شیوع کرونادلتا با سرعت برق



کرونادلتا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
با پیشروی ویروس «کرونا دلتا» یا همان ویروس هندی کرونا، متخصصان بیماری‌های عفونی از سرعت برق‌آسای شیوع این نوع ویروس خبر می‌دهند. سرعت انتقال این ویروس ۶۰درصد از سرعت انتقال ویروس «کرونا آلفا» یا همان ویروس انگلیسی کرونا بیشتر است و هر یک نفر مبتلا می‌تواند هشت نفر را در‌گیر کند. قدرت شیوع این ویروس در کودکان نیز بیشتر گزارش شده ‌است. 

در شرایطی که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه، ۱۹۹ نفر در ایران جان خود را از دست داده‌اند، متخصصان بیماری‌های عفونی از سرایت رعدآسای ویروس «کرونا دلتا» سخن می‌گوید. این متخصصان تاکید می‌کنند که شیوع «دلتا» در کودکان بیشتر است و ابتلای یک نفر می‌تواند به مبتلا شدن هشت نفر منجر شود. همزمان و در حالی که وزیر بهداشت مدعی رضایت مردم از روند واکسیناسیون است، مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی بر این باور است که در واکسینه کردن مردم عقب هستیم و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از چالش‌های پیش‌رو در این روند می‌گوید. رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید گفت: «کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار می‌گیرند و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند.»

 

به گزارش «ایسنا» عبدالله کریمی درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونای دلتا یا همان «واریانت هندی ویروس کرونا»، گفت: «کرونای دلتا نسبت به ویروس اصلی و همچنین ویروس آلفا یا همان «واریانت انگلیسی ویروس کرونا» چند ویژگی دارد؛ یکی از ویژگی‌هایش این است که سرعت انتقال آن بسیار بیشتر بوده و قدرت سرایتش ۶۰ درصد نسبت به ویروس آلفا بالاتر است.  او افزود: «در عین حال باید توجه کرد که در واریانت انگلیسی کرونا یا ویروس آلفا، یک نفر می‌توانست بین دو تا چهار نفر را مبتلا کند، اما در ویروس دلتا یک نفر مبتلا می‌تواند هشت نفر دیگر را هم مبتلا کند.» مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی هم با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک از سوی هموطنان حتی بعد از تزریق واکسن کرونا، گفت: «واریانت دلتا در تجمع مانند برق سرایت می‌کند و هر تجمعی اشتباه است.»

 

به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه باید بدانیم جهش دلتا خیلی بد است، تاکید کرد: «درمورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و آمار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد؛ بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان حتی اگر واکسن زدند همچنان از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.» محرز که در حاشیه هشتمین انتخابات نظام پزشکی مستقر در محل برگزاری انتخابات در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران سخن می‌گفت با اشاره به جمعیت حاضر در محل برگزاری این انتخابات گفت: «من امروز وحشت می‌کنم که همه اینجا جمع هستیم. این واریانت جدید در تجمع مانند برق سرایت می‌کند و هر تجمعی اشتباه است، بنابراین باید به سرعت رای بدهیم و محل را ترک کنیم. به‌خاطر کرونا اصلا می‌گویم حتی انتخابات نباید برگزار می‌شد.»

سرایت «دلتا» در کودکان

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان نیز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کودکان هم می‌توانند با ویروس دلتا درگیر شوند و ابتلا به این ویروس در کودکان نیز ممکن است اتفاق بیفتد، گفت: «کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار بگیرند و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران هم منتقل کنند؛ بنابراین هم سرعت انتقال ویروس کرونا، هم شدت آن و هم تعداد افرادی که درگیر می‌کند، در گونه دلتا بیشتر است.»

 

کریمی با بیان اینکه در ویروس دلتا دو یا بیشتر جهش اتفاق افتاده است، درباره علائم کرونای دلتا در کودکان گفت: «به‌طور کلی علائم ویروس کرونا شبیه به هم است، اما علائمی مانند حالت سرماخوردگی، گلودرد، اسهال، استفراغ، بدن‌درد و سردرد ممکن است در کودکان مبتلا به کرونای دلتا دیده شود. البته سرفه کمتر دیده شده است. با این حال اگر علائم شدت پیدا کند، می‌تواند ارگان‌های دیگر را هم درگیر کند و حتی مسائل ریوی ایجاد کند و عوارض التهابی را بروز دهد.»

 

وی با بیان اینکه کرونا می‌تواند در کودکان هم منجر به بیماری شدید و حتی مرگ‌ومیر شود، گفت: «در یک‌سال و نیم گذشته یعنی از زمان آغاز پاندمی کرونا تاکنون ۷۷ مورد مرگ در کودکان ناشی از کرونا در بیمارستان مفید داشتیم که البته ۹۲ درصد آنها یک بیماری زمینه‌ای داشتند، اما ۸ درصدشان بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند.» رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان تاکید کرد: «باید توجه کرد که میزان مرگ‌ومیر کرونا در کودکان کم است، اما مساله مهم این است که کودکان در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند. درحال‌حاضر اگر وضعیت را نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۹ در نظر بگیرید، اکنون در بیمارستان‌های اطفال ما تعداد موارد بستری بیشتر شده است. بنابراین درحال‌حاضر بخش‌های اطفال‌مان پر است و کمبود بخش هم داریم. در حالی که سال قبل چنین موضوعی را درباره بیمارستان‌های کودکان اصلا مطرح نمی‌کردیم.»

