هلال احمر: تا فروردین که مجوز واردات واکسن نداشتیم، ۱ واکسن هم وارد نکردیم



هلال احمر,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
قوسیان مقدم گفت:تا ساعتی دیگر حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور می‌شود. 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،محمدحسن قوسیان مقدم دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ که هلال احمر مجوز واردات واکسن پیدا کرد تا امروز تقریبا ۱۳ محموله واکسن  وارد کرده است. از نظر دوز تقریبا ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن توسط هلال احمر وارد کشور شد. ساعتی دیگر حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور می‌شود.

 

وی بیان کرد: واکسن‌هایی که در دنیا ارائه می‌شوند چند نوع هستند بعضی از واکسن‌ها مانند فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شوند ولی بعضی از واکسن‌ها از جمله برکت، سینوفارم به یخچال نیاز دارند.

 

قوسیان تصریح کرد: یکی از دلایلی که هلال احمر می‌تواند واردات واکسن را انجام دهند این است که تحریم پذیر نمی‌تواند در این زمینه باشد. وقتی محموله‌ها برای صلیب سرخ یا هلال احمر باشد عمدتا همکاری لازم انجام می‌شود. بیشترین مشکل ما در انتقال ارز است.

 

وی ادامه داد: در مجموع واکسن‌هایی که توسط جمعیت هلال احمرد وارد کشور شده حدود ۱۵ میلیون بوده است. حدود ۳-۴ میلیون اهدایی کشور‌ها است و خریدی برای واکسن انجام نشده است. بیشتر وظیفه برای محموله واکسن بر عهده جمعیت هلال احمر است.

 

دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر تقرییا در هر جایی که وزارت بهداشت و یا دستگاه‌های دیگر از ما درخواست کمک کنند، حضور پیدا می‌کند. در بحث واردات دارو مانند:انسولین، شیمی درمانی و دارو‌های کرونا و.. باشد متولی کار در کشور سازمان غذا و دارو است. ما به تنهایی نمی‌توانیم اراده کنیم دارو و یا واکسنی را وارد کنیم. حتما باید از سازمان غذا و دارو مجوز و یا درخواست اولیه داشته باشیم.

 

قوسیان عنوان کرد: تا زمانی که مجوز از سازمان غذا و دارو نداشته باشیم واردات هیچ گونه دارو و واکسن نخواهیم داشت، کما این که تا فروردین ۱۴۰۰ ما هیچ گونه مجوزی نداشتیم و واکسن هم وارد نکردیم.

 

وی درباره واکسینه شدن همکاران هلال احمر گفت: تا حدود ۷-۱۰محموله اول نظرمان این بود که کادر درمان در اولویت قرار گیرند علی رغم این که ما هم درگیر بودیم، ولی ابتدا نظرمان براین بود که کادر درمان واکسن بزنند. حدود یک ماهی است که نیروی امدادی و درمانی جمعیت هلال احمر شروع به واکسیناسیون شدند.

 

قوسیان بیان کرد: جمعیت هلال احمر در چند حیطه به حوزه درمان می‌توانند کمک کنند. یک معاونت درمان و توانبخشی داریم. در کل کشور مراکز درمان و توانبخشی داریم. در بحث واکسیناسیون می‌توانیم به حوزه درمان کمک کنیم. گاهی اوقات در بعضی از شهرستان‌ها کادر درمان به علت خستگی زیاد کمبود نیرو دارند، از این طرف جمعیت هلال احمر نیرو‌های داوطلب متخصص دارند که با فراخوان به استان‌های مختلف در آن بیمارستان‌ها کمک می‌کنند. چادر‌های درمان که تحت عنوان بیمارستان صحرایی داریم که در کنار بیمارستان‌ها برپا می‌کنیم. به علت تراکم بسیار زیاد بیماران در ۳_۴ استان همچین کاری را در چند روز گذشته انجام دادیم.

 

وی افزود: کرونا فعالیت‌های جمعیت هلال احمر را چه از لحاظ منفی و چه از لحاظ مثبت تحت تاثیر قرار داده است. تاثیر منفی به خاطر این است که خیلی از منابع مالی ما را تحت تاثیر شدیدی قرارداد. اردو‌های جوانان را تحت تاثیر قرار داد. در بحث قرنطینه مرز‌ها که از اسفند شروع کردیم، هم چنان مرز‌ها دست ما است برای اینکه ورودی مرز‌ها را کنترل کنیم. با استفاده از تست pcr و دستگاه تب سنج مسافرین را از ابتلا به کرونا تشخیص می‌دهیم.

 

وی ادامه داد: در بحث درمان در اخیرا در سیستان و بلوچستان که استان قرمز شده بود،جمعیت هلال احمر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا را تشکیل داد و ۲۴ خیریه از کشور و هرکدام شهرهای سیستان و بلوچستان را برعهده گرفتند و حدود ۴ میلیون ماسک به صورت رایگان در این استان توزیع کردیم و ۱۰۰۰ کپسول اکسیژن در این استان برده شد. تنها استانی که در حال حاضر قرمز نیست، استان سیستان و بلوچستان است.

 

قوسیان گفت: در استان خوزستان و سیستان و بلوچستان هم مشکل آب و هم مشکل کرونا را داریم. هلال احمر در این زمینه در کنار ارتش کمک‌های شایانی انجام داد. هلال احمر در بحث نذر آب، پروژه هایی در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و هرمزگان و جنوب کرمان اجرا کرد و این طرح تا شهریور ماه ادامه دارد. به این صورت که در استان‌های دیگر کار را تقسیم کردیم در هر کدام از این استان‌ها که کمبود‌ها را جبران کنند علاوه بر مسئله آب، بسته‌های کمک معیشتی و تیم‌های درمانی با درمان رایگان داده می شود.

 

دبیر کل جمعیت هلال احمر درباره وضعیت زلزله زدگان سر پل ذهاب گفت: در سال گذشته ۳ زلزله داشتیم. جمعیت هلال احمر وظیفه امداد و نجات در ابتدای حادثه هایی که اتفاق میفتد و اسکان اضطراری تا زمانی که سکونت پیدا کنند را دارد؛ که بعد از آن بنیاد مسکن وارد می‌شود و ساختمان سازی را شروع می‌کند. کار بازسازی در منطقه زلزله در حال انجام است.

 

وی  گفت: اکثر همکاران مبتلا به کرونا شده اند و ۱۱ نفر از همکارانمان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده ایم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------