیمارستان می شوند، به ویژه کسانی که از قبل بیماری مزمن و چاقی مزمن دارند و حتی با وجود اقدامات درمانی در مراکز سرپایی باید بستری شوند.

 

فدایی با بیان اینکه تا روز گذشته نزدیک به ۱۴۰۰ تخت بیمارستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توسط بیماران کووید اشغال شده بود، گفت: این درحالی است که در شرایط آرامش بهمن ماه به اشغال کمتر از ۴۰۰ تخت رسیده بودیم.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه سوش غالب در گردش انگلیسی است و نیازی به تست کردن نیست، تصریح کرد: ویروس به سمتی می رود که بیشتر منتشر و تکثیر شده و مثل هر موجود زنده دیگر قوی تر شود. در این شرایط توصیه های پیشگیرانه مثل تعطیلی دورهمی ها، دیدارهای نوروزی خانواده هایی که مسافرت بودند، قرنطینه نشدن بیماران در منزل باید با جدیت بیشتری رعایت شود.

 

به گزارش ایسنا، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان با تاکید بر اینکه در این شرایط رکن اول آگاهی مردم هستند، توضیح داد: همیشه در مباحث بهداشت بر اطلاع دادن راجع به خطر تاکید می شد که امروز واقعا نیازمند آن هستیم. تعطیلی و محدودیت های کرونایی لازم است اما تا مردم به این باور نرسند نتیجه نمی گیریم.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد در صورت داشتن علائم بیماری در منزل می مانند، خاطرنشان کرد: استراحت لازم است ولی افرادی که علائمی از قبیل تب، بدن درد، سرفه های بی سابقه عطسه و آبریزش دارند باید سریع به مراکز سرپایی مراجعه کنند که ۵۲ مرکز سرپایی در اصفهان آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

 

فدایی با تاکید براینکه چاره نهایی کنترل بیماری واکسیناسیون است، ولی فاصله زیادی تا مهار بیماری به وسیله واکسن داریم، گفت: برحسب واکسن های دریافتی از وزارت بهداشت تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار نفر از گروه های واجد شرایط در بخش های درمان و بهداشت واکسن زده اند و برخی نوبت دوم را هم دریافت کرده اند، اما هنوز واکسیناسیون کادر درمان و بهداشت تکمیل نشده است.

 

وی با بیان اینکه هرکسی با بیماران در ارتباط است باید واکسینه شود تا به خاطر ابتلا به بیماری از گردونه خدمت رسانی خارج نشود و با کمبود نیرو مواجه نشویم، افزود: در مراحل بعد واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر و بیماران خاص در دستور کار قرار خواهند گرفت، ولی اولویت با کادر بهداشت و درمان است.

 

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، خاطرنشان کرد: ساکنان خانه‌های سالمندان و آسایشگاه جانبازان و پاکبان ها بعد از دریافت سهمیه واکسینه خواهند شد.

 

به گفته وی عوارضی که تاکنون از واکسن گزارش شده نشانه فعال شدن سیستم ایمنی بدن است، مثل تب و بدن درد که بعد از چند روز بهبود پیدا می کند. در مجموع قضاوتی راجع به واکسن ها نداریم و همه واکسن های تزریق شده مورد تایید وزارت بهداشت است.

 

فدایی در پاسخ به سوال ایسنا درمورد واکسیناسیون سایر گروه های هدف گفت: نظر وزیر بهداشت بر این است که باتوجه به وضعیت موجود ابتدا افرادی که در خط اول مواجهه با بیماری هستند واکسینه شوند و بعد از آن سایر گروه های شغلی، چرا که اگر همکاران شاغل در بخش درمان و بهداشت به خاطر بیماری از چرخه خدمات رسانی خارج شوند دچار کمبود نیروی انسانی و وخیم تر شدن شرایط می شویم. بنابراین در استان اصفهان مدیریت یکنواختی برای واکسیناسیون داشته ایم و کادر درمان درحال واکسینه شدن هستند اما گروه های دیگر در اولویت اول نبودند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------