 

کریمی تاکید کرد: «از مسوولان می‌خواهیم که هر چه زودتر واکسن آورده و واکسیناسیون را سرعت ببخشند. مسوولان کشوری از وزارت بهداشت، دولت، مجلس و… باید برای مردم ارزش بیشتری قائل شوند و واکسیناسیون را سرعت بخشند. در غیر‌ این صورت این پاندمی تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.» وی درباره وضعیت تزریق واکسن به کودکان در جهان نیز گفت: «درحال‌حاضر فایزر تزریقش تا ۱۲ سال هم رسیده و به تدریج به سنین پایین‌تر هم می‌آورند، اما در سایر واکسن‌ها فعلا تزریق در سنین بالای ۱۸ سال است.»

 

نظر نمکی درباره واکسیناسیون

همزمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «اکثر مردم از سرعت عمل انجام واکسیناسیون کرونا راضی هستند.» به گزارش «ایرنا» سعید نمکی در حاشیه بازدید از مراکز واکسیناسیون غرب تهران افزود: «امروز از چند مرکز خودرویی و مرکز تجمیعی واکسیناسیون بازدید داشتیم که خوشبختانه روند کار به سرعت انجام می‌شود.» وی تاکید کرد: «قرار است برای سرعت عمل در روند واکسیناسیون، تعداد شیفت‌های همکاران زیاد شده و تعداد ایستگاهای تزریق افزایش یابد.» نمکی تصریح کرد: «همچنین سعی داریم تعداد خودروها و تعداد پایگاه‌های تجمیعی تزریق واکسن کرونا را به‌ویژه در تهران افزایش دهیم.»

 

شرط سرعت گرفتن واکسیناسیون

از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران تاکید کرد در صورت وجود واکسن کافی، آمادگی و ظرفیت افزایش واکسیناسیون در برخی از مراکز تجمیعی را داریم اما باید توجه داشت که پروسه توزیع واکسن به تهران و مراکز محیطی زمان‌بر است.

 

وی در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری در کلان‌شهر تهران، مراجعه افراد بدون اخذ نوبت و ارسال پیامک به غیر از بازه سنی اعلام شده را برخی از چالش‌های مربوط به سیستم نوبت‌دهی واکسیناسیون برشمرد و با اشاره به واکسیناسیون گروه‌های مختلف در مراکز تجمیعی افزود: «درحال‌حاضر در مراکز ما واکسیناسیون نوبت دوم کادر درمان، دز اول ۷۰ سال به بالاهای جامانده، دز دوم ۷۰ سال به بالا و بیماران خاص جامانده انجام می‌شود که آمار قابل‌توجهی است.»

 

به گفته زالی، با توجه به افزایش احتمالی روند واکسیناسیون در روزهای آتی به پیشنهاد معاونان بهداشتی سه دانشگاه، تعدادی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در اختیار نیروهای مسلح برای تسریع این امر قرار گرفته است.  وی هدف از مشارکت نیروهای مسلح در این فرآیند را آزادسازی ظرفیت نیروهای انسانی حوزه بهداشت دانشگاه‌ها برای توسعه و راه‌اندازی مراکز تجمیعی جدید ذکر کرد.

 

در واکسیناسیون خیلی عقب هستیم

سخنان نمکی در شرایطی مطرح می‌شود که مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در همین‌باره گفت: «هنوز در واکسیناسیون کرونا خیلی عقب هستیم و ان‌شاءالله هرچه زودتر واکسیناسیون مردم افزایش یابد. با توجه به واریانت‌های جدید واکسن به خوبی جلوی مرگ‌ومیر و بیماری شدید را می‌گیرد.»

 

به گزارش «ایرنا» تاکنون پنج میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۴۱ نفر دز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۶۹۳ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۳۴ دز رسید.

 

بازگشایی مدارس

وزیر بهداشت درباره تکلیف بازگشایی مدارس با توجه به خیز پنجم کرونا نیز توضیحاتی داد و تاکید کرد که بازگشایی مدارس اکنون قابل پیش‌بینی نیست. وی ادامه داد: «امیدواریم بتوانیم با واکسیناسیون معلمان به عنوان یک گروه آسیب‌پذیر و رعایت پروتکل‌ها مدارس را باز نگه داریم، امیدواریم.» نمکی با اشاره به رعایت نکردن پروتکل‌ها افزود: «همکاران در بخش سلامت بسیار تحت فشار هستند.» وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: «وقتی جایی را قرمز اعلام می‌کنیم، گویی شرایط آبی است و کسی گوش به حرف نمی‌دهد. مردم همیشه همراه بودند اما از باقی بخش‌ها که باید کمک‌مان کنند انتظار داریم که بیشتر از این کمک کنند و ما را در این معرکه تنها نگذارند.»

 

آخرین آمار مرگ‌ومیر کرونایی

همچنین بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه، ۱۹۹ بیمار کووید-۱۹جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.  به گزارش «ایسنا» از پنج‌شنبه تا جمعه ۲۵ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۸۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹در کشور شناسایی شد که ۲۴۱۰ نفر از آنها بستری شدند.  همچنین مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۴۰ نفر رسید.  تاکنون سه میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۱۸ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۴۱۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

 

وضعیت تردد در جاده‌ها

از سوی دیگر، جانشین پلیس راهور ناجا از ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی خبر داد.  به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سیدتیمور حسینی در خصوص چگونگی تردد خودروهای شخصی در جاده‌های کشور گفت: «بنا بر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی پابرجاست؛ اگرچه ناوگان عمومی حمل مسافر و بار از این موضوع مستثنی هستند.» سردار حسینی ادامه داد: «خروج خودرو با پلاک بومی از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود خودروهای غیربومی به این دسته از شهرها، دارای محدودیت بوده و متخلفان جریمه یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی خواهند شد.» جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت تردد شبانه اعلام کرد: تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در تمام شهرهای کشور با هر شرایط رنگی کرونایی غیر‌مجاز بوده و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی را در پی خواهد داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